En gång en vältränad 22åring.. nu är jag så djupt i diket man kan komma och vill upp!

Home Forums Dagböcker En gång en vältränad 22åring.. nu är jag så djupt i diket man kan komma och vill upp!

  • This topic is empty.
Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author
    Posts
  • #99637
    #1071164

    Hej! Tackar för alla tips/råd i förväg och hoppas jag kommer finna gemenskap och hjälp via detta forum då jag är helt ny.

    Lite Bakgrund:

    För ca: 4 år sen var jag verkligen i mitt livs form, hade fysiskt arbete 8 timmar ute om dagen och tränade mest fyspass med löpning/längdåkning 3 ggr per vecka. Under denna
    period var jag ordentligt slimmad men ändå väldigt vältränad. Låg på 75 kg på mina 177 cm och allt var frid och fröjd. Började sedan min tid på universitetet då jag började
    med styrketräning istället och körde upp mig och kände mig bra efter jag tränat upp mig till 85 kg (vilket är var jag vill ligga idag för att må bra).

    Efter min utbildning och livet inne på kontor, olika fotfraktutrer som kommit olämpligt och att en till person kommit in i livet (sambo) som äter vad hon vill och tränar
    ej men är ”fit” ändå. Ni känner säkert till typen.

    Jag ligger nu efter 3 år av grottande, skador och kärleksträsk på 110kg i vikt på mina 177cm och jag är svagare än när jag började gymma på 75 kg.

    Har nu bestämt mig för att verkligen ta tag i detta och lägga ner väldigt mycket arbete på det. Har börjat lite lätt med ett gymkort och tränat på 80% nu i tre veckor.

    Nu söker jag all hjälp jag kan få i utformning av träningspass, kost och allt därimellan då jag inte har speciellt bra koll då anledningen att jag kunde hålla mig i form
    förr var Fysiskt arbete 8 timmar om dan och senare mycket fritid, vilket jag inte har längre då jag jobbar idag.

    Kommer presentera bilder och skriva om mina framgångar här om det uppskattas (vet inte om det är i rätt forumdel så flytta gärna om det är fel)

    Så.. mina stats då:

    Längd: 177 cm
    Vikt: 110 kg

    Mål: Komma ner på 75-85 kg och börja min framtid ordentligt och kunna börja träna för att orka mer och tyngre.

    Livsstil:
    Ja, för att folk skall kunna hitta saker jag gör fel (vilket antagligen är massa) så kommer jag skriva ner hur det ser ut varje vecka med kost osv för att ta till
    mig kritik och lära mig.

    träning:
    Kan träna på gym MAX 3ggr per vecka, det är vad jag gör nu och passe är ca: 90 min. då börjar jag alltid med 20min fys, och avslutar med 15min rodd. Vet inte
    om det är bra eller dåligt men jag måste ju verkligen bränna fett känner jag.

    Just nu kör jag ungefär såhär:

    pass1: 20 min crosstrainer + Axlar + bröst + triceps + 15 min rodd
    pass2: 20 min crosstrainer + Lår+ vader + rygg + 15 min rodd
    pass3: 20 min crosstrainer + biceps + underarmar + 15 min rodd
    Går även 30-45 min powerwalks varje dag.

    Gör jag något fel här? vill gärna få in ett renodlat fyspass men vill inte missa styrketräningen, dock kanske jag bara ska köra fys tills jag nått en bra vikt? Jag vet inte.

    Kost:

    Frukost: fibergryn, mjölk
    Mellanmål: banan, kaffe
    Lunch: husman
    mellanmål: nån typ av frukt+kaffe
    middag: husman
    kvällen om jag blir sugen frukt eller smörgås.

    Detta har jag ganska lätt att hålla på utom på kvällen då det kan slinka ner mackor=/. På helgen blir det också en hel del alkohol, oftast fredag,lördag. Har dock
    bestämt mig att begränsa mig till endast en dag och bara hålla mig till vin, (lite svårt att ge upp då träffa vänner och dricka lite är också ett intresse).

    Ser att många dricker proteinshakes till mellanmål, är även detta bra för mig som måste bränna en hel del fett?

    Kommer att lägga upp bilder på mina framgångar om det är så att folk här är intresserad av det. Har tagit första fotona ikväll och kommer göra det veckovis.

    #1071199

    Detta kommer bli väldigt intressant att följa, du är i rätt forumdel. Kommer krävas mycket slit på gymmet och att sköta kosten rätt, men du verkar verkligen ha viljan för att förändra ditt liv och du kommer säkerligen lyckas. Har man en gång varit i form kan man ta sig dit igen. Finns en till på forumet här som för dagbok, kuulan heter han här. Han har säkert många bra råd då han är utbildad PT och har gått från övervikt till att bli fit. Ska bli kul att följa dig, kör hårt

    #1071200

    Jag tycker nog att du ska dricka proteindrink alla fall efter träning då musklerna behöver proteinet. Protein använder man både om man ska gå upp eller gå ner i vikt. Det som bestämmer om man ska gå ner eller gå upp i vikt är hur den övriga kosten ser ut och hur man lägger upp träning med cardio osv

    #1071325
    Hence wrote:
    Detta kommer bli väldigt intressant att följa, du är i rätt forumdel. Kommer krävas mycket slit på gymmet och att sköta kosten rätt, men du verkar verkligen ha viljan för att förändra ditt liv och du kommer säkerligen lyckas. Har man en gång varit i form kan man ta sig dit igen. Finns en till på forumet här som för dagbok, kuulan heter han här. Han har säkert många bra råd då han är utbildad PT och har gått från övervikt till att bli fit. Ska bli kul att följa dig, kör hårt

    Tack för visat intresse och tipset på användaren=).

