Vägen från sunkigt fetto till biffig hunk!

Home Forums Dagböcker Vägen från sunkigt fetto till biffig hunk!

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • Author
    Posts
  • #48242
    #117509

    Efter påskens frosserier hemma hos föräldrarna kände jag att det en gång för alla får vara nog nu! Väl hemma och ställt mig på vågen visade det sig att jag hade spräckt en ny sorglig gräns: +90kg :( Nä nu j*vlar ska det bli ordning och reda. Nu lägger jag det gamla livet bakom mig och ska ta mig från ett sunkigt fetto till en grov rippad hunk :D

    Bakgrund
    Började gymma på min 15-års dag och körde hårt 4-5 dagar i veckan fram tills jag ryckte in i lumpen. Var då riktigt vältränad och vägde 80kg hyfsat deffad till mina 179cm. Men därefter gick det bara utför. Åren efter det har det inletts ett otaligt antalet försök att ta tag i träningen igen men aldrig lyckats. Har alltid slutat på samma sätt. Börjat på en gång med stenhård träning i max ett par månader följt av att ha slutat tvärt och istället käkat skräpmat och krökat med polarna. Det har verkligen varit allt eller inget!
    Så nu står jag här, ett 34-årigt fetto som bara blivit fetare och fetare och som gråter blod när han ser sig i spegeln!
    Men men.. nu är det slut på det, nu KÖR vi!

    Mål 1
    Första delmålet blir självfallet en välbehövlig deff! I sommar ska jag kunna gå på stranden utan att skämmas:) Väger som sagt 90 pannor i dagsläget och första målet blir härmed att gå ner till 78 pannor till min semester börjar, den 6 juli!
    Ska köra 4 dagar på gymmet i veckan, ett halva kroppen varje gång enligt följande:
    Dag 1: Bröst, Axlar, Triceps, Ben
    Dag 2: Rygg, Biceps, Mage, Vader
    Där utöver kommer det bli minst 5 förbränningspass i veckan, raska promenader, cykelturer ex.
    Kosten kommer jag försöka ligga på 7 måltider per dag.
    Varje måltid: 30g protein, 10 gram kolhydrater och 10 gram fett!
    Kom gärna med åsikter om det låter helt åt skogen:)

    Mål 2
    Lagom till sommar och semester, deffad och fin, troligen aningen lite klent byggd ska det börjas byggas muskler för fullt (längtar dit:D)

    Ska mäta mig och ta bilder imorrn bitti och lägga ut, ingen rolig syn men kul att ha den katastrofala utgångspunkten att jämföra med sen.

    Wish me luck!

    #117510

    Välkommen till klubben! Gjorde en liknande resa som den du är på väg att påbörja, och kan därför dela med mig av lite av mina erfarenheter.

    Träningsupplägget: Verkar vara en väldigt massiv träningsdos, så mitt råd är nog att starta lite lugnare och se hur kroppen svarar. Om ditt första delmål är att bli av med 12kg på 12 veckor (eller vad det blir) så tror jag inte du behöver vara så aggressiv.
    Beträffande styrketräningen så tror jag inte man skall krånga till det för mycket, och jag favoriserar därför korta helkroppsprogram. Starting Strength eller Stronglifts verkar vara populära scheman.

    Kosten: Rent generellt är det ingen större fördel med många små måltider, men om du tycker att det fungerar för dig så tror jag inte heller att det är en nackdel. Själv tycker jag mest att det verkar onödigt komplicerat. Något jag tror är smart, även om jag inte själv gjorde det, är att räkna kalorier någon gång emellanåt – mest för att det ger en bättre allmän förståelse för sakernas sammanhang.

    Den här tråden anser jag vara obligatorisk läsning, då den innehåller det mesta [http://forum.body.se/showpost.php?p=491153&postcount=1 Deffguiden].

    Jag tror också att vikt och måttuppföljningen (samt foton) är oerhört bra att ha – för motivationssvackor kommer alltid. Då är det perfekt att kunna luta sig mot konkreta siffror som visar att trenden går åt rätt håll. Gäller även styrketräningen.

    Sist men inte minst – lycka till!

    #117511

    Lite drygt en vecka har gått och det har hittills gått enligt planerna.
    Startvikten låg på 90,2 kg. En vecka senare, nu i tisdags visade den 87,7 kg. Alltså -2,5kg första veckan. Stort tapp men det är säkerligen en del vätska också, plus att jag hade ganska välfyllda depåer när jag startade:D

    Hur som, träningen flöt på bra även om det blev en lite lugnare start för att öka på lite senare, men det har ändå blivit styrkepass varannan dag. Tänkte köra två övningar per muskel men körde nu enast en övning nu första veckan. Tur det, fick en sjuklig träningsverk ändå! Varje gympass har även avslutats med 20 min rask takt på löpband.
    Utöver gymmet har jag varit ute på tre raska promenader på 60 minuter stycket.

    Kosten har även den gått bra, även om jag inte dragit ner på kalorierna fullt så mycket direkt som jag tänkt mig. Kanske ligger strax under 2000kcal nu. Det har blivit mycket torsk, kyckling, ägg, keso och proteindrinkar.

