Ännu en träningsjournal

Home Forums Dagböcker Ännu en träningsjournal

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 637 total)
  • Author
    Posts
  • #84850
    #855822

    Hej!

    Jag tänkte börja lägga ut lite info från min träning och hoppas på att få lite kommentarer och tips. Jag har tränat väldigt lite i mitt liv, paddlade kajak några år som liten, provade på att rida lite men gillade inte det heller, och var allmänt en tjej som var ointresserad av sport eller motion. Provade sen på att boxas vilket var jättekul, och då fick jag nog lite mersmak på att träna! Sen 2001 har jag i perioder tränat på Friskis och liknande, sen 2003 har jag tränat regelbundet och sedan januari 06 har jag bara kört styrketräning. Jag har helt enkelt fastnat för gymet! Det blir ingen konditionsträning i princip, cyklar och går en del men alltför lite. :nono:

    Styrketränar allt från 3-6 ggr per vecka beroende på tid, och då ser upplägget (f.t.) ut såhär:

    Dag 1: Rygg, baksida ben
    Dag 2: Armar
    Dag 3: Axlar, framsida ben
    Dag 4: Bröst, mage

    Lite vila däremellan såklart men försöker hinna hela kroppen varje vecka.

    Jag har inga tävlingsplaner utan tränar för att det är roligt och för att min rygg behöver det. Dessutom mår jag bättre om jag får lämna vardagen och bara räkna reps och set ibland! :emo-thumb

    Längd: 180 cm
    Vikt: 68 kg

    Har alltid varit smal, mycket smalare än nu tidigare och verkar ha en enorm förbränning. Äter därför precis vad jag vill, gainer efter träning, försöker tänka på att få tillräckligt med proteiner men jag har aldrig mätt innehållet i maten.

    Ska lägga upp bilder när jag får koll på hur man gör!

    #855823

    Blev lite omkastat så idag blev det armar istället för rygg/baksida ben.

    Dips:
    3, 3, 2 (har kämpat alltför länge med dessa nu och undrar när det ska släppa)

    Repdrag över huvudet:
    15/10
    20/9
    20/8

    Smal bänk:
    20/10
    30/5
    25/6
    20/6
    Första gången jag kör den!

    Enarms pushdown i CC
    10/10
    15/8
    15/7

    Försökte mig på några pullups också, de går ännu sämre än dipsen :(

    Hantelcurl
    11 kg: 10, 10, 8

    Repdrag i CC:
    35kg: 10, 8, 8

    Stångcurl, rak:
    20 kg: 6, 8, 7

    Ett rätt okej pass, ska få massage imorgon så alltför mycket träningsvärk är ingen hit…

    Och så lite bilder!

    Den här är från i våras:

    Den här är från i höstas:

    Och den här är från alldeles nyss:

    Inte så mycket skillnad tycker jag? Lite rundare i höstas men det var ju efter en sommar som var väldigt ledig så…. :pop:

    #855824
    __P wrote:
    Lycka till och kör hårt!
    Vad är planerna, upp/ner/stilla i vikt?

    Tack!

    Jag är rätt nöjd med min vikt egentligen, trivs med mig själv och tror att jag har uppnått nån form av matchvikt. Men jag inser ju att om jag ska bli starkare så måste jag nog också bli större… så det gäller väl att äta!

    Just nu har jag dragit på mig nåt ryggproblem, det smärtar oerhört under skulderbladet och jag får nästan lite svårt att andas ibland. Så frågan är när jag kan börja köra igen…. :

    #855825

    Kom ner till Gymbolaget så kan du säkert få hjälp med bänktekniken av någon av styrkelyftarna. Bosse är snäll. :)

    #855826
    Jay wrote:
    Kom ner till Gymbolaget så kan du säkert få hjälp med bänktekniken av någon av styrkelyftarna. Bosse är snäll. :)

    Inte för att min träningskompis är någon styrkelyftare men hon funkar bra ändå :emo-thumb Trivs bra på Citygymmet! Fast det är klart, på Gymbolaget får man ju träna även på natten :ph34r:

    #855827

    Var på massage igår efter att ha haft kramper runt skulderbladen ett par dar. Blev skickad vidare till naprapaten. Jag är sjukt spänd runt skulderbladen eftersom något ligger snett där och det gör så stört ont :( Fick order om att börja gå rörliga promenader, typ stavgång, för att mjuka upp skuldrorna. Dessutom får jag bara köra rehabträning i nån vecka framöver, drygt!! :( Jag ska gå ner och köra övningar där jag endast använder axeln på extremt låga vikter, t.ex. ”den första decimetern av ett rodddrag” på 15kg eller liknande, inget annat, inget tyngre. Ingenting där skuldrorna är fixerade eller statiska, utan meningen är att jag ska använda de små, inre musklerna där och träna upp dem.

    Jag som vill ta i och bli stark!! :(

    Men jag antar att jag får se det som att jag tränar upp mig på djupet med lite rehabträning, så blir jag mer stabil och kanske också starkare efteråt.

    Fy tusan, det gör så jäkla ont ibland. Svårt att sova, får svårt andas ibland och har svårt att vrida huvudet som jag vill…

    #855828

    Fick ju order av naprapaten att gå promenader med väldigt svängiga armrörelser. Typ stavgång fast jag tänker inte köpa stavar!! Så jag gav mig ut idag för idag känns det bättre i axlarna. Och tusan vad jag svängde med armarna, det måste ha sett väldigt onaturligt ut!! :p Men det var rätt skönt faktiskt, och sen fick jag ju stretcha när jag kom hem och det var grymt skönt.

    Fast fan, jag drömde inatt att jag var på gymmet… :frust: Jag längtar tillbaka!!

