Svårt att hålla lägre vikt – förklaringen kan finnas i fettcellerna

Home Forums BODY.se: Nyheter om kroppskultur Svårt att hålla lägre vikt – förklaringen kan finnas i fettcellerna

  • This topic is empty.
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author
    Posts
  • #96812
    #1062022

    [http://info.ki.se/article_se.html?ID=4676 Sv

    #1062023

    En intressant notis gällande alla studier av denna typen är att de kommer fram till att ökad hunger egentligen är det största problemet. Varför är det ett hunger, måste vi tolka hunger som ett behov av mat? Kan inte folk lära sig stå ut med denna hunger ett tag, eftersom den kommer minska med tiden.

    #1062024

    N

    #1062025
    Anna_H wrote:
    Att minskad leptinfrisättning i cellerna skulle vara anledningen till återkommande övervikt säger dock inte forskningen. Anledningen är ju fortfarande överätning.

    Mindre leptin gör ju dig hungrig, det triggar hungerkänslor (kommer inte ihåg hela sekvensen av vad som triggar vad, men leptin är grundläggande).
    Pröva att deffa ner dig till 5-6%, jag vet att du kommer ha mycket svårt att tänka på något annat än mat då

    #1062026

    [quote=”Magnus Branz

    #1062027
    gosh wrote:
    Mindre leptin gör ju dig hungrig, det triggar hungerkänslor (kommer inte ihåg hela sekvensen av vad som triggar vad, men leptin är grundläggande).
    Pröva att deffa ner dig till 5-6%, jag vet att du kommer ha mycket svårt att tänka på något annat än mat då

    Jag har inte ifrågasatt att brist på leptin gör en hungrig. Däremot ifrågasätter jag det faktum att man vill medicinera bort detta som om det var någon sjukdom. Det skulle utan tvekan vara intressant att, som du skriver, se om detta med hunger är ett bestående femonen eller något som vänjs bort med tiden. Se´n skulle det vara intressant att veta om det är samma fenomen som ligger bakom många kämpande anorektikers upplevelse av överätning när de fortfarande ligger betydligt under ’normalsträcket’. Väntar med spänning på uppföljning!

    #1062028

    Det Gosh frågar efter kan jag svara på (givetvis bara med hänvisning till mig själv som person). Jag var kraftigt överviktig i ca 3-4år (100-124kg på 178cm) och innan dess i princip varit mullig oavbrutet från 8års ålder tills jag var 17-18. Har nu haft normal fettprocent och därunder i drygt 2år och märker redan stor skillnad på just hungern. Kan fortfarande äta enorma mängder mat om jag vill men hungern gör sig inte alls lika ofta påmind som de första månaderna efter min först diet då jag gick ner ca 30kg på 3mån.

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.