Klippkort till ortopeden

Home Forums Dagböcker Klippkort till ortopeden

  • This topic is empty.
Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • Author
    Posts
  • #48916
    #118627

    Hallå!
    Sveriges i särklass mest skadedrabbade fotbollsspelare, det är jag det.
    Har ett 6 månader långt förbud på löpning (November till April) d.v.s. ingen jogging och definitivt ingen fotboll.
    Vad gör man då? Man rehabtränar tills man hatar det.
    Det är givetvis problem med mitt ena knä, vad problemet är vet jag inte riktigt men det verkar inte läkaren heller veta så det jämt ut.

    Jag fixar att gå runt 60 minuter utan större problem i rask takt. Mer än 60 min så får jag sitta still relativt länge.
    Dock fixar jag benträningen utan större problem. Knäböj är det största problemet men samtidigt en bra övning. Lite moment 22.

    Min tanke med träningen är att jag skall bygga en bra grundfysik, vilket bör ge mig lite fördelar i närkamper och förebygga längre uppehåll som detta i framtiden.

    Jag kommer göra mitt bästa för att föra en hyfsat seriös journal över både träning och framsteg.
    Det kommer förmodligen bli lite gnäll också, och det är där ni andra skall komma in i bilden och be mig skärpa mig!

    Bildskygg som få är jag också, så det blir till 99.99% inga bilder här.
    Jag är för blyg helt enkelt.

    Kommentera gärna, upplys mig gärna och kom med konstruktiv kritik!
    /Nitz

    #118628

    Jag började komma igång så smått med träningen på gymmet för drygt 1 månad sen.
    Jag har inte skrivit upp någonting förens i lördags (21/1) så allting innan ses som uppvärmning.
    Jag postar för ett par dagar tillbaka idag och sen fylls det på.

    Jag har lite dålig koll på vad övningarna heter så berätta gärna det om ni förstår vad jag menar eller fråga så jag kan skriva rätt i fortsättningen.
    Vissa vikter är i lbs (?) och jag återkommer med dessa i kiloform senare.

    Startvikt för c:a 4 veckor sen var 77kg fördelat på 184 cm.
    Igår på morgonen visade vågen 79,6, fortfarande 184 cm…

    Just det. Förutom träningen i sig får ni gärna lämna synpunkter på mitt val av kost och tillskott. Jag vet inte riktigt vad jag sysslar med och provar mig fram.
    För tillfället är det Whey100 / 80 och supergainerpro (vilket namn…).
    Lite nojig för att bli mjuk så jag testar HMB och ripped fuel a.t.m. Kreatin i kapselform och Jack3d / Crack som pwo.

    Gainern direkt efter träningen, proteinet morgon och kväll.
    Middag på jobb varje dag, en hyfsad tallriksmodell med lite övervikt på kolhydraterna och en frukost som oftast består av gröt och 1 bulle.
    Mjölk eller juice till det.

    Jag arbetar i en frys och behöver mycket energi för att dels orka jobba och dels för att hålla värmen så mitt intag av kalorier har jag hitintills inte brytt mig om.

    Som sagt, för er mer erfarna kanske detta är/ låter helt fel, upplys mig då gärna.
    /Nitz

    #118629

    Lördag den 21 januari 2012

    Uppvärmning
    3 km gång till gymmet och dito hem.
    Biceps:

    CC
    12*40
    10*50
    8*60

    Konc.scottcurl (kg)
    12*8
    10*9
    8*10

    CC m.rep
    12*50
    10*60
    8*70

    Triceps:

    French (kg)
    12*20
    10*22,5
    8*25

    H.press b.nacke (kg)
    12*20
    10*17
    8*20

    CCpulldown
    15*60
    12*70
    12*50

    Mage:

    Maskin
    10*80
    15*80

    Crunches
    3*15

    ”Rotation” (kg)
    2*15*36

    Sjukgymnastik ben.
    Låga vikter, måååånga reps.
    Diverse övningar.

    20 min på cykel motstånd 11 av 1-20.

    #118630

    Söndag den 22 januari 2012

    Uppvärmning 3 km gång till gym dito hem.

    Rygg:

    Bellyback
    3*15

    Ben:

    Knäböj
    3*10 80kg

    Benspark
    3*12 60kg

    Benpress (horisontal)
    3*6 210 kg

    ”Ljumskar”/insida lår.
    3*12*???

    Vadpress
    4*15 210 kg

    20 min cykel 11 mostånd av 1-20.

    #118631

    Tisdag den 24 januari 2012

    Uppvärming 3km gång dito hem.

