Daniels Odyssé

Home Forums Dagböcker Daniels Odyssé

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 77 total)
  • Author
    Posts
  • #544137

    Mitt namn Är Daniel ”Odane” Svensson och nu är det dags att segla ut på träningens hav i denna livslånga odyssé.

    Jag har tränat på gym i runt 7 år och har innan dess varit aktiv i olika kampsportsklubbar där bland Shitoryu Karate och Ninjutsu, så uppväxten har präglats av en del olika sportsliga engagemang. Jag har dock varit en riktigt bred pojk i min ungdom då jag har helt otränad och vägde runt 110kg. Efter att jag gjorde lumpen och skulle börja plugga på universitetet tog jag tag i mig själv och började pumpa skrot på SATS i Norrköping. Efter runt tre år hade det äntligen blivit en vana.

    Jag har aldrig gått in med avsikten att bygga en riktigt fin kropp utan mest tränat för att vara stor och stark. Men nu har jag dock börjat ändra min syn på tränandet och tänkte göra ett försök att se hur långt jag egentligen kan gå.

    Min profil är som följande:
    Född: 820514 (26år)
    Längd: 179cm
    Vikt: 103kg

    Mått:
    Bröstkorg: 123cm
    Midja 108
    Höger arm 39cm
    Vänster arm: 36,5cm
    Höger lår: 62cm
    Vänster lår: 65cm

    Så här ser jag ut idag, men förhoppningsvis så skall jag kunna öka en hel del muskler samtidigt som jag bränner bort en 10-15kg av fettet så att adonisfiguren träder fram. Mitt projekt till sommaren är att träna så min nacke och axlar blir lite större samt fixa till min vänstra arm som är mindre än min högra. Även ryggen skall jag satsa mer på. Jag skall försöka fixa så jag får lite mer balans mellan musklerna så cm jämnar ut sig.

    [img=http://photos-a.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc1/hs037.snc1/2667_1035914138003_1229952866_30109032_4468854_n.jpg]Min tränings schema har hittills varit 3 helkroppspass i veckan, men jag skall försöka ordna så det blir lite mer uppdelat på olika muskelgrupper flera gånger veckan istället.
    Ett helkroppspass har för mig varit följande (och ursäkta om jag inte kan alla termer för vad maskiner och övningar heter, men jag skall göra mitt bästa för att kort beskriva övningen så ni kanske känner igen den på det sättet)

    Axlar, sittandes i maskin Axelpress
    78kg – 25 reps
    68kg – 25 reps
    58kg – 25 reps
    48kg – 25 reps

    Axlar/Rygg, sittandes i maskin med armarna skjutande kuddar bakåt
    60kg – 30×2 reps

    Mage, sittandemaskin
    138kg – 25×3 reps
    90kg – 40×2 reps

    Mage, sidmaskinen
    98kg – 40×2 reps

    Mage, Manuell situps, benen låsta i lutande läge
    40×2 – reps + 20×2 sidvändningar

    Bröst, hantlar liggandes och förande från sida och upp
    32kg – 12×3 reps

    Bröst, maskin bänkpress
    77kg – 30 reps

    Bröst, maskin liggandes med armar under kuddar förandes in mot kroppen
    77kg – 30 reps

    Rygg, maskin sittandes greppande om två stänger och för armarna bakåt
    77kg – 30×2 reps

    Rygg, Manuell, liggandes i en snett uppåtgående position så överkroppen är fri
    40×2 reps + 20×2 i sidled

    Armar, manuell ståendes mellan två draghandtag, lätt lutad rygg förandes armarna inåt
    25kg – 20 reps
    15 kg – 20 reps

    Armar, triceps stående dragandes rep neråt i fast position
    60 kg – 20 reps
    50kg – 30 reps
    40kg – 40 reps

    Armar, biceps Scottcurl
    70kg – 25×2 reps
    60kg – 25 reps
    50kg – 25×2 reps

    Ben, Liggande lårcurlmaskin
    60kg – 15×2

    Ben, Benpress
    165kg – 60 reps

    Ben, cyckling 30 minuter
    Och detta har jag kört de senaste åren, inte mycket variation egentligen. Skall dock bli ändring på det nu. De här dagboken är väl tänkt att fungera precis som de flesta andra likande dagböcker, som en sporre till engagemang och reflektion. Man får väl hoppas att det håller i det långa loppet.

