1v deff – kostschemat dugligt?

Home Forums Deff och fettminskning 1v deff – kostschemat dugligt?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 18 total)
  • Author
    Posts
  • #466088

    Tja, skulle vara fint om kunniga orkade se över mitt kostschema för 1 veckas deff är något att ha. Jag kör inte mer än 1 veckas deff för sedan börjar musklerna ta stryk, utan hårddeff funkar bara i 1-2v, sedan blir man ju övertränad osv.. nåväl!

    Stats: 180cm, 25 år, 69,5kg(vill ner 0,5kg)

    Frukost:
    5g leucin, 10 min senare 25g isolat

    15 min senare:
    1 port gröt
    225g kyckling
    5g omega-3

    3h senare: 5g leucin, 10 min senare 25g isolat

    1,5g senare:
    min vanliga pwo. (Glutamin nytt dock)
    40 min innan träning: rage 3 skopor 40g sloow carbs,
    10min senare 30g sloow carbs
    15min innan träning: 30 fast carbs, 20g protein.
    under träning 20g protein

    Vanliga träningen: Lågrep, tungt och explosivt, 20 min rask promenad.

    ->efter träning 20g glutamin
    1h efter träning 5g leucin, 10 min senare 25g isolat.

    15 min senare->lunch:
    225g torsk
    25g jordnötssmör/25g mix av nötter
    grönsaker

    3h senare: 5g leucin, 10 min senare 25g isolat.

    1,5g senare
    middag:
    225g fläskfile
    25g nötter/90g avokado
    grönsaker

    innan läggdags
    40g sloow protein
    grönsaker
    5g omega-3

    Detta borde fungera, känner dock att andetagen efter lunchen känns tunna, som att lite luft kommer in när man andas. Antagligen för att jag inte fyllt på med kolisar utan kör glutamin istället under denna perioden… vad tror ni?

    Mvh

    #66023
    #466089

    Finns det någon tanke med att göra din kost så komplicerad du bara kan? Du äter lite mat och en massa kosttillskott. Du skulle förmodligen klara dig alldeles utmärkt utan hälften av dom.

    broel wrote:
    Jag kör inte mer än 1 veckas deff för sedan börjar musklerna ta stryk, utan hårddeff funkar bara i 1-2v, sedan blir man ju övertränad osv.. nåväl!

    Har ingen somhelst aning om vad du menar? Varför skulle du bli övertränad efter att dieta 1-2 veckor?? Jag misstänker att du kanske menar att muskelglykogenen töms ut och det kan ge en känsla som liknas vid överträning?

    Hade mitt mål varit att gå ner 0,5kg, det innebär alltså att jag redan nu har en kost jag är nöjd med och sköter min träning. Jag hade lagt in 2-3 konditionspass med intervaller i veckan på 40-50 minuter. Det borde ta hand om den lilla viktnedgång du vill uppnå.

    Håll det enkelt! :)

    #466090

    Skillnaden från mitt vanliga matschema är att kolhydraterna är borta, fettet halverat, nästan mer, samt ingen frukt vid frukost och läggdags.

    Jag tänkte bara att när man kör man på extrem energirestriktion och hård träning mer än 2v så börjar nog musklerna ta stryk, innan dess kan man köra på hårt utan att de försvinner.

    Men om man kör på intervaller så bränner man ju glycogenet blixtsnabbt, är det så bra? Du kanske har erfarenhet av deff så jag bara undrar och säger inte emot :)

    Alla kosttillskotten är för att jag ska kunna orka att maxa på gymmet/optimera min träning och få näring in i musklerna, och shaksen för att få aminosyretoppningar och även ta bort risken att tappa muskler. Jo de blir en del, men de ger riktigt fin effekt. :)

    Man kanske ska kapa fettet(nötter/avokado) som jag brukar äta innan läggdags som är på 300kcal, och köra 1h morgonpromenader bara. Inge kul att gå o vara seg i skallen, hungern är det inga problem med dock.

    Provade helt keto i 2 dar, kunde fan inte räkna fingrarna på handen ens, vart helt tom i bollen :D

    #466091

    Jag vet inte vad evidensen är för att tillsätta extra leucin på det där viset. Vet du?