    Bröst:

    Flyes (kg)
    15*8
    12*10
    10*12,5

    Lutande H.press (kg)
    12*22,5
    12*22,5
    8*25

    Omvänd press i smith (kg)
    12*40
    10*40
    8*50

    Flyes i CC underfrån–>upp (?)(kg)
    15*9
    10*18
    6*27

    Axlar:

    Siderise(kg)
    12*7
    10*8
    8*9

    Axelpress (kg)
    12*15
    10*15
    8*17,5

    Rotatorcuff (kg)
    12*4
    10*5
    8*6
    8*6

    Shrugs (kg)
    3*10*37,5


    Ingen cykel idag. Fullkomligt slut i huvudet.
    Jag tro att jag behöver dela upp detta passet på 2 dagar.
    Det känns som om det finns energi kvar i musklerna efteråt men kraften tar slut på nolltid under övningarna, just eftersom det, för mig, är ett längre pass.
    Synpunkter? Förslag?

    Tandvärk så jag dör…

    #118632

    Hej, tänkte bara på det här med knäbekymmer… Vad tror du om vattenträning/simning som rehabträning för ditt onda knä?

    #118633

    Onsdag 25 januari 2012

    Uppvärmning som vanligt, 3 km hit och dit.
    Rygg:

    Chins (brett grepp)
    10*155
    8*170
    6*185

    Pulldown
    10*110
    8*125
    6*140

    Rodd
    10*110
    8*125
    6*140

    Reverse flyes(?)
    15*20
    10*30
    8*30

    Bellyback
    3*max c:a 20/15/15


    2 rundor till tandläkaren på mindre än 14 timmar gör att jag känner mig rätt mör idag.
    Är på väg till gymmet för ett oinspirerat benpass med tandvärk.
    (Tyck synd om mig.)
    Nackdelen med detta är att jag inte har varit särskilt hungrig, eller ja,
    snarare som så att jag inte velat tugga på någonting överhuvudtaget, så energin är i botten.

    Men jag skall!

    #118634
    waco3000 wrote:
    Hej, tänkte bara på det här med knäbekymmer… Vad tror du om vattenträning/simning som rehabträning för ditt onda knä?

    Jag har inte testat det även om tanken har funnits där.
    Det kanske kan vara värt ett ordentligt försök, vem vet?
    Jag blir lite konfunderad när man inte kan komma på vad som är fel,
    och ännu bättre känns det när ortopeden säger: ”det måste vara fel på ditt huvud, för jag kan inte märka något med knäet!”.
    Tack för den…

    #118635

    Det där benpasset i torsdags gick sisådär.
    Halvvägs genom börjar jag må ordentligt illa, beger mig hemåt och kalvar i buskarna utanför. Inget höjdarpass direkt.
    Jag tål helt enkelt inte bedövningssprutorna hos tandläkaren och skall definitivt inte träna efteråt…

    Mår dock betydligt bättre idag och inflammationen har börjat släppa i munnen så imorgon är det på det igen.
    Jag såg över mitt upplägg och har ändrat om lite, så nu får jag se om detta passar bättre.

    #118636

    Hallå!

    Utomordentligt dålig aktivitet på sistone.
    Jag har varit sjuk och utan dator, därav den totala frånvaron. (Om nu någon läser detta…)
    Förkyld, förkyld och förkyld igen på 4 veckor. Fantastiskt.

    Nåja, på Söndag börjar jag röra mig så smått igen och startar med en fotbollsmatch.
    Inte helt genomtänkt men jag saknar bollen och så var det med det.

    Angående knäet som jag har problem med har det trillat in lite info under veckan.
    MR var kanon, inga problem och inte några större problem med den nya sjukgymnastens koll heller.
    Sakta men säkert har de kommit fram till att det är nerverna som spökar efter förra ingreppet.
    Högst oväntat för min del, men det blir bra!

    #118637

    Äntligen lite lugn och ro.
    Har precis hittat tillbaka till gymmet igen efter den sedvanliga frånvaron.
    Imorgon byter jag gym, mest p.g.a. tristess och olust, men med en nytändning i träningen som mål.

    Ja, vad har jag att säga?
    Inget till mitt försvar i.a.f. Fortsatt sjukdom har sabbat det mesta men nu verkar det äntligen vara över. Det har blivit lite fotboll trots det och det har gått över förväntan med mina knäproblem.

    Om någon mot förmodan läser här skulle jag tacksamt mottaga tips på färdiga träningsupplägg. Jag varierar mig gärna och kommer numera ha tillgång till i stort sett allting man kan önska sig på ett gym. Så det behöver inte vara det strikta gamla vanliga!

    På återseende!

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.