    Ja, vill verkligen komma tillbaka dit man en gång var och har verkligen motivationen nu.

    Just hemkommen från ett två-timmars pass och dricker min första proteindryck.

    Men vad tycker du om träningsupplägget? att jag alltid kör cardio också när jag gör mina styrkepass? Har svårt att anpassa det på annat sätt då som sagt tid är en faktor i mitt liv =/

    #1071339

    Finns väl egentligen inget att tillägga. Att bli av med 30 kg fett är ju ditt minsta problem då det går fort som fan för den motiverade.
    Bygga muskler tar ju tid hur som såvida du inte använder preparat och skit då det går medelfort.

    Är ditt mål att bli muskulös och bli av med överflödigt fett är en styrketränardeff helt rätt alternativ om än det säkert tar lite längre tid att bli av med fettet jämfört med att fettrasa med jojobantarteknik som även tar med sig muskler.

    Protein är aldrig fel. Alkohol och överflödiga kolhydrater som inte intas i kombination med fysisk aktivitet är alltid fel.

    #1071647

    jaahapp jaa.
    Ge det tid bara,dvs,gå int ner för fort i vikt.för då är risken större att lägga på sig igen.
    jag tycker du gör helt rätt iom cardio före å efter styrketräningen.

    det handlar ju om vanlig matematik,gör du av med mera kalorier än vad du intar,så går du ner i vikt,å tvärtom.
    men bry dig inte för mycket om det nu i början,träna på å låt det bli en rutin som du sedan kan hålla i längre tid.utan att det inkräktar för mkt på det vanliga livet då.att ha en festar dag då och då,är inte heller helt fel.typ 1g/månad el så.
    för man blir av med många hjärnspöken då!!!……lol.samt släpper på det psykiska trycket också.

    passens längd låter bra,1.5 tim. men tänk på att även hålla lite tempo i styrketräningen!!! dvs,inte vila för länge mellan set. själv brukar jag gå å skriva ned det jag precis kört,å sedan tillbaka å köra igen,ok,kanske lite längre då,typ 1 minuts vila.m,en man ska helst bli svettig när man kör i alla fall.å flåsa lite.på det sättet får man lite cardio av denna träning också.
    sedan vartefter du blir mer inloggad i styrketräningen,typ efter 6 månader,kan man börja variera lite å lägga om lite i träningen.

    de första månaderna kommer kännas tungt,det få du kanske räkna med.samt att det inte syns så mycket heller,men du kommer att märka skillnad.i reps å vikterna på tränings maskinerna.

    samt du bör tänka på att du sammtidigt bygger muskler också,vilket gör att vikten nog kommer hålla sig konstant ett tag,även fast fettet förbränns.för muskler väger mer än fett.fast fett syns mera och är sladddrigare.

    så låt säga: under 1 vecka går du kanske ner 1 kg. du kanske tycker det är lite! men tänk då på,,att du sammtidigt byggt muskler som kanske väger 1/2 kg.så egentilgen har du då gått ned 2 liter fett!!

    fett väger mkt mindre än muskler.men är mkt större volymmässigt.

    ja ja,vet inte om du blir mycket klokare på detta jag skrivit,men men,försöker hjälpa till!!!………;-)
    tänk inte så mycket,bara kör………..lol. å bry dig inte för mycket om styrkan heller,i början.det viktiga är att göra strikta å riktiga reps,utan att fuska.

    samt tänk på att du gör 2 saker nu också,sammtidigt! först så bygger du muskler,sen så bränner du fett också.
    promenera mycket är väldigt bra för att bränna fett!! och då 30-45 minuter/gång.så att förbränningsmotor kommer igång i kroppen.

    lycka till nu,å ha tålamod……….;-). Rom byggdes inte på en dag!!!

    #1071994

    Ja, då har man vart igång ett par veckor och det går framåt i flygande fart. Jobbigaste var ju 4 första veckorna när man inte riktigt hade koll på vad man skulle ligga på för vikter och så vidare.

    Har idag kört mitt första pass då jag faktiskt kunnat öka vikter utan större problem, är detta bara för att jag fått in tekniken? För jag tycker jag ökat rätt mycket i min ork ändå. Bänkpressen är 15kg mer på än när jag började för att ta ett exempel och det trots att jag ligger på underskott.

    Kosten har förändrats en del också, Byt ut frukost mot proteindryck då jag är väldigt dålig på att äta på morgonen går detta i alla fall ner rätt lätt. Slängt ut bröd och ost och alla frestelser som man gärna frossar i.

    Kost:

    Frukost: Proteinshake med mjölk
    Mellanmål: banan, kaffe
    Lunch: Fibergröt med mjökj
    mellanmål: nån typ av frukt+kaffe
    middag: husman
    kvällen: proteinshake med vatten, och oftast någon frukt.

    Ligger väl stadigt på ett kaloriintag @ 1500-1700 kcal vilket är så långt jag kan gå. Gjorde ju ett sånt test om energibehov och då ska jag ligga på 2650 för att hålla min vikt.

    Somsagt har jag endast gått ner 1.5 kg än så länge men börjar köra med striktare linjer först förra veckan nu när man är van med ”gymmandet”. Dock känner jag ju att jag orkar mer på gymmet och det är nästan mer nöje att lasta på mer varje gång man är där än skillnaden på vågen :).

    Tack för att ni följer!

    #1071995

    Kan ju även tillägga att vi tydligen hade friskvårdstimmar på jobbet så nu kan jag faktiskt lägga in ett riktigt fyspas i träningen med utan att känna att för mycket annan fritid går till spillo :)

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.