    #70582
    #544138

    Som vanligt har man precis stigit upp från sängen för att se fram mot en gedigen arbetsdag. Drack precis ett glas med protein, åt en rostad macka och tog omega-3 samt Daily Strength vitaminer.
    Det är en ganska ordentlig frukost så man känner sig hyfsat mätt, men samtidigt så finns det ett sug efter mera.

    Idag är det mer träning som gäller. Skall köra mitt helkroppspass (se ovan), men till kvällen skall jag se om jag inte kan lägga om en hel del grejer och göra en ny planering som slår ut träningen över de olika muskelgrupperna istället. Jag var på gymmet en kort sväng igår och körde lite ben och det känns.

    Då blev det…
    Bensparksmaskinen
    56kg 20×5 reps

    Liggande lårcurlmaskinen
    60kg 15×2 reps
    (blev inte så många på denna)

    Raka marklyft
    35kg – 20×3 reps

    Sedan blev det även lite rygg i form av…
    Latsdrag med brett grepp
    60kg – 20×2 reps
    80kg – 8 reps

    Marklyft
    40kg – 20×2 reps
    anledningen till den låga vikten är att jag ännu inte fått intekniken riktigt

    Lägre Ryggcrounch (manuell)
    40 reps

    Samt cyckling 30 minuter
    Smög in lite armar också i mellanåt bara för att få lite, lite pump.

    #544139

    Tjena & Välkommen!

    Du har lite krut i postolerna helt klart. Som jag förstår det så kör du rätt höga reps antal och i snitt 2-3 set… Om du vill ha storleken så skulle jag köra kanske 6-10 rep, 3-4 set istället. Skulle vara perfa för dig då din kropp inte är van vid det.. Jag är själv inne i en hög rep period just nu men kommer om ett antal veckor att byta mot lite tyngre (6-12 rep).

    Inget fel i att köra ”Bröst, maskin bänkpress 77kg – 30 reps”, men det gör inte så mycket för dig som vill bygga massa. Och det man ser på bilden så verkar det som om du har en mycket bra grund att stå på. :up:
    Jag körde inte mycket variation förr men har på senare tid börjat med att ändra lite i mitt schema under träningsåret, byta ut vissa övningar samt reps.
    Vad har du för tillskott? Såg protein & Omega 3 samt lite vitaminer. :pop:

    Hur är SATS i norrköping?

    Hade gott / STB

    #544140
    Staffan_STB wrote:
    Tjena & Välkommen!

    Du har lite krut i postolerna helt klart. Som jag förstår det så kör du rätt höga reps antal och i snitt 2-3 set… Om du vill ha storleken så skulle jag köra kanske 6-10 rep, 3-4 set istället. Skulle vara perfa för dig då din kropp inte är van vid det.. Jag är själv inne i en hög rep period just nu men kommer om ett antal veckor att byta mot lite tyngre (6-12 rep).

    Inget fel i att köra ”Bröst, maskin bänkpress 77kg – 30 reps”, men det gör inte så mycket för dig som vill bygga massa. Och det man ser på bilden så verkar det som om du har en mycket bra grund att stå på. :up:
    Jag körde inte mycket variation förr men har på senare tid börjat med att ändra lite i mitt schema under träningsåret, byta ut vissa övningar samt reps.
    Vad har du för tillskott? Såg protein & Omega 3 samt lite vitaminer. :pop:

    Hur är SATS i norrköping?