    Till Don Tom: Tackar för tipsen! Körde som sagt lite lugnare i början nu som du rekommenderade.
    Angående antalet måltider, är det inte bättre att äta fler gånger då kroppen inte kan ta upp så mycket protein i taget? Får man inte bättre förbränning också om man äter många små måltider än få stora?
    Tackar även för tipset om Deffguiden!:emo-thumb Skummade igenom den lite snabbt ska läsa hela ikväll sen!

    #117512

    Här kommer även bilderna jag tog vid startskottet förra veckan 90,2 kg tung. Ber att få VARNA känsliga tittare för stötande material:D

    #117513

    Om du ligger på 90kilo 180cm och styrketränar samt kör cardio så lär du rasa på 2000kcal. Lycka till, skön peak på magen :D

    #117514

    Appropå din måltidsfrekvensfråga?:)

    Att fördela 2000kcal på 2 eller 7 tillfällen under dygnet är helt upp till dig. Resultatet blir densamma oavsett och sett till mitt eget upplägg så äter jag 3 ggr per dag..:)

    #117515
    BigH wrote:
    Om du ligger på 90kilo 180cm och styrketränar samt kör cardio så lär du rasa på 2000kcal. Lycka till, skön peak på magen :D

    Haha ja den är grym, hoppas få samma peak på biccarna sen:D

    #117516
    räven wrote:
    Appropå din måltidsfrekvensfråga?:)

    Att fördela 2000kcal på 2 eller 7 tillfällen under dygnet är helt upp till dig. Resultatet blir densamma oavsett och sett till mitt eget upplägg så äter jag 3 ggr per dag..:)

    Ja man borde väl gå ner lika mkt om man äter samma antal kcal, men borde det inte bli mer muskelvikt och mindre fettvikt jag minskar då?

    #117517

    Du stressar det endokrina system väldigt mycket när du kör allt det på 2 dagar.

    #117518

    Liten veckouppdatering då! Vågen stod i morse på exakt 87,0 (-0,7kg denna vecka).
    Har varit på gymmet varannan dag och har nu börjat med att köra halva kroppen varje gång. 2 övningar per muskel totalt 6 set. Kör ganska tungt och försöker ligga på 6-repare.
    Känns riktigt bra och jag har trots kaloriunderskott ökan på styrkan i de flesta övningar.
    Utöver det har jag kört 3 förbränningspass på 1 timma stycket.

    Kosten har även den gått riktigt bra och jag känner mig inte alls sådär superhungrig som man kan vara. Ligger på strax under 2000 kcal fördelat på ca 6 måltider. Minst 30g protein per måltid!

    Kommer här även en liten bild på de första 2 veckors förändringarna.
    Peaken på kaggen är i alla fall något mindre:D

    #117519

    Och så framifrån!

    #117520

    Dagens träning 16.10
    10 min jogging till gymmet som uppvärmning
    Rygg: 3 set latsdrag, 3 set sittande rodd
    Biceps: 3 set stående bicepscurl med stång, 3 set kabeldrag med rep
    Mage: 3 set crunches i maskin, 3 set plankan
    20 min rask promenad på löpbandet
    10 min lätt jogging hem

    Dagens måltider
    06.00: 2 ägg, 2 dl mjölk, 4 st skivor rökt skinka
    09.00: 1/2 sportknäcke, 250g keso, en halv näve jordnötter
    11.30: Nötfärs och lite pasta
    14.00: P-drink whey -80
    17.30: 1 glas mjölk direkt efter träning
    18.30: Grillad fläskfile med en grönsallad till (sallad, gurka, tomat, champinjoner, rödlök)
    21.30: P-drink whey -80

    #117521

    Var visst ett bra tag sen sista uppdateringen! Deffen går hur som helst klart över förväntan och tycker jag har nått oförskämt bra resultat hittills:)

    Har fått en grym motivation och är så sjukt taggad så det känns riktigt bra. Mår ju även så mkt bättre när man kommit igång med träningen. Orkar mer, gladare och känner sig lite snyggare! Har inte alls samma hungerkänslor som jag har haft vid tidigare deff(försök) vilket är en klar fördel.

    Startvikten låg på 90,2 kg (kvällsvikt). Idag stod vågen på fina 81,2kg i morse, knappt 7 veckor efter startskottet!

    Kosten: Äter i snitt 6 ggr per dag, försöker få i mig 25-30g protein varje måltid, ca 10 g kolisar varje måltid, och 10 g fett per måltid. Kcal intaget under en dag blir då ca 1500kcal. I mångas ögon säkert för lite men jag tycker det har känts riktigt bra och orken finns där!

    Träningen:
    Tränar nu 6 dagar i veckan. Gymmar varannan dag och kondistränar varannan dag. Kör halva kroppen varje gång på gymmet. 2 övningar, totalt 6 set per muskel och repsen runt 6-8 per set.

    Nu återstår drygt 4 veckor av deffen då jag ska vara klar till min semester börjar den 6 juli, då är målet att ha droppat minst 3 pannor till!

    #117522

    Snyggt jobbat

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.