    #855829

    Snön faller ute, det är så mysigt! Kanske inte när den trillar in i ögonen men nästan alltid, jag blir alldeles glad av det :D Sen kan den ju få försvinna från cykelvägarna iof…

    Hur som, jag tog en lång snabb promenad med mycket svängiga armrörelser, allt enligt naprapatens ordination. Det kändes rätt bra tills jag fick syn på mig själv i ett fönster, haha, det ser sjukt ut. Som om jag är ute och marscherar. Eller har glömt stavarna hemma :nerd:

    Gainer innan promenaden (var lite hungrig) och äggröra efteråt. Nu ska jag handla ingredienser till lasagne – min lasagne är sjukt grym!! :P

    Imorgon ska jag tillbaka till naprapaten, får se vad han säger då!! Håller tummarna för mig själv och min rygg…. :

    #855830

    Kom precis hem från återbesöket hos naprapaten, och min rygg hade blivit mycket bättre sen förra veckan!! Wiiee[/b]! Han knäckte ut bäckenet och nån kota uppe i nacken, men annars var det lugnt 8)

    Han sa att jag får återgå långsamt till träningen nu, så jag ska börja med ett ryggpass imorgon på ruskigt låga vikter 😮 och sen successivt öka till normalt, under en period på ca 2v.

    Vill vara tillbaka snart!!![/b]

    #855831

    Äntligen tillbaka på gymmet!![/b] Jag studsade nästan ner dit :) Jag och min ordinarie träningskompis hade med oss en tredje tjej som vi visade och hjälpte – jättekul! Hon var starkare än vad vi var när vi började kan jag säga – fast jag är ju lite späd. Vi körde rygg och baksida ben, men jag måste ju fortfarande ta det jättelugnt, så jag körde på uppvärmningsvikter för ryggen. Sen i roddövningarna (stående, sittande och hantel-) körde jag bara början av rörelsen, alltså så att musklerna runt skulderbladen tränas. De kommande två veckorna ska ta det försiktigt, tänka på tekniken och successivt komma upp på min nivå igen. Trööökigt men skoj att ändå vara där!!

    Baksida ben kunde jag iaf köra någorlunda utan att spänna ryggen (fast det är lite svårt, man spänner ju gärna hela kroppen):

    Liggande lårcurl:
    20kg/10
    40kg/6 PB!
    40kg/6
    35kg/10
    35kg/6

    Sittande vader:
    20/10
    60/3 PB! Nåja inte jättesnygga men ändå![/b]
    50/6
    50/6
    40/9

    Lite svårt att köra stela mark eller utfall utan att anstränga ryggen/axlarna, så det fick vara. Eftersom jag bara körde ordentligt på två övningar så gick det ju fint att öka! :D

    Gick en promenad efter frukosten idag också, plus fram och tillbaka till en kompis efter träning. Mycket promenader idag med andra ord!

    *Iallafall lite nöjd idag*[/b]

    #855832

    Då får vi hoppas att du blir bra i din rygg nu framöver, bra att du är väl medveten om vilan osv också.. Trots det slår du 2 PB, inget dåligt benpass det dära ;)
    Du kan väl skriva receptet till lasagnen förresten?

    #855833

    Du kan väl skriva receptet till lasagnen förresten? :)

    #855834

    Igår blev det armträning. Lugnt och fint, uppvärmningsvikter. Orkar inte rapportera några rep och set eftersom det inte är ”riktiga” pass. Men vi körde rak stångcurl för biceps och då min kompis inspekterade mig bakifrån fick jag veta att jag drar bak axlar och armbågar för långt i den övningen så att mina skulderblad blir spända och ihoptryckta. Sedan påtalade min sambo att jag faktiskt går runt och drar bak axlarna lite då och då! Kanske är därför jag blir spänd där och får ont??! Jag borde nog släppa TV’n helt enkelt, hahaha 😮

    Min kompis fixade 4 dips själv, fiiint!

    Resten av kvällen firade jag och min pojkvän 2 år tillsammans!! Vi åt gott och delade på en flaska rosa champagne (nåja, bubblande rosa vin iallafall). Det var jättemysigt och sen dråsade vi i säng kl 23… 😮 [/b];) ;)

    #855835
    Charlotte_ wrote:
    Då får vi hoppas att du blir bra i din rygg nu framöver, bra att du är väl medveten om vilan osv också.. Trots det slår du 2 PB, inget dåligt benpass det dära ;)
    Du kan väl skriva receptet till lasagnen förresten?

    Tack!:) Men det var ju bara två övningar, det gjorde det ju lättare att slå PB.

    Så receptet på lasagnen då:
    Stek:
    400g köttfärs
    2 stora lökar
    ca 10 skivade champignoner

    Det blir bäst om grönsakerna steks för sig först, så att man blandar dem först när allt är i princip färdigstekt. Krydda med en halv tub tomatpuré, 1-2 buljongtärningar (grönsaks-), 1-2 vitlöksklyftor, salt, peppar, paprikapulver, basilika.

    Gör en redning på smör och mjöl, blanda ut med lite mjölk tills det är upplöst. Häll sedan i resten av mjölken – ca 1 liter. Jag brukar ta röd mjölk, tycker det är godast i lasagne men det är ju rätt fett.

    Sedan varvas detta med lasagneplattor. Längst upp lägger jag på ett lager lättKesella, sist ost. Jag brukar salta uppepå osten också, lite.

    För att göra den nyttigare kan man använda fullkornslasagneplattor, lättare mjölk, mager ost. Det viktiga är att man har ordentligt med tomatpuré och vitlök i, och att köttfärsen är stekt i väldigt små bitar så att det inte är köttfärsklumpar (blä).

    Ca 25 minuter i 225 grader. Ät och njut!

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 637 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.