16 år deffa (tjej)

Home Forums Deff och fettminskning 16 år deffa (tjej)

  • This topic is empty.
Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author
    Posts
  • #106604
    #1083087

    Hej!

    Vill deffa men det är väldigt svårt att veta vad man ska äta samt hur mycket kalorier jag ska få i mig. Jag är 160cm och väger 61kg, tränar 3-4 dagar i veckan. På en dag brukar jag få i mig ca. 1800 kalorier, om jag ska deffa, ska jag få i mig 1500 då? Eller är det för lite? Dock är det svårt att veta exat hur mycket kalorier skolmaten innehåller. Jag har slutat äta snabbmat, godis eller chips för jag tänkte att det var en bra början, men har fuskat ibland… Vill verkligen ha magrutor till sommaren! :P

    Jag tränar voltige ocg går på gym. Joggar också ibland. Tänker på att äta var 3:e timme ungefär.

    Vad är ett bra kostschema för mig? Kommer det jag gör nu få mig att nå mina mål?

    Såhär brukar en vanlig dag se ut för mig:

    Frukost vid 7:30
    Havrefrynsgröt, mjölk, russin(äpple ibland)

    Lunch mellan ca 11-12
    Det som serveras, använder tallriksmodellen

    Mellanmål vid ca 15/16(beroende på när jag slutar)
    Macka, frukt och te.

    Träning(ofta en banan innan träning)

    Middag vid ca 18-20 (beroende på träningen)
    Ibland vegeteriskt, ibland kött. Ofta vanlig husmanskost.

    #1083109

    Hejsan, jag personligen är kritisk till att räkna kalorier men jag förstår att det kan vara bra att utgå från, om 1500 kcal är bra för dig eller inte får du känna av själv, om du inte blir för hungrig och klarar av din vardag + att du går ner i vikt så kör på!

    Angående vad du äter.

    Frukost: Jag skulle skippa russin och frukt, russin innehåller nästan 60% socker, att äta russin är som att äta godis. Äpplet är mycket sött det med och är den frukt som innehåller minst vitaminer av de ”stora” frukterna, det är alltså inte nyttigt att äta frukt, du får i dig betydligt mer vitaminer från grönsaker som dessutom innehåller väldigt lite socker.

    Havregryn, inget jag skulle äta för att gå ner i vikt, men om du gillar det ät på, försök att äta fullkorn, och då menar jag inte fullkornsberikat som är något helt annat. Fullkorn betyder att det socker som finns i sädesslaget är skyddat och hindrar kroppen från att ta upp det för snabbt.

    Jag skulle välja att göra en smoothie till frukost bestående av, Kokosmjölk, bär, ägg, (grädde)

    Lunch: Går man i skolan så har man inte så mycket val, försök att inte fylla tallriken med bara kolhydrater.

    Mellanmål: Jag skulle skippat frukten, om du måste äta macka se till att det inte är det vitaste brödet som finns, köp något riktigt fullkornsbröd, kolla på baksidan så det inte är 10% fullkorn och resten vitt mjöl, som ofta kan vara fallet.

    Middag: Försök att minska på kolhydrater.

    Allt som allt, ät inte frukt i tron att det är nyttigt, frukt är naturens godis och bör ätas på det viset, undvik speciellt russin, då det är torkade vindruvor där allt vatten tagits bort så det som återstår är en otroligt söt frukt.
    Ät mycket grönsaker, med grönsaker menar jag inte sallad, utan paprika, kol, broccoli osv.

    Kolhydrater, och då speciellt snabba är det som bildar fett i kroppen, mindre kolhydrater = mindre fett.

    Mvh

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.