-1,5 kg eller -2 kg / i veckan ?

Home Forums Deff och fettminskning -1,5 kg eller -2 kg / i veckan ?

  • This topic is empty.
Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author
    Posts
  • #52280
    #127958

    Jag vet att de flesta förespråkar för ett underskott på -500 kcal / dag och vissa – 1000 kcal och jag har själv testat -1 000 kcal i lite mer än 2 månader o de har gått superb, men nu vill jag köra en liten hårdare deff (haft ett uppehåll pga av vissa omständigheter) och har sökt på men inte funnit något direkt svar, bara att ju mer fett en person har, desto större underskott kan denne ligga på,
    men om man vill få -1500 kcal/dag blir det ju rätt lite mat.. och att ens försöka få -2000 kcal per dag i matväg vet jag inte skulle funka, då skulle jag inte äta något i princip, men kan jag då för o få önskad viktnedgång per vecka vilket är -1,5 till -2 kg genom motion då? Eller om jag kanske kan knipa ihop kaloribudgeten på -1300 kcal/dag exempelvis o de restrerande genom motion? ex en del powerwalks osv?

    Skulle det funka? Någon som själv haft stadig viktnedgång på dessa siffror? Självklart med styrketräning involverat. Styrketränar 4 ggr/vecka.

    #127959
    p0kerfac3 wrote:
    Jag vet att de flesta förespråkar för ett underskott på -500 kcal / dag och vissa – 1000 kcal och jag har själv testat -1 000 kcal i lite mer än 2 månader o de har gått superb, men nu vill jag köra en liten hårdare deff (haft ett uppehåll pga av vissa omständigheter) och har sökt på men inte funnit något direkt svar, bara att ju mer fett en person har, desto större underskott kan denne ligga på,
    men om man vill få -1500 kcal/dag blir det ju rätt lite mat.. och att ens försöka få -2000 kcal per dag i matväg vet jag inte skulle funka, då skulle jag inte äta något i princip, men kan jag då för o få önskad viktnedgång per vecka vilket är -1,5 till -2 kg genom motion då? Eller om jag kanske kan knipa ihop kaloribudgeten på -1300 kcal/dag exempelvis o de restrerande genom motion? ex en del powerwalks osv?

    Skulle det funka? Någon som själv haft stadig viktnedgång på dessa siffror? Självklart med styrketräning involverat. Styrketränar 4 ggr/vecka.

    Teoretisk JA men du kommer inte orka helt enkelt. Varför kör man -500 kcal om dagen är just för att man deffar. Deffa innebär att bränner fett och förlorar så lite som möjligt muskelmassa.
    Du deffar inte utan bantar. Darför kan det funka för dig men det är inte bra för hälsa och frågatecken om du kommer orka gå igenom nåt sånt..
    Mitt råd till dig är att ligga på -500 till -1000 om dagen med variation. Dagar du tränar hårt ligger du på -500 kcal och dagar du ligger i soffan ligger du -1000 kcal.

    #127960

    Vad ligger din vikt på nu?

    #127961

    Vill du köra hårdare så lägg till cardio.

    Anledningen till att man inte kan dra bort hur mkt som helst är att kroppen inte kan bränna hur mkt fett som helst varje dag. Ska inte döma dig, men personliga erfarenheter säger att tjejer (främst) bestämmer sig för att de ska ner till en viss vikt sedan är dom nöjda. Om de gör det genom nån jävla pulverdiet eller vad helst som gör att både vatten, fett och muskler försvinner och dom får -5 kg på ett par veckor och är nöjda.

    Det finns väldigt mycket kunskap att hämta men börja på en bra nivå. Jag har tävlat i bb och går just nu på min fjärde deff-diet. Det är först nu som jag har börjat väga min mat och tänka kalorier. Gör man det för krångligt i början så tappar man suget. Man får ta små steg i taget och ha tålamod. Inget som är värt någonting kommer enkelt.

    #127962
    Tollesson wrote:
    Vad ligger din vikt på nu?

    Ja vore kul att veta. För du har väl hållit på ett tag nu?

    #127963

    1½-2kg i veckan är för aggressivt och allt annat än hälsosamt, när du förlorar så mycket bränner du inte bara fett utan muskelmassa (vilket är svårare att bygga upp än fett) och annat med samt riskerar massa andra problem pga av det.
    Tränar du och samtidigt drar ner 15-20% på kalori-intaget (i förhållande till vad som skulle krävas för att behålla vikten trots att du träna) så borde du hamna på en stadig nedgång på ungefär 2kg/månaden tills du blivit av med överskottet och därefter äter jämnt för att hålla det., Då bränner du inte muskelmassa och riskerar inga brister så länge du äter allsidigt, att svälta kroppen är kontraproduktivt för det både skadar samt gör det troligare att kroppen börjar lägga på sig snabbare sedan vilket lätt ger en ”jojo-effekt” vilket inte heller är bra.

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.