    Hade gott / STB

    Tackar för välkomnandet!
    Jag skall försöka som du säger att växla upp så att jag kör tyngre vikter och färre reps, men kanske en eller två set extra. Det verkar vara formeln för ett bra byggande. Jag har egentligen aldrig kört få repetioner och väldigt tunga vikter förut så det skall bli intressant hur kroppen svarar. Till nästa pass på onsdag skall jag nog testa helkropp och den principen. Får avrapporterar då hur det funkar. :)

    Just nu kör jag på två proteindrinkar om dagen (morgon, eftermiddag),två skopor i varje glas, är väl runt 120g totalt skulle jag tro. Killen på gymgrosisten rekomenderade det. Proteinet är Whey Complete från Nutritech, gott som fasiken.
    Omega3 är San 3x och av det tar jag ungefär 3 kapslar varje dag. Vitaminerna är Daily Strength från Strength’s Sports Nutrition.
    Annars ätar jag inga andra tillskott, utan det blir en del kyckling, kött och grönsaker som slinker ner.
    Man kanske skall fundera på att köpa kreatin också?

    SATS i Norrköping är ett bra gym, men inte det bästa i stan. Det är dock trevligt folk och relativt städat med god variation av maskiner och vikter. Det som jag gillar är att det inte är lika fullt som på andra gym, mycket visserligen pga priset, det är dyrt och jag skulle säkert komma undan med en 100 lapp om jag tränade på Nautilus. Men jag har tränat på SATS i 7 år nu så jag är väl trogen gymmet så att säga.

    Tack för frågorna och man skall väl försöka hålla dagboken uppdaterad så mycket det går. Det är ju det långa loppet som räknas! :)

    #544141

    Dagen till ära blev ett halvkroppspass (överkropp) eftersom jag körde benen igår. Det var relativt intensivt och gick av på drygt en och en halv timme. Jag ökade vikterna på maskinerna med 4kg från 77 till 81 och drog även upp ett snäpp på hantlarna från 32kg till 34kg. Det var inga problem att köra igenom passet och det gick faktiskt snabbar än vad det normalt gör. Så här i efterhand har jag lite, lite träningsvärk.

    Axelpressmaskin
    81kg*25
    72kg*25
    64kg*25
    58kg*25

    Ryggpushmaskin
    60kg*30×2

    Magmaskinen
    125kg*25×3
    90kg*40×2

    Magmaskin (sida)
    90kg*50×2 (en på varje sida)

    Bänkpressmaskin
    81kg*30

    Bröstmaskin (den där med kuddar på sidan som man ligger ner på och drar in armarna mot kroppen.)
    81kg*30

    Ryggdragsmaskin
    81kg*30×2

    Hantelpress
    34kg*12×3

    Kryssdrag
    25kg*10
    20kg*10×2

    Triceps pushdowns med rep
    60kg*20
    50kg*30
    40kg*40

    Situps låsta ben i lutande position
    40×2 vanliga
    20×2 sidsitups

    Ryggbänken (Ryggsträckare)
    40×2 vanliga
    20×2 sidryggcurls

    Scottcurl (sittande)
    58kg*20×2
    48kg*20
    38kg*20×2

    Cyckling
    30 min

    Det blev för övrigt två kycklingfajitas till middag och det var gott det. Jag blev mätt och är fortfarandei nte hungrig, snart skall man ju gå och lägga sig dessutom. Kan även vara en effekt av omega3 som jag har hört skall skapa en känsla av mindre hunger. Hur som helst, skönt pass och lite mer klös i det än normalt. Hope to keep it up! En sak som oroar mig är dock att gymmets hantlar bara går upp till 38kg, sedan får man hitta något annat alternativ.

    #544142

    Kom just hem från gymmet och idag blev det benen som fick sig en omgång. Halvkroppsträning verkar funka, men onekligen så kommer överkroppen att ta längre tid att träna än underkroppen. Dagens träning tog runt 1 timme och 10 minuter.

    Körde följande övningar, och säg gärna till om ni tycker att jag behöver mer övningar på benen. Det kändes lite men det kan vara för att jag körde helkropp tidigare. Jag har dock aldrig maxat ut benen så mycket som jag gjorde idag dock.

