Ang. Deffning, promenad osv..

Home Forums Deff och fettminskning Ang. Deffning, promenad osv..

  • This topic is empty.
Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • Author
    Posts
  • #57155
    #283228

    Tjena har börjat deffa nu och kommer bara använda mig av joggning/promenad till att börja med pga att jag skada axeln här för några veckor sen.

    Gym är alltså uteslutet.

    Jag testade jogga tills jag fick blodsmak i munnen, jag har väldigt kass kondition. Så jag tappade lite halvt motivationen till det.

    Nästa dag tog jag en promenad istället i hastig takt som blev mer än dubbelt så lång som joggingturen, tog cirka 1h 15min.

    Det jag undrar är hur ofta kan jag köra dessa promenader i hastig takt? Varje dag? Eller ska jag köra vilodagar som jag vanligtvis har i mitt gymschema? :ike:

    Mitt mål är att förbränna fett utan att förlora för mycket muskelmassa.

    #283229

    Vad är det för skada som utesluter all viktträning?
    Total vila är aldrig att föredra OM man kan belasta muskel/led.

    Jag har tränat med bristningar i låren, ryggskott, inflammation i underarmarna, skadade axlar, stukad hand mm

    Givetvis anpassad träning.

    Om du inte kan träna gym alls, inte ens ben tycker jag du ska promenera lagom, dvs så det känns roligt och skönt.
    Att gå som en dåre för att kunna äta lite extra potatis under dagen tycker jag är helt meningslöst, dessutom kommer du troligtvis tappa mer muskler av överdrivna promenader.

    Så absolut vilodagar eller håll promenaderna på en hyffsat låg nivå och gå varje dag.

    #283230
    Vincent Qvarfordt wrote:
    Vad är det för skada som utesluter all viktträning?
    Total vila är aldrig att föredra OM man kan belasta muskel/led.

    Jag har tränat med bristningar i låren, ryggskott, inflammation i underarmarna, skadade axlar, stukad hand mm

    Givetvis anpassad träning.

    Om du inte kan träna gym alls, inte ens ben tycker jag du ska promenera lagom, dvs så det känns roligt och skönt.
    Att gå som en dåre för att kunna äta lite extra potatis under dagen tycker jag är helt meningslöst, dessutom kommer du troligtvis tappa mer muskler av överdrivna promenader.

    Så absolut vilodagar eller håll promenaderna på en hyffsat låg nivå och gå varje dag.

    Nej såklart kan jag köra viss styrketräning men jag tänkte köra detta tills jag kan styrkaträna hyffsat normalt.

    Jag drog axeln ur led här för någon vecka sen, så fick inte göra något för läkaren och jag kände att jag knappt kunde göra nåt alls. Så jag tog in allt han sa plus att jag fick en inblick hur det egenligen ser ut innuti axeln och vad som höll fast den osv. Så jag var tvungen att ta det lugnt.

    Men jag har tänkt att börja gymma ganska snart för jag känner mig helt frisk nu i axeln men kommer ta det lite lugnt ändå, eventuellt redan nästa vecka.

    #283231

    Jag kanske är seg men hastiga promenader varje dag är inte att föredra då? Hur bör jag lägga upp vilan? 48h vila känns lite overkill men det kanske är samma som styrketräning jag vet inte därför jag frågar.

    Sen om jag gör som jag sa tidigare att om jag börjar med styrketräning redan nästa vecka kan jag köra promenader i hastigt takt på benpassdagen, dagen efter benpasset osv.? Eller bör jag lägga in dom långt ifrån benpassen?

    #283232

    Jag säger åt h*lvete med promenaderna.

    Om du inte kan vara på gym – ut och intervallträna! Att ta långa promenader är för gamla tanter som inte har självdisciplin nog att vara ordentliga med sin träning. Att vara ute och gå ska man endast göra de dagarna då man känner att man absolut inte orkar snöra på sig träningsskorna och löpa ordentligt, istället för att bara sitta hemma.

    Intervaller bygger dessutom muskler till viss grad, och ger effektivare förbränning än det mesta inom cardio (beroende lite på upplägget förstås).

    #283233
    TheUnknown wrote:
    Jag säger åt h*lvete med promenaderna.

    Om du inte kan vara på gym – ut och intervallträna! Att ta långa promenader är för gamla tanter som inte har självdisciplin nog att vara ordentliga med sin träning. Att vara ute och gå ska man endast göra de dagarna då man känner att man absolut inte orkar snöra på sig träningsskorna och löpa ordentligt, istället för att bara sitta hemma.

