Ny Teknik: Robot bygger dina muskler

Home Forums BODY.se: Nyheter om kroppskultur Ny Teknik: Robot bygger dina muskler

  • This topic is empty.
Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author
    Posts
  • #96448
    #1059098

    [http://www.nyteknik.se/pub/ipsart.asp?art_id=42634 Ny Teknik: Robot bygger dina muskler]
    Snart kan du få mäta krafterna mot en robot på gymmet. Ett nystartat företag i Västerås tar hjälp av robotteknik för att hjälpa personer med belastningsskador, ryggbesvär eller övervikt. Robotveteranen Åke Madesäter, som är projektledare på Robotdalen, kläckte idén när han tränade på ett gym i början av året.

    – Jag lyfte järnskrot upp och ner i träningsredskapen och kom på att gymmen borde ta hjälp av mätsystem och robotteknik. Man vill ju veta att man tränar muskeln på rätt sätt, säger han.

    Han kontaktade träningscentrumet Vibhälsan samt norska Ergotest Technology, vars programvara Musclelab redan i dag används av sjukgymnaster för att utvärdera patienters framsteg i rehabiliteringen. De nappade, och står bakom det nybildade bolaget, som inte hunnit få något namn ännu. En prototyp finns dock framme, delfinansierad av Robotdalen.

    Träningsredskapets järntyngder har ersatts med en motor. Den anpassar motståndet efter gymbesökarens styrka och uthållighet med hjälp av mätutrustning som registrerar och analyserar kraften som muskeln arbetar med. På så vis kan man mäta framstegen och anpassa träningen så att det varken blir för tungt eller för lätt.

    #1059099

    Definitivt en intressant innovation även om jag tror den har långt kvar innan den är tillräckligt utvecklad för alla behov.

    Jag har själv skissat lite på liknande idéer där mjukvara håller koll på och anpassar motstånd och rörelsebanor mm men mekanikdelen är inte mitt gebit utan i så fall endast mjukvaran.

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.