    Bensparksmaskinen
    77kg x 15*2 (Gjorde två 77×15 och det kändes lagom bra)
    91kg x 15 (den här tog, sista två tre var knappt och hela kroppen skakade)
    63kg x 15 (varvarde ner med ett par lite lättare)

    Benpressmaskin
    186kg x 30
    231kg x 30 (Detta är maxvikten på maskinen, det är tungt, men inte för tungt)
    168kg x 15

    Knäböj med skivstång
    16,5kg x 10 (Uppvärmning)
    31,5kg x 10*2 (Ja, det är skrattretande, men jag har inte fått in tekniken riktigt ännu och vågar inte ta mera på friavikten)

    Knäböj med fast stång
    50kg x 10
    50kg x 15 (Lite mer stabilt, jag känner att jag kan ta en hel del mer kg men böjandet av knäna måste sitta först)

    Baksida lår, Liggande lårcurlmaskin
    82kg x 10*2
    90kg x 8 (Detta var tungt, klarade bara av att utföra 8 ordentligt)
    72kg x 10 (varvade ner med ett par enklare)

    Vadpress, sittande calf pressmaskin
    50kg x 12*3
    60kg x 15 (Maxade ut maskinen, men tyckte att det var ganska enkelt)

    Stående vadpress med rep runt midjan
    64kg x 20
    86kg x 14
    95,5kg x 14 (Tungt, men inte för tungt)

    Cyckling
    30 minuter

    Frågan är nu om detta är nog på benen? Behöver jag mer övningar? Jag har planerat att köra det här passet 2 gånger i veckan. Är det för mycket eller är det lagom?

    #544143

    Kvällens middag!
    Stekt kycklingfilé med fullkornspasta
    Tillbehör: Gurka, tomat, lite ketchup och cream fresh hopblandat med lite svartpeppar och salt till sås.
    Dricka: Powerking (sockerfri)

    [img=http://photos-h.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc1/hs037.snc1/2667_1037162329207_1229952866_30111855_5016971_n.jpg]Ett utmärkt mål i all sin enkelhet, mättande och bra!

    #544144

    Jag lyckades klämma in lite träning över lunchen idag och det var bröst och mage som blev utsatta för vikterna denna torsdag.

    Bänkpress (maskin)
    81kg x 20 (uppvärmning)
    90kg x 10 (skall nog köra 20×2 på denna nästa gång)
    100kg x1 (Japp, lyckades klämma upp den, men inte så mycket mera.)

    Hantelflyes (maskin)
    81kg x 20 (också lite uppvärmning)

    Bänkpress med hantlar på sned bänk
    20kg x 10*3

    Hantelpress liggande
    34kg x 10*3

    Kryssdrag
    15kg x 10
    20kg x 10
    25kg x 10 (måste få in tekniken ordentligt)

    Bänkpress
    60kg x 10*5 (Var utpumpad efter hantlarna och blev inte så tungt)

    Sedan var det magens tur!

    Crunchmaskinen
    129kg x 25*3
    93kg x 40*2

    Sittande sidovridning i maskin
    90kg x 50*2

    Sneda crunches (bänk)

    40*2
    20*2 åt sidan

    Cyckling

    30 minuter

    Inte ett så intensivt pass som jag kanske skulle ha velat, men jag hade bara runt 1 timme på mig och jag är ändå hyfsat nöjd. Ikväll blir det även minst 60 minuters gång också.

    Vikten ligger för övrigt på 102.2kg vilket ligger ungefär i den plan som jag hade tänkt mig. Nytt fotto kommer upp på söndag. :)

    #544145

    Jag slänger upp en spännarbild/jaghållerpåattskitapåmigbild innan jag lägger mig. Jag behöver naturligtvis jobba stenhårt på dieten och droppa runt 10-15kg samtidigt som jag vill behålla musklerna. Mission impossible? Men skam den som ger sig!!!
    [img=http://forum.body.se/picture.php?albumid=371&pictureid=1963]Don’t look into the light!!!

    #544146

    Varför så mycket maskiner? Menar inte att det är något större fel på det som kompliment till fria vikter. Du har ju tränat ett tag så det är väl dags att börja köra lite fria vikter nu så ska du se att det börjar hända lite saker? ;)

    Lycka till!

    #544147
    Gustaf Lindberg wrote:
    Varför så mycket maskiner? Menar inte att det är något större fel på det som kompliment till fria vikter. Du har ju tränat ett tag så det är väl dags att börja köra lite fria vikter nu så ska du se att det börjar hända lite saker? ;)

    Lycka till!

