1500kcal för att minska???

Home Forums Deff och fettminskning 1500kcal för att minska???

  • This topic is empty.
Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author
    Posts
  • #70187
    #515253

    Har suttit och försökt räkna hur mycket jag ska äta för att tappa 0.5-1 kg veckan.
    Jag är tjej, 76kg och 166cm. Enligt tabeller ska jag ha 2000kcal om dagen plus minus 100.
    Om jag minskar med 500 om dagen ska det ge en hälsosam viktminskning? Men någon annanstan hörde jag att under 1500kcal gårkroppen i svältläge?
    Jag har ett stilla sittande jobb. Tränar nästan dagligen, spinning 3-4ggr veckan och tung styrka (för mig), 100kg knäböj, 110 marklyft, 60 frontböj m.m) Styrka är det 5-6ggr veckan, varannan gång ben varannan överkropp, bål alltid. Jag vill gå ner 10kg, alltså ingen rå deff utan hälsosamt under 3-4 månader. Men behöver lite tips och råd för att klara de sista 10.

    #515254
    viktIg wrote:
    Men någon annanstan hörde jag att under 1500kcal gårkroppen i svältläge?

    Helt felaktigt. Vid underätning sjunker ämnesomsättningen men aldrig i den mån att man omöjliggör viktnedgång vilket vissa påstår.

    Dels sjunker givetvis basalmetabolismen pga av en lättare kropp som ”kostar” mindre energi i sig men den sjunker även mer än vad enbart den lägre kroppsvikten kan förklara. Hur pass omfattande denna nedreglering blir är individuellt.

    #515255

    Nja 10pass?? alltså, jag kör ju styrka och spinning efter varanndra.. Är på gymmet 2-3 timmar om dagen ca, så länge jobbet tillåter…

    Ok, så det börjar inte mumsas muskler om jag ligger på 1500kcal? Jag är ju beredd på lite muskelfall men inte för mycket, som sagt deffinition på musklerna är inte det som är i fokus för tillfället, utan ner 10kg…

    #515256
    viktIg wrote:
    Ok, så det börjar inte mumsas muskler om jag ligger på 1500kcal?

    Det kan det mycket väl göra. Det är ett lågt enenrgiintag och dessutom kör du ju så långa pass med kombinerad konditionsträning och styrketräning vilket är det sämsta man kan göra om man vill träna för bibehållen muskelmassa.

    #515257

    Flessa.

    Jag äter nyttigt hälsosamt och bra nu, kan ju praktiskt taget äta vad jag vill och inte gå upp. Gick inte upp ett gram i julas, (tack vare träningen), så det har jag och kommer inte ha problem med. Men jag går inte ner något heller, det är där jag morrar…

    #515258

    spinningen är inte så lång 30-45min 3-4ggr och styrkan ligger alltid innan, då mina tränare sagt att kondition alltid ska ligga efter styrka

    #515259
    viktIg wrote:
    spinningen är inte så lång 30-45min 3-4ggr och styrkan ligger alltid innan, då mina tränare sagt att kondition alltid ska ligga efter styrka

    Oavsett vilket är det som sagt ett dåligt upplägg. Jag tycker också du kan lägga spinningen ”efter” men snarare DAGEN efter.

    Givetvis gör du som du vill jag bara ger mina synpunkter. Vill du behålla muskelmassa så bra som möjligt är ditt val av upplägg inge bra helt enkelt.

    #515260

    Jag skulle dragit ner på timmarna på gymmet precis som Eddie Vedder skriver. Kör tungt på muskelgrupperna sen kan du köra någon form av cardio efteråt, men jag brukar hålla mig runt 1-1½ timme på gymmet under deff och då kör jag även cardio i 20-30 min.. vad gäller Kcal så märker du om du går ner för snabbt=) då får du helt enkelt öka på maten lite, lika om det går för långsamt, antingen träna lite mer eller minska maten! Lycka till med målet!

    #515261

    okej, så mindre kondis eller inte samma dag iaf…
    Hur mycket bränner jag i gymmet då? Har hört allt från 200 till 1000 per timme..
    Har snurrat in mig alldeles för mycke i denna djungel.

    För en ungefär förbränning ska man väl ta vikten gånger 30? 76*30=2280. Så drar jag då av 500 blir det 1780… Men tränar jag då och det förbränner 500 till så är jag ju nere på 1280, vilket jag tycker låter lite?

    Har alltid tränat styrka, sen jag va 15, spinningen kom för typ två månader sen, så är väl kanske lite nykär i den….

    #515262

    Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) – (6.775 x ålder) Den kör jag efter. Siffran du får är ditt BEE och är ditt energi behov vid vila. King Grub har skrivit en guide inom deffning mycket väl skriven och även den som inte är så erfaren förstår:) [http://forum.body.se/showthread.php?t=22347]

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.