Min väg mot en deffad kropp

Home Forums Dagböcker Min väg mot en deffad kropp

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 22 total)
  • Author
    Posts
  • #646561

    Hallå där!

    Jag är en tjej som många andra här älskar att träna och gjort det så länge jag kan minnas.

    Jag föredrar styrketräning eftersom jag tycker det är snyggt med muskler och tycker det är kul att lyfta :)
    Men jag har lagt på mig en del fett, vet ej vilken procent jag har men väger 70 kg på 163 cm. Så mitt mål är nu att tappa fett och börja med att gå ner till ca 63-64 kg.

    Har inte super koll på allt vad gäller kosten därför tänkte jag att jag kanske kan få en del hjälp och tips på vägen.
    Ska även lägga in bilder allt eftersom men har tyvärr bara mobilkamera:(

    Har velat fram och tillbaka hur mycket cardio jag ska utföra och om jag ska på på morgonen lr svettas på maskinerna på gymet? Kom gärna med tips!

    Men kommer iallafall köra en 4 styrkepass i veckan och ca 2 spinningpass, ev morgonpromenader.

    Tror att det verkar rimmligt att börja på 2300 kcal och sakta men säkert minska.

    Kom gärna med synpunkter och tips!

    /Hanna

    #77113
    #646562

    Då var starten avklarad!

    Idag har jag fått i mig följande…

    06.00 banan, kesella 125 g

    09.00 äpple, 2 ägg

    13.00 rostbiff, potatis, sallad, ½ avocado

    16.00 rågkuse, skinka, ost, tomat, kaffe, mjölk

    Spinning 55 min

    18.30 äpple

    19.00 1 burk tonfisk, gurka, tomat, paprika, ½ avocado, 200 g keso

    Räknar inte kalorier utan går mer på känn, har heller inte fått mitt proteinpulver ännu så blev inget efter träningen.. Kommer lägga in några proteindrinkar till mellanmål framöver…
    Ska också försöka få upp en bild snart, så jag förhoppningsvis har något att jämföra med sen.

    / Hanna

    #646563

    Då bjuder jag på 2 bilder, tyvärr väldigt kassa.

    #646564

    Har tyvärr inte kunnat träna så som jag planerat på grund utav plugg..

    Men blev iallafall en morgonpromenad på 60 min i härliga höstvädret.

    Idag har jag ätit..

    9.30 1 dl bovete, 2 dl lättmjölk

    12.00 2 bananer, kaffe skvätt mjölk

    15.00 100 g fullkornspasta, rostbiff, 1 msk matyoghurt

    19.00 banan

    20.30 50 g fullkornspasta, ½ burk tonfisk, 1 msk matyoghurt, gurka,tomat & paprika.

    #646565

    Du vet att du inte behöver gå på morgonen va?
    Det funkar lika bra att promenixa någon annan tid på dygnet.

    Lycka till.:up:

    #646566
    Jon Larsson wrote:
    Du vet att du inte behöver gå på morgonen va?
    Det funkar lika bra att promenixa någon annan tid på dygnet.

    Lycka till.:up:

    Hur menar du nu? bränner jag inte fett då jag e tom på energi i kroppen? Dvs på morgonen?

    #646567
    humanitär wrote:
    Hur menar du nu? bränner jag inte fett då jag e tom på energi i kroppen? Dvs på morgonen?

    300 kcal förbrukade är 300 kcal förbrukade, oavsett om detta sker med mat i magen eller inte.

    Fettförbränning och fettinlagring pågår konstant.
    När fettförbränningen är större än inlagringen minskar man i kroppsfett.

    Det finns inget magiskt med att gå på morgonen.

    Det jämnar ut sig över dagen, över en vecka, över en månad.

    Det spelar ingen roll, vilket i alla fall jag tycker är rätt skönt eftersom det är trevligare att köra cardio med mat i magen.

    Vad ligger ditt kaloriintag på?

    #646568
    humanitär wrote:
    Hur menar du nu? bränner jag inte fett då jag e tom på energi i kroppen? Dvs på morgonen?

    Om det tvistar det lärda…

    [http://forum.body.se/showthread.php?t=4814&highlight=samir+morgonpromenader]
    [http://forum.body.se/showthread.php?t=12681&highlight=samir+morgonpromenader&page=2]
    [http://forum.body.se/showthread.php?t=11312&highlight=samir+morgonpromenader]
    [http://forum.body.se/showthread.php?t=7041&highlight=samir+morgonpromenader]
    [http://forum.body.se/showthread.php?t=6891&highlight=samir+morgonpromenader]
    [http://forum.body.se/showthread.php?t=4319&highlight=samir+morgonpromenader&page=2]

    #646569

    Jag räknar inte kalorier just nu, eftersom jag har så himla mycket med skolan. Har tyvärr inte heller något kostprogram hade ju tagit mindre tid och varit lättare då. Så jag går på känn just nu och lägger större vikt på cardio än styrketräning.

    Men jag får väl se om en vecka, om nåt inte hänt så får jag göra ändringar o kosten.

    #646570
    humanitär wrote:
    Jag räknar inte kalorier just nu, eftersom jag har så himla mycket med skolan. Har tyvärr inte heller något kostprogram hade ju tagit mindre tid och varit lättare då. Så jag går på känn just nu och lägger större vikt på cardio än styrketräning.

    Men jag får väl se om en vecka, om nåt inte hänt så får jag göra ändringar o kosten.

