Läkartidningen: Myt att mellanmål ger bättre viktnedgång

Home Forums BODY.se: Nyheter om kroppskultur Läkartidningen: Myt att mellanmål ger bättre viktnedgång

  • This topic is empty.
Viewing 13 posts - 16 through 28 (of 28 total)
  • Author
    Posts
  • #690944

    Diskuterade lite med Helene Berteus idag när hon presenterade lite resultat från sin studie. Poängen med det hela, eller hennes tolkning va vilka råd man skall ge patienterna, alltså, det är inte självklart att man skall ge rådet att lägga till mellanmål om man äter sällan när man skall gå ner i vikt om det inte passar just den personen, individuell behandling alltså. (jmf SNR 1-3 mellanmål) Studien skulle alltså utvärdera effekten av kostråden, sedan visade det sig att båda grupperna åt lika mycket energi och gick därför ner lika mycket i vikt.

    #690945

    #690946

    Enligt Fredrik Paulun så räcker det med 3 mål mat om dagen för otränade mäniskor med stillasittande arbete, men mäniskor som tränar bör lägga till 2-3 mellanmål för att täcka energibehovet. Att äta tre stora mål kommer att göra dig övermätt efter du har ätit, och på så sätt signalera till kroppen att den har god tillgång på föda och på grund där av lagra in endel av detta som fett. När du sedan väntar till nästa måltid sjunker ditt blod socker till det är för lågt och signalerar till kroppen att nu är det ”svält, var sparam med fettet, ta av andra energi depåer för att täcka behovet”! Detta är något som kropsbyggare har erfarenhet av hur svårt det kan vara att ta bort det där sista fettet som gör dig riktigt hård vid tävling, då endel muskler måste offras för att nå dit! Fettförbräningen fungerar bäst när blodsocker nivån ligger på normal! Jag själv äter 5 gånger om dagen, mer på morgonen minde mot kvällen, detta mostvarar ungefär att jag äter när jag är hungrig tills jag är mätt!

    #690947

    ”Att äta tre stora mål kommer att göra dig övermätt efter du har ätit, och på så sätt signalera till kroppen att den har god tillgång på föda och på grund där av lagra in endel av detta som fett. När du sedan väntar till nästa måltid sjunker ditt blod socker till det är för lågt och signalerar till kroppen att nu är det ”svält, var sparam med fettet, ta av andra energi depåer för att täcka behovet”

    Svältsignaler efter ett par timmar utan en tallrik framför sig. Håhåjaja.

    #690948

    Men om du äter frukost 07:00, luch 13:00, middag 18:00, hur blir det med blodsockersvängingarna då per dygn? Om du tränar vid 19:00 äter du din middag före, eller efter träning, och fastar i övrigt?

    #690949

    Näringstajming kring träning för att åstadkomma maximal proteinsyntes och glykogeninlagring är ett kapitel för sig. I övrigt spelar det ingen roll hur många måltider du delar upp energiintaget på. Det har behandlats ett antal gånger i kostforumet.

    #690950
    Ola Wallengren wrote:
    Diskuterade lite med Helene Berteus idag när hon presenterade lite resultat från sin studie. Poängen med det hela, eller hennes tolkning va vilka råd man skall ge patienterna, alltså, det är inte självklart att man skall ge rådet att lägga till mellanmål om man äter sällan när man skall gå ner i vikt om det inte passar just den personen, individuell behandling alltså. (jmf SNR 1-3 mellanmål) Studien skulle alltså utvärdera effekten av kostråden, sedan visade det sig att båda grupperna åt lika mycket energi och gick därför ner lika mycket i vikt.

    Självklart är det så! Vad jag menade var bara att artikeln kan misstolkas av de personer som bara läser rubriken. Dock tycker jag att avhandlingen fyller ett mycket viktigt syfte, alla myter ska givetvis avlivas!
    Men, många(läs: gemene man) tror att följer man bara en kost som man går ner i vikt på så är det också hälsosamt! Jag vill hävda att en kost med högre måltidsfrekvens(5-6) är klart mer optimalt för hälsan än tre stora!

    #690951

    På vilka grunder hävdar du det?

    #690952

    Jag har märkt att om jag delar upp en 1/3 dagsportion på 2 måltider, så står jag mej längre mätt. När jag för några år sen började med detta, så gick jag snabbt ner från 112 till 104 kg, utan att hålla någon form av diet. Innan jag började med detta klarade jag inte att äta 3 x 1/3 del av energibehovet p.g.a. av hunger.

    #690953

    om man sliter med mageproblemer er det mer gunstig med mindre måltider, men at det øker forbrenningen tror jeg er en myte.8)

    #690954
    Allan wrote:
    Jag vill hävda att en kost med högre måltidsfrekvens(5-6) är klart mer optimalt för hälsan än tre stora!

    Det skulle en tandläkare inte hålla med om:) Tror vi är bättre lämpade för färre mål mat om dagen. Om man utgår ifrån att vi lever som stenålders-människan och således inte borstar tänderna skulle vi bli tandlösa ganska snabbt med 6 mål mat om dagen.

    #690955

    Oj! Längesen sen senaste inlägget här. Kan meddela att jag har ändrat min åsikt om ämnet. Det var ju trots allt två år sen jag startade tråden…

    #690956
    Allan wrote:
    Oj! Längesen sen senaste inlägget här. Kan meddela att jag har ändrat min åsikt om ämnet. Det var ju trots allt två år sen jag startade tråden…

    Mitt fel jag kollade inte på datumet! 2006 ja det var ett tag sen:)

Viewing 13 posts - 16 through 28 (of 28 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.