    Jag skulle skippa SLow Carbs utan tvekan, ät något där istället. Minska ner lite på nötter tycker jag och ät lite ägg och ost så blir kosten mer balanserad.

    #466092

    Du är 9 år äldre än mig, 3 cm längre och väger lika mycket som mig. Jag vet inte hur länge du har tränat men borde inte du bulka upp dig först innan du ens tänker på ordet deffa?

    #466093
    Yaldish wrote:
    Du är 9 år äldre än mig, 3 cm längre och väger lika mycket som mig. Jag vet inte hur länge du har tränat men borde inte du bulka upp dig först innan du ens tänker på ordet deffa?

    Det står ingenstans i förstainlägget ”Mina mål är exakt samma som Yaldish”

    #466094

    Back on topic.

    Jag hade inte tagit bort kolhydraterna för en så kort dietperiod. Anledningen är att det lätt ger missvisande resultat i form av vätskeförlust. Om det är en formtopp du vill uppnå, för ett bröllop eller en fotografering så absolut, men om du bara vill tighta till finns en risk att det inte blir som du vill eftersom du snabbt lägger på dig vätskan igen när du börjar äta kolhydrater.

    Jag hade personligen fortsatt äta som jag gjorde innan, men sänkt mitt totala intag av kcal.

    ”…Sears concludes from the study that if you want to lose weight you should eat protein and shun carbohydrates. Actually, it shows nothing of the sort. Carbohydrates promote water retention; protein acts like a diuretic. Over a week or so, someone on a high-protein diet will always look better than someone on a high-carbohydrate diet, simply because of dehydration. When a similar study was conducted several years later, researchers found that after about three weeks–when the effects of dehydration had evened out–the weight loss on the two diets was virtually identical. ”

    Citatet är hämtat från [http://www.leangains.com/2010/06/malcolm-gladwell-on-low-carb-diets.html http://www.leangains.com/2010/06/malcolm-gladwell-on-low-carb-diets.html%5D

    #466095

    100g kolhydrater i pulverform kring träning, det hade jag nog skippat och hållt mig till kanske 20gram snabba under träningspasset för att sedan fördela resten på mat under dagen.
    80g kvar = massa god potatis!

    #466096
    Eddie Vedder wrote:
    Det står ingenstans i förstainlägget ”Mina mål är exakt samma som Yaldish”

    Jag skrev bara vad han borde göra. Och du vet ingenting om vad jag har för mål.

    #466097
    Yaldish wrote:
    Och du vet ingenting om vad jag har för mål.

    Nej och vad har det med något alls att göra? Oavsett vad dina mål är så har ju inte broel påstått att han har samma och alltså kan inte du säga vad han borde göra.

    #466098
    Eddie Vedder wrote:
    Nej och vad har det med något alls att göra? Oavsett vad dina mål är så har ju inte broel påstått att han har samma och alltså kan inte du säga vad han borde göra.

    Jag gjorde som många andra på detta forum brukar göra, jag gav ett tips, det kan få en att tänka om. Och jag utgick från hans ålder, vikt och längd. End of story.

    #466099
    Yaldish wrote:
    Och jag utgick från hans ålder, vikt och längd. End of story.

    Ja men inget i de variablerna är ju något som tyder på att han borde göra si eller så. Du hävdar ju ganska bestämt att han borde göra på ett visst sätt, ett mer objektivt sätt att skriva är t.ex. ”jag tycker det skulle vara bättre om du…”

    #466100
    Eddie Vedder wrote:
    Ja men inget i de variablerna är ju något som tyder på att han borde göra si eller så. Du hävdar ju ganska bestämt att han borde göra på ett visst sätt, ett mer objektivt sätt att skriva är t.ex. ”jag tycker det skulle vara bättre om du…”

    Okej jag kan hålla med om att jag gick på ganska hårt. :up:

    #466101

    En fråga, är jordnötssmör bra? Någon speciell isåfall, eller gäller det alla? Visst att det är bra att få i sig fett från nötter, men är det inte bättre att äta osaltade cashewnötter etc.?

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 18 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.