    Bara för att du inte räknar dem innebär ju inte att inte kroppen räknar dem.
    Om du äter 300kcal utan att veta om det så vet ändå din kropp om det.

    Samma gäller promenaderna och alla andra aktiviteter.
    Bara för att du inte tar tiden på dina promenader eller vet hur mycket du brände under spinningpasset så vet ju ändå din kropp om hur mycket energi som har gått åt.

    Bara för man inte hör trädet som faller i skogen så låter det fortfarande.

    Åter till ämnet dock.
    Skall man ner i vikt så stoppar man i sig mindre än vad kroppen förbrukar (sen om du räknar på det eller inte spelar ingen roll)

    Detta kan åstadkommas på tre sätt.
    1.Man skär ner på maten
    2. Man ökar den kroppsliga aktiviteten
    3. En kombination av de två.

    Sen om du går på morgonen eller kvällen spelar ingen roll för det slutliga resultatet. En timmas promenad i samma tempo bränner precis lika mycket om du går den på morgonen eller kvällen.

    Sen kan det hända att den energifördelningen som kroppen använder sig av just under aktiviteten varierar lite.

    Men det är som att jämföra en fylla.
    Om du under tre timmar drar i dig 3 öl , ett glas whiskey och 2 long island ice tea så kommer du när dessa tre timmar har gått vara lika full oavsett med vilken av dryckerna du börjar med och oavsett ordning. Att det kan skilja sig lite på hur full du är UNDER de tre timmarna innan du fått i dig allt kvittar.

    Samma med promenaderna. Det är när dagen är slut (eller mätperioden) som det räknas om du har legat på energiplus, energibalans eller energiminus.

    Hoppas det inte blev för kompålicerat och flummigt.

    #646571
    Samir wrote:
    Bara för att du inte räknar dem innebär ju inte att inte kroppen räknar dem.
    Om du äter 300kcal utan att veta om det så vet ändå din kropp om det.

    Samma gäller promenaderna och alla andra aktiviteter.
    Bara för att du inte tar tiden på dina promenader eller vet hur mycket du brände under spinningpasset så vet ju ändå din kropp om hur mycket energi som har gått åt.

    Bara för man inte hör trädet som faller i skogen så låter det fortfarande.

    Åter till ämnet dock.
    Skall man ner i vikt så stoppar man i sig mindre än vad kroppen förbrukar (sen om du räknar på det eller inte spelar ingen roll)

    Detta kan åstadkommas på tre sätt.
    1.Man skär ner på maten
    2. Man ökar den kroppsliga aktiviteten
    3. En kombination av de två.

    Sen om du går på morgonen eller kvällen spelar ingen roll för det slutliga resultatet. En timmas promenad i samma tempo bränner precis lika mycket om du går den på morgonen eller kvällen.

    Sen kan det hända att den energifördelningen som kroppen använder sig av just under aktiviteten varierar lite.

    Men det är som att jämföra en fylla.
    Om du under tre timmar drar i dig 3 öl , ett glas whiskey och 2 long island ice tea så kommer du när dessa tre timmar har gått vara lika full oavsett med vilken av dryckerna du börjar med och oavsett ordning. Att det kan skilja sig lite på hur full du är UNDER de tre timmarna innan du fått i dig allt kvittar.

    Samma med promenaderna. Det är när dagen är slut (eller mätperioden) som det räknas om du har legat på energiplus, energibalans eller energiminus.

    Hoppas det inte blev för kompålicerat och flummigt.

    Nej jag tycker inte alls det verkar flummigt utan rätt rimmligt och logiskt. Vilket känns skönt då jag verkligen hellre kör cardio på eftermiddagen än att gå upp kl 6 och gå i bäcksvart mörker.

    Ja och visst är det så med energiintaget att om man vill ner i vikt så skall man stoppa i sig mindre än man förbrukar, men det är de jag tycker är svårt när jag inte räknar kcalorier eftersom jag inte är någon expert, så jag varken får i mig för lite eller för mycket.

    Men som sagt skall ge det en vecka och se vad som händer.

    Tack för ditt svar!

    #646572

    Hade lite tråkigt så fotade lite rygg :)

    #646573

    Maten har bestått av följande…

    06.30 grovt bröd, smör, ost & skinka

    Spinning

    8.00 banan

    10.30 grovtbröd, smör,ost & skinka

    13.00 ½ burk tonfisk, 100 g fullkornspasta, 1 msk matyoghurt, sallad

    15.30 2 bananer

    19.00 ½burk tonfisk, 50 g pasta, 1 msk matyoghurt

    ”Mingelparty”

    några, snittar, ½ glas rödvin, nötter och lite chips

    Imorn blir det mer strikt kost och styrketräning, åh vad kul :emo-thumb

    #646574

    Dags för uppdatering…

    Veckans träning..

    Mån: spinning 45 min (morgon) snabbt bröstpass
    spinning 55 min (eftermiddag) snabbt tricepspass

    Tis: 20 min på steppmaskinen, 20 min löpning

    Idag har jag ätit följande

    1. 1 dl havre, 2 dl mini

    2. äpple

    3. 50 g tonfisk i vatten, 180 g potatis, 1 dl matyoghurt 8% fett, 35 g fetaost, gurka, tomat & paprika

    4. grovt bröd, rostbiff, saltgurka & smör

    5. samma som mål 3

    Träning

    6. Stor banan& proteindrink

    Ska väga mig imorn tänkte jag så får se om det hänt något på den fronten:)

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 22 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.