GP: En renässans för fria vikter – ”träning i maskin bygger korkade muskler”

Home Forums BODY.se: Nyheter om kroppskultur GP: En renässans för fria vikter – ”träning i maskin bygger korkade muskler”

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 36 total)
  • Author
    Posts
  • #482787
    Karl Alfred wrote:
    Det ena utesluter väl inte det andra. För min del så kompletterar de varandra på ett mycket bra sätt.
    Man kan ju fundera på hur många som tränar trasversus abdominis:

    I sin normala styrketräning antagligen rätt få.
    Troligen är det fler maskintränande som ger den lite mer utrymme då det finns ypperliga maskiner för att träna bålens muskler.

    Snick-snack, kör lite tung böj och mark så är det kirrat.

    pfft. En magdansare har bättre transversus än maskintränande!

    #482788

    du får gärna tycka att maskiner är bra och visst kan de vara nyttiga om man behöver isolera någon muskel. men att komma med tramsversus var ett ganska dåligt försök då just den ryggradsstabilisatorn är tämligen stabil hos oss som inte kör maskiner utan böjer o markar istället. o jag skulle gärna byta gym till det du beskriver. benspark o benpress som är det enda jag använder fanns även på den tiden! :up: och ja..: jag gillade artikeln.

    #482789

    och om den här diskussionen ska fortsätta, vilket jag inte har något emot, skulle den nog behöva en nystart..
    vilka maskiner eller isolerande övningar är essentiella som komplement till basträning med alla klassiska övningar? jag säger för min skull:
    rotatorcuffarna är det enda jag ger en extra fokusering. då med hantlar.. fyll på karl alfred. jag är nyfiken på något nytt!

    #482790

    Jag jobbar som instruktör och kan absolut hålla med att alla bör träna med friavikter i så stor utsträckning som möjligt men:

    EX: Däremot vi säger Ulf 54 kommer till gymmet inte kan jag sätta honom på att köra mark och böj direkt, det kanske går bra när jag står bredvid och hjälper honom, men nästa gång när jag kommer in och han kör själv står han och kör mark med krummad rygg och raka ben.

    Kontenta: Jag tycker att nybörjar i början kan köra en del med maskiner dock för det ger en viss säkerhet och rörelse vana.
    Dock inte bara för det finns många enkla övningar som kan tränas med fria vikter direkt, däremot hjhälper jag mina kunder att byta till fria vikter så fort jag tror dom klarar av det genom att byta träning program med alla mina kunder var femte vecka.

    Man ska inte förkasta maskiner helt för dom kan hjälpa en på vägen.

    Nu har jag en hel del motionärer som kör båda knäböj och marklyft med god teknik och dessutom tycker det är kul och ger resultat.

    Mvh

    #482791
    Addegbg wrote:
    Skrattade lite åt beskrivningen av SATS gymmet också då det faktiskt är så det ser ut på många gym runt landet! :)
    /A

    Well! alla sats är inte lika, SATS i karlstad tränar b.l.a Anders Tengen (bäst i norden i AF):|

    #482792

    hmm, en fråga.. Man isolorar alltså andra muskelgrupper i maskiner, det fattar jag. Men vore inte maskinerna ge lika mycket muskelmassa som fria vikter då?

    #482793

    time+effort give result.
    if time approaches infinity then yes – machines will give equal total mass… but you will be dead by then :)

    #482794

    Djupa, tunga böj utan bälte.
    Jag tvivlar starkt på att det finns något effektivare sätt att träna transversus på.
    Ska vara tunga mark utan bälte då möjligen.:emo-thumb

    #482795
    Karl Alfred wrote:
    Bättre träningssätt att skaffa sig ett brett midjeparti finns inte:emo-thumb

    Ahh. Så midjan blir inte lika bred om man specialtränar den i någon maskin?:nerd:

    #482796

    Sk. side bends lär nog öka på midjeomfånget rejält också.

    #482797

    bumpar tråden med en intervju med Dagård från den underbara bloggen Reclaim the gym:

    [http://www.reclaimthegym.se/?page_id=211]

    #482798

    Hat’s off. Well done, as we know that ”hard work always pays off”, after a long struggle with sincere effort it’s done.
    ========
    vernon
    [http://www.trainwithmeonline.com Exercises]

    #482799
    Jon Larsson wrote:
    Djupa, tunga böj utan bälte.
    Jag tvivlar starkt på att det finns något effektivare sätt att träna transversus på.
    Ska vara tunga mark utan bälte då möjligen.:emo-thumb

    Eller frontböj:emo-thumb

    #482800
    Allan wrote:
    bumpar tråden med en intervju med Dagård från den underbara bloggen Reclaim the gym:

    [http://www.reclaimthegym.se/?page_id=211]

    Mycket väl talat av Henrik!