    Det har blivit en vana antar jag. Maskinerna är det bara varit att sätta sig i medan de fria vikterna har krävts lite till så jag antar att när jag började träna så tog jad den lättare vägen. Men precis som du säger så bör man kanske satsa mer på de fria. Håller på att läsa på om lite olika övningar just nu och byta en del. Så nu jävlar skall den fria vikten tas och tyngden öka! :emo-thumb

    #544148
    Odane wrote:
    Det har blivit en vana antar jag. Maskinerna är det bara varit att sätta sig i medan de fria vikterna har krävts lite till så jag antar att när jag började träna så tog jad den lättare vägen. Men precis som du säger så bör man kanske satsa mer på de fria. Håller på att läsa på om lite olika övningar just nu och byta en del. Så nu jävlar skall den fria vikten tas och tyngden öka! :emo-thumb

    Det tycker jag jag låter som en alldeles ypperlig idé. Försök bygg upp passen med hjälp av basövningar och komplettera med maskiner. Lovar att du kommer få en nytändning i träningen när du väl lärt dig hantera de fria vikterna. Du har ju helt klart en riktigt bra grund att stå på så det ska bli riktigt intressant att se hur du utvecklas nu när du ska tappa några kgn och börja träna på riktigt med fria vikter ;)

    #544149

    Idag är det vila från vikterna som gäller. Jag känner att jag bara vill springa iväg till gymmet och pumpa skiten ur mig, men vilan är ju också viktigt tydligen! :(
    Jag har dock ganska bra med träningsvärk i övre bröstmusklerna pga av träningen igår så jag vet att det tog där det skulle vilket är bra. Ikväll blir det nog en 60 minuters promenad. Då känner man att man åtminstone får något gjort och att gå en sväng kommer knappast skada i det långa loppet.

    Imorrn lördag kommer det bli ryggen som får sig en omgång. Jag skall träna lite på min teknik när det kommer till marklyftet så jag kan dra på lite stora vikter där i framtiden. Det vore ju klockrent att köra 200kg marklyft någon dag. Min rygg är skrämmande underutvecklad och den skall förbättras avsevärt. Om något år hoppas jag att den åtminstone är något man inte skäms för. :

    På söndag kommer jag träna armarna, lagom pumpade och klara för kommande vecka! :up:

    #544150

    Dagens pass var rygg och det blev ett riktigt jävla mördarpass.:up: Innan träningen tog jag också tre kapslar Kre-Alkalyn, ett kreatin som killen på gymgrosisten sa var bra. Tydligen skulle det vara som raketbränsle för musklerna, men jag vet inte om jag faktiskt kände någon skillnad eller inte, men trött blev jag.
    Körde övningarna i följande ordning:

    Framåtlutande skivstångsrodd
    26kg x 15
    31kg x 15
    51kg x 15
    51kg x 15
    51kg x 15 (Känner att jag kan ta runt 15kg till kanske, skall pröva nästa gång)

    Compound Rowing
    81kg x 30
    100kg x 15
    110kg x 12
    110kg x 12 (sista var rätt jobbiga, men det gick)

    Hyperextentions (lägre rygg)
    40 vanliga
    20 åt höger sida
    40 vanliga
    20 åt vänster sida

    Marklyft
    60kg x 10 (Skall nog börja med marklyftet tidigare i ryggträningen nästa gång)
    80kg x 6
    80kg x 6 (Tekniken sitter inte riktigt, måste öva mera, dock går det med mycket mer vikt, men varför riskera skada just nu?)

    Hantelrodd
    25kg x 10+10
    25kg x 10+10
    35kg x 10+10 (Var vid detta lag tämligen trött, men det gick och det går förmodligen att köra runt 15-20kg till på hantlarna)

    Chins
    6st
    6st (Haha, att jag ens försökte, hela kroppen var i princip slut)

    Latsdrag bak nacke
    30kg x 15 (ville se om jag orkade och det gjorde jag)
    60kg x 10
    60kg x 10
    60kg x 10 (Blev lite som en nervärmning)

    Cyckling
    30 minuter

    Sedan blev det att springa till affären och köpa nygrillad kyckling! MUMS!

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 77 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.