    Intervaller bygger dessutom muskler till viss grad, och ger effektivare förbränning än det mesta inom cardio (beroende lite på upplägget förstås).

    Det kan inte vara så att det beror på vilket energisubstrat man eftersträvar att kroppen skall använda?

    / en tung gammal tant vars knän skulle krackelera under tunga intervaller

    #283234
    TheUnknown wrote:
    Jag säger åt h*lvete med promenaderna.

    Om du inte kan vara på gym – ut och intervallträna! Att ta långa promenader är för gamla tanter som inte har självdisciplin nog att vara ordentliga med sin träning. Att vara ute och gå ska man endast göra de dagarna då man känner att man absolut inte orkar snöra på sig träningsskorna och löpa ordentligt, istället för att bara sitta hemma.

    Intervaller bygger dessutom muskler till viss grad, och ger effektivare förbränning än det mesta inom cardio (beroende lite på upplägget förstås).

    Idiotförslag. Killens kondition är så dålig att joggning ger blodsmak och du ger ett sånt råd. Du kan spela hardcore i någon annan tråd.

    De ena intervallerna i form av löpning som trådskaparen kan öra är jogg/rask promenad om vartannat. Därefter kan han öka långsamt successivt i takt med att benen väjer sig och konditionen ökar.

    #283235

    Du antar endast att jag menar att han ska ut och springa extrema intervaller, och sedan ger du ett förslag på en typ av intervallträning som var precis vad jag kan ha haft i tankarna?

    Han skrev att han orkade dubbelt så lång tid med promenaden (ser nu att han kan ha menat sträckan..), men då är det trots allt mer än 30 min jogging.
    Så länge han pallar det, så pallar han springa normala intervaller – folk underskattar ofta sin kondition (jag brukar själv göra det, när man inte varit ute och löpt på länge).

    Att bara gå bygger inte speciellt mycket kondis. Jag tycker han ska våga pressa på lite i intervallerna, kanske 70-80 % av maxhastighet, och sedan gå i normal takt.

    #283236
    TheUnknown wrote:
    Så länge han pallar det, så pallar han springa normala intervaller – folk underskattar ofta sin kondition (jag brukar själv göra det, när man inte varit ute och löpt på länge).

    Att bara gå bygger inte speciellt mycket kondis.

    Nej folk underskattar inte generellt sin kondition. Jag skulle säga tvärtom, dvs de lyssnar på råd som dina och tror att de kan springa hur mycket som helst och vips kommer förslitningsskadorna.

    Ökad kondition får man av raska promenader om konditionen är bedrövlig och trådskaprens kondition ÄR bedrövlig. ”Så länge han pallar det”, skriver du och det är ju ett konstigt resonemang eftersom du utgår från en grundförutsättning som trådskaparen redan påpekat inte gäller. Han har ju sagt att han inte pallar.

    #283237
    Eddie Vedder wrote:
    Nej folk underskattar inte generellt sin kondition. Jag skulle säga tvärtom, dvs de lyssnar på råd som dina och tror att de kan springa hur mycket som helst och vips kommer förslitningsskadorna.

    Ökad kondition får man av raska promenader om konditionen är bedrövlig och trådskaprens kondition ÄR bedrövlig. ”Så länge han pallar det”, skriver du och det är ju ett konstigt resonemang eftersom du utgår från en grundförutsättning som trådskaparen redan påpekat inte gäller. Han har ju sagt att han inte pallar.

    Jo, det gör de visst, det är en fråga om inställning. Trådskaparens kondition är inte så usel, om han nu orkat jogga i över 30 min. Det räcker gott och väl till en början.

    Jag kan säga det på ett mer vänligt sätt, om det är vad du är ute efter: ”Kom igen :) Du klarar mer än du tror, det handlar bara om att inte ge upp :)”.

    #283238

    Ja, jag har riktigt kass kondition. Sträckan jag har börjat gå nu är MER än dubbelt så lång som när jag jogga, grejjen är när jag joggade kunde jag inte hålla ett konstant tempo utan det skifta väldigt mycket.

    Sedan så behöver jag inte få bättre kondition då det inte var målet med min promenad/joggning.

    Iallafall är denna vecka snart slut och jag ska testa hur axeln är på gymmet. Så jag kommer kombinera styrke och promenader och vad jag läst är tung styrketräning bäst för deffning. :)

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.