    Har pratat lite med han om just detta och han har en väldigt bra syn på träning enligt mig. Likväl har jag varit på kurser med föreläsare som Anders Lindsjö (Fystränare för HBK m.m m.m) och Vesteinn Hafsteinsson (fystränare för bla världsmästeraen i diskus samt delvis skyldig till 8st OS-medaljer) och även han hade precis samma syn på det hela.

    Dessa tre personer jobbar inom samma område och det verkar onekligen som att funktionell träning och fria vikter är det som gäller i alla former utav sport utom just Bodybuilding där symmetri är målet och isolerade övningar hux flux har en rättfärdig plats i träningsschemat!

    #482801
    Tommy Ivarsson wrote:
    Dessa tre personer jobbar inom samma område och det verkar onekligen som att funktionell träning och fria vikter är det som gäller i alla former utav sport utom just Bodybuilding där symmetri är målet och isolerade övningar hux flux har en rättfärdig plats i träningsschemat!

    Det märkliga är ju att många inte har förstått att funktionella basövningar ger mer balans och symmetri på kroppen än diverse splitrutiner.

    Saxat ur en annan intressant artikel om ämnet:

    ”Split routines first began to rear their ugly little heads sometime in the late 50s or early 60s, around the time that steroid use was really becoming widespread in the bodybuilding and lifting communities. A coincidence? I think not! Heavy, often high-rep, leg and back work is absolutely essential for making size and strength gains drug-free, but let’s face it: heavy leg and back work, properly performed, is positively brutal. Thus, it may not be a complete surprise that when lifters found they could achieve significant increases in muscular size and strength without subjecting themselves to the brutally heavy lifting, they did so. (In their defense, though, it’s worth noting that they didn’t know of the dangerous side effects of the drugs at that time; also, they were taking much lower doses and much fewer varieties of the drugs than are the lifters and bodybuilders of today.)

    Of course, one rationale for the use of split routines is that it allows the lifter to train the individual muscle groups with greater focus and intensity, thus developing greater size and strength in those muscles. Well, I would submit that this logic only really applies to a lifter using exogenous pharmaceutical enhancement — Dianabol, Winstrol, etc. A natural lifter with your so-called ‘average’ genetics is not going to receive much in the way of results from such a program since he will not be getting much in the way of an endocrine response. I wonder, in fact, if it’s not necessary for a ‘juicer’ to train every day in the isolation fashion because he or she needs to keep the drug-carrying blood “pumped into” the separate muscles to feed them the hormones and facilitate growth. I don’t know; it’s just a thought …

    Another argument for the use of split routines is that they will allow one to train more frequently because you are training different parts of the body each time. Well, to my thinking, this is only partly accurate. Yes, you may be training different muscles each time, but there is so much more to the body than just the muscular system. Let’s not forget the many other systems: nervous, endocrine, skeletal, etc.

    If one were to — as many bodybuilders do — train to the point of muscular failure several times in a workout — and do that several times in a week — even if you are training different muscle groups, you are still causing considerable systemic fatigue; “wiring up” the nervous system, for example, as well as draining the various energy systems, depleting the endocrine system, etc. With proper nutrition and recover strategies, it may be possible for the drug-free, average trainee to mitigate some of these factors — but for a steroid-using lifter, it becomes a no-brainer; steroids are known to considerably accelerate the recovery process.

    One of the biggest problems that I have with split routines is that it results in an ‘isolation mentality’. Every effort is made, more often than not, to try to isolate each individual muscle. This practice, by definition, results in a loss of some of the very best drills one could do. The clean-and-press, for instance; should it be trained on back day or shoulder day. But wait, what if you do squat-snatches; is that a leg drill or a back drill; and doesn’t it also involve the shoulders to an extent? The bent press; where do you start with that? Deadlifts; back or legs? High pulls? One-arm dumbbell swings? Dumbbell cleans? Sots presses?

    Whole-body routines, if considered at all today, are thought to be appropriate only for beginners. After the first 3-6 months — perhaps as much as a year — you have to switch to a split routine if you want to continue to make progress — or so we‘re led to believe. This is quite absurd. “Back in the day”, as the saying goes, most of the strongest and best-built lifters trained on whole-body routines for the duration of their careers, and made relatively steady progress the entire time — even setting lifting records that have yet to be broken to this day!”

    [http://www.dragondoor.com/cgi-bin/articles.pl?rm=mode3&articleid=310]

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 36 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.