Ang. hälsovakten

Home Forums Deff och fettminskning Ang. hälsovakten

  • This topic is empty.
Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author
    Posts
  • #71724
    #566236

    Hej!

    Jag har använt mig av hälsovakten i ca 3 veckor nu, har fungerat ganska bra. Dock är jag skeptisk till om jag verkligen får i mig de kalorierna jag behöver. Jag väger ca: 102.5 kg och enligt hälsovakten ska jag äta 1850kcal/dag om jag ligger på -500 kcal i underskott. 1850kcal är på vilodagarna, utan någon träning.

    Enligt hälsovakten, om man väger 90kg ska man äta 1650kcal/dag med ett kaloriunderskott på 500kcal.

    Jag tycker det är riktigt låga siffror : skulle gärna vilja äta mer än 1850kcal på de dagarna jag inte tränar:(

    Vad tycker ni, låter det vettigt?

    Mycket tacksam för svar.

    / Danne

    #566237
    mSJÖDIN wrote:
    Låter ganska rimligt med tanke på att det är vilodag.
    Hur lång är du?

    Ca 186cm lång. Får man fråga hur mycket du käkar under en dag (vilodag) samt vikt?

    MVH// Danne

    #566238
    danne32 wrote:
    Ca 186cm lång. Får man fråga hur mycket du käkar under en dag (vilodag) samt vikt?

    MVH// Danne

    Det hjälper inte dig ett dugg att veta. Andras energibehov kan inte översättas till ditt.

    Men vilken aktivitetsfaktor utgår du ifrån på vilodag och hur ser den vilodagen ut?

    #566239
    Eddie Vedder wrote:
    Det hjälper inte dig ett dugg att veta. Andras energibehov kan inte översättas till ditt.

    Men vilken aktivitetsfaktor utgår du ifrån på vilodag och hur ser den vilodagen ut?

    aktivitetsfaktor 0 (enligt hälsovakten) eftersom jag går i skolan och sitter på en bänk hela dagarna. Då jag motionerar/styrketräning lägger jag till de kcal jag gjort av med. På vilodagarna, då jag inte gör något alls blir det väll mest att sitta hemma och kanske köpa mat.

    #566240
    danne32 wrote:
    aktivitetsfaktor 0 (enligt hälsovakten) eftersom jag går i skolan och sitter på en bänk hela dagarna. Då jag motionerar/styrketräning lägger jag till de kcal jag gjort av med. På vilodagarna, då jag inte gör något alls blir det väll mest att sitta hemma och kanske köpa mat.

    Då är det bedrövligt fel. Du ska ligga och blunda, fasta hela gygnet helt utan minsta kropprörelse för den aktivitetsfaktorn.

    Går du i skolan under dagen, upp och ner för trappor litegrann, till och från olika lokaler, till och från skolan med cykel eller promenad kanske? En mer trolig gissning är i alla fall 1.3-1.4 och det är också en mycket lågaktiv dag.

    #566241
    Eddie Vedder wrote:
    Då är det bedrövligt fel. Du ska ligga och blunda, fasta hela gygnet helt utan minsta kropprörelse för den aktivitetsfaktorn.

    Går du i skolan under dagen, upp och ner för trappor litegrann, till och från olika lokaler, till och från skolan med cykel eller promenad kanske? En mer trolig gissning är i alla fall 1.3-1.4 och det är också en mycket lågaktiv dag.

    Eddie, vad har jag för uppskattad akivitetsfaktor om jag jobbar kontor och A) åker buss till och från arbete, sen slumrar framför soffan. Eller B) går 45 min till och 45 min från i medeltempo / halvhögt. (?)

    Måste rekalkulera mitt BEE vid vila och träning tror jag. Införskaffade mig en matvåg till min nya lya också, deff here we go!

    #566242
    Indec wrote:
    Eddie, vad har jag för uppskattad akivitetsfaktor om jag jobbar kontor och A) åker buss till och från arbete, sen slumrar framför soffan. Eller B) går 45 min till och 45 min från i medeltempo / halvhögt. (?)

    Måste rekalkulera mitt BEE vid vila och träning tror jag. Införskaffade mig en matvåg till min nya lya också, deff here we go!

    [http://traningslara.se/blogg/att-uppskatta-sitt-energibehov/]

    #566243
    Eddie Vedder wrote:
    Då är det bedrövligt fel. Du ska ligga och blunda, fasta hela gygnet helt utan minsta kropprörelse för den aktivitetsfaktorn.

    Går du i skolan under dagen, upp och ner för trappor litegrann, till och från olika lokaler, till och från skolan med cykel eller promenad kanske? En mer trolig gissning är i alla fall 1.3-1.4 och det är också en mycket lågaktiv dag.

    Jag tror knappast jag bränner 300 kcal när jag åker buss till skolan, sitter vid skolbänken, åker buss hem och sedan sitter hemma och degar?
    För om man tar aktivitetsfaktor 1 på hälsovakten så lägger den till 300kcal per dag.

    #566244
    mSJÖDIN wrote:
    1900 kcal ungefär under diet.
    74kg 183cm.

    Ingen motion osv? bara sitter hemma och degar?

    MVH

    #566245
    danne32 wrote:
    Jag tror knappast jag bränner 300 kcal när jag åker buss till skolan, sitter vid skolbänken, åker buss hem och sedan sitter hemma och degar?

    Jo jämfört med apati gör det definitivt det.

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.