9% bf ner till 7… advice please!

Home Forums Deff och fettminskning 9% bf ner till 7… advice please!

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • Author
    Posts
  • #65956
    #464246

    Mätte Bod-Pod nu och hade 9% med 100 kg i vikt på 180 cm @ 52 bast. Skulle vara kul att komma ner till 7. För dryga 20 år sedan var jag nere i 3,9% i vattentanksmätning så 7 borde gå i min ”höga” ålder. Från 11,6% för 7 veckor sedan och till nu på 9% så tappade jag 0,9 kg fettfri massa.

    Har kört periodisk fasta med mat kl 12-16-20 och med 75-100 g kolisar/dag. Känns som vätskan vandrar ut lite till skinnet men kanske beror på mindre glykogen.

    Jag skulle vilja ha råd hur jag bäst kommer ner 2 kg i fettmassa, tänkte ta det på 6 veckor. Tränar 4 ggr/vecka varierade reps mellan 6 och 15 samt 2 promenader/vecka om runt 40-60 minuter.

    Målsättningen är ju att behålla den fettfria massan så långt det är möjligt.

    Vad är lösningen…?

    #464247
    Corleone1 wrote:
    Vad är lösningen…?

    Att fortsätta som du gör och låta det ta den tid du tar? Eventuellt öka mängden förbränningsträning eller minska mängden mat men då måste du ju lägga in risken med att tappa annan massa.

    #464248
    Gustaf Lindberg wrote:
    Att fortsätta som du gör och låta det ta den tid du tar? Eventuellt öka mängden förbränningsträning eller minska mängden mat men då måste du ju lägga in risken med att tappa annan massa.

    Tack!

    Om jag lägger till 1 promenad vad kan jag räkna med att gör av med i Kcal/timme om jag går med c:a 5,5 Km/h?

    #464249
    Corleone1 wrote:
    Tack!

    Om jag lägger till 1 promenad vad kan jag räkna med att gör av med i Kcal/timme om jag går med c:a 5,5 Km/h?

    4-5 x kroppsvikten kanske.

    #464250
    Eddie Vedder wrote:
    4-5 x kroppsvikten kanske.

    Ok, tack. Jag bör ju dra ner runt 2300 Kcal/vecka. Då skulle 2 extra promenader kunna stå för 1/3. Då blir ju maten en ganska liten justering.

    #464251
    Jompa wrote:
    Mer fett mindre kolhydrater. Intervallträning istället för långa prommenader. Få reps med tunga vikter.

    Alright. Tack!

    Skulle en 3,5 km runda som består av 2 minuters löp och sen varvat med 2 min gång vara ett bra alternativ?

    Vad anser du är ”mindre” kolhydrater om man ska tala om en nivå? Ligger på runt 75-100 gram nu.

    #464252
    Corleone1 wrote:
    Alright. Tack!

    Skulle en 3,5 km runda som består av 2 minuters löp och sen varvat med 2 min gång vara ett bra alternativ?

    Vad anser du är ”mindre” kolhydrater om man ska tala om en nivå? Ligger på runt 75-100 gram nu.

    Se hans tidigare inlägg, han rekommenderar att du inte äter några alls.

    Jag ställde samma fråga som du till en tävlande, han rekommenderade intervallträning.

    Har du stannat av i nedgången eller tar det bara för lång tid?

    #464253
    Indec wrote:
    Se hans tidigare inlägg, han rekommenderar att du inte äter några alls.

    Jag ställde samma fråga som du till en tävlande, han rekommenderade intervallträning.

    Har du stannat av i nedgången eller tar det bara för lång tid?

    Känns som det stannar av och känner mig lite ”plofsig” ungefär som vätska lägger sig under skinnet, det borde ju bero på taskiga glykogenförråd och då borde jag ändå gå ner. Däremot har jag styrkan kvar. Sen kan det ju gå lite stötvis och visst blir man lite otålig.

    #464254
    Corleone1 wrote:
    Känns som det stannar av och känner mig lite ”plofsig” ungefär som vätska lägger sig under skinnet, det borde ju bero på taskiga glykogenförråd och då borde jag ändå gå ner. Däremot har jag styrkan kvar. Sen kan det ju gå lite stötvis och visst blir man lite otålig.

    Ironiskt nog skrev min vän. (Ako Rahim).

    Intervallträning och /eller vätsketömning.
    Det sistnämnda är kanske att fundera på för dig.

    Personligen är den enda erfarenheten jag har av att tömma vätska en rejäl dyngfylla och inget jag rekommenderar :)

    #464255
    Jompa wrote:
    Ingen aning om vad som är optimalt, så hårt och intensivt du orkar men inte för långa pass, hört de som inte håller på längre än 15-20 minuter totalt med hög intensitet. 2 min löpning låter kanske inte som väldigt hög intensitet.

    Hur snabbt vill du gå ner? Inom LCHF kör de som vill gå ner maximalt typ bara sallader med kött och fett, vitlökssmör, berarnaisesås etc..

    Bacon och äggröra med grädde etc..

    Känns det seriöst att höfta tips?

    #464256

    Ny mätning i Bod-Pod idag!

    Bf 6,3%
    Vikt 97,7 kg
    Lbn 91,5 kg
    Fettvikt 6,2 kg

    #464257

    Jamen jamen… vilken lösningen hittade du för att komma ned under 7%?

    #464258

    Boken The Stubborn Fat Solution skriven av Lyle McDonald är något jag skulle rekommendera. Ser dock att du uppnått ditt mål men det är säkerligen någon annan som har samma problem.

    #464259

    Jag körde på med periodisk fasta och lite kolisar, varannan dags träning och varannan dag med promenad. Åt på lite extra med kolisar 2 ggr/v.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.