The old guys!

Home Forums Bodybuilding The old guys!

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 28 total)
  • Author
    Posts
  • #684112

    Om man ser bodybuilding som en tårta, så är en av de större bitarna jag är intresserad av bodybuildinghistoria.
    Det gamla gänget som körde..och då mest internatonella byggare. Jag syftar på bodybuilderna från bodybuildingens födsel fram till början av 70-talet.
    Vad menar jag med födsel? Ja okej, det kanske är fel ordval men menar ungefär från och med att folk började tränade i lite större utsträckning..50-talet och framåt.

    Vad är då syftet med det jag vill komma fram till?
    Jo, jag skulle villja få redan på lite om dessa personer.. vad de gör idag och om de t.ex. tränar fortfarande.. eller om någon här vet något intressant om personerna i övrig så glädjs jag om det postas.:)

    Personerna är:
    Eino Akkila
    Janko Rudman
    Golge Jacobsson (jo, mannen från 100-höjdare)
    Gunnars Rösbö (Även om han är lite senare än grabbarna ovan)

    Sen undrar jag också.. vad gör Malte Rellos idag?

    Och sisst men inte minst.. vem var Gammeldahlis? (osäker stavning)
    Vet bara att han var en äldre byggare med häftig mustach samt att han är avliden.

    Är fullt förstående om det är svårt att veta saker om dessa personer, men några av er som kanske fått reda på något av detta vet? Eller någon av de som hängt igång en längre tid med byggning.. som Arne t.ex. (Ta inte illa vid Arne, menar inte att du är gammal eller så:| )

    Tack på förhand alla=)

    #78384
    #684113

    Försök att få tag på Ehrling Wahlgren. Han kan nog berätta en del för dej.
    Han bor väl i Skåne:emo-thumb

    #684114
    morolto wrote:
    Försök att få tag på Ehrling Wahlgren. Han kan nog berätta en del för dej.
    Han bor väl i Skåne:emo-thumb

    llr så kan han pm:a, har sett att han är medlem här.

    #684115
    morolto wrote:
    Försök att få tag på Ehrling Wahlgren. Han kan nog berätta en del för dej.
    Han bor väl i Skåne:emo-thumb

    Jo han ska bo i Ysta, är han en öppen människa och man stöter på honom någon gång så lär jag ta tillfället i akt.

    #684116

    Han är väldigt öppen :P ..

    #684117
    Wahlgren wrote:
    Han är väldigt öppen :P ..

    Japps, Får väl leta efter nån som irrar omkring i kvinnokläder någonstans. :D

    #684118

    Hej !
    Såg att du sökte info om de gamla pojkarna, vet ej vad du fått reda på om Eino Akkila, men har du inte fått tillräckligt med info, hör av dig.
    Eino har varit som en far för mig sen mitten på 70-talet och är i dag 76 år och hur pigg som helst. Jobbar varje dag med att massera och ta hand om folk som har värk m.m. Berättar mer om du fortfarande är intresserad

    #684119

    Hei Helen.
    Kan du fortelle kort om hvordan han trener i dag og hvordan han trente ca alder 50 år?
    Veldig intressant for oss som er rundt 45 til 50 års alder.
    Tack.

    #684120

    PERGO!
    Eino kör en lättare styrketräning ca 3 dgr per vecka och promenerar 5 km per dag ( om han inte har för många patienter att massera). Han har tränat ner sig till ”normal vikt” och har fortfarande inget kroppsfett, hans hy är fortfarande som ett barns, och alla hans blodvärden, blodtryck m.m är utmärkta, han ser nog att vara en oförskämt pigg 50-åring mer än en 76-åring.
    Han tävlade väl ända fram tills han var en bit över 50år och då var han i väldigt fin form. Einos styrka har alltid varit symmetrin, en snyggt och harmoniskt byggd kropp, vilket man inte ser för ofta idag. Jag vet att han är nog en av de få bodybuilders som inte byggt bröstmuskler i bänkpress, utan kört pecdec, flyes, pullover m.m. Han har alltid betonat tunga klassiska basövningar när han tränat och är alltid noga med att poängtera att man inte kör tyngre än att leder, fästen och ligament hänger med, aldrig forcera eller stressa fram resultat. Han är och var en väldigt karaktärstark person som kunde innan en tävlingsäsong började bestämma sig för i vilken viktklass han skulle ställa upp i, och tränade ”upp2 eller ”ner” sig lagom till start. Han sprang ofta 5km ett par gånger i veckan under deffperioderna för öka fettförbränningen.

    #684121

    Takk Helen for utfyllende svar og information. Skikkelig inspirerende.

    #684122
    Helen wrote:
    Hej !
    Såg att du sökte info om de gamla pojkarna, vet ej vad du fått reda på om Eino Akkila, men har du inte fått tillräckligt med info, hör av dig.
    Eino har varit som en far för mig sen mitten på 70-talet och är i dag 76 år och hur pigg som helst. Jobbar varje dag med att massera och ta hand om folk som har värk m.m. Berättar mer om du fortfarande är intresserad

    Hej!
    Jag vet inte mycket om Eino då han var lååångt före min tid, så jag är glad för den fakta jag får=)
    Fast undrar lite över: Har han gift och har familj? Hur tränade han när han var yngre? 20-30? samt, när började jan med bodybuilding.. har jag inte fel så tävlade han i längdskidåkning förr? Tacksam för de svar jag kan få 8)

    #684123

    Hej Bear! Har inte sett din fråga förräns nu. Lite sent svar, men ändå. Eino var finsk mästare i både rodd och 15 km ländskidåkning som ung. Det var då han började att lägga in styrketräning för att bli bättre i dessa sporterna, men det uppskattades inte respektevike förbund som ansåg att skall bli bra på rodd skall man träna rodd och inte en massa annat. Eino tyckte att det var kul med styrketräning och såg snabbt resultat, så han slog sig in på den banan i stället och hur det gick vet vi ju. Om jag inte minns fel har han 46 mästerskapstitlar på elitnivå 13 SMguld 14 Nordiska guld MR europa, Mr universumtvåa med mycket mer. Han har inte varit gift, men har alltid haft någon livskamrat vid sin sida. Det som Eino alltid satsat på och anser är AO i bodybuilingen är symetri, balans och harmoni i kroppsbyggandet, dels för att kroppen skall må bra och hålla för hård träning och belastning. Det får aldrig för mycket av det ena eller det andra. Vet ej om detta räcker eller vad mer som kan vara av intresse.

    #684124

    Läste om Eino i en gammal finsk BODY tidning i en dag…

    Dessa gamla gubbar är så imponerande :worship: Hittade en tråd på en finsk bb board med info om BBC tävlingen i året 1969. Både Eino och Reijo Kivioja hade tävlat där .. Jorma Räty vann och oj, älskar dessa bilder!

    Minns nu inte var det Eino eller Reijo som var med i FM 2007 och satt brevid mig under final dagen . Var så WOW och snacka lite med såna legends om bb och tävlingen :worship:

    BTW en hel del bilder på old guys hittar man på Jorma Räty’s galleri. [http://www.jraty.com/gallery.html]

    Tex denna bild på Jorma och Eino i 1977…

    [img=http://www.jraty.com/images/1977/1977_kuva7e.jpg]

    #684125

    Blir f-n tårögd när jag ser Jormas rygg…..och armar:(
    Läste i nån gammal BK att han bara körde hantelroddar för ryggen:|

    [youtube=GxHwo02q3dI&eurl=]

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 28 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.