Behöver hjälp med kost och magrutor

Home Forums Deff och fettminskning Behöver hjälp med kost och magrutor

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 28 total)
  • Author
    Posts
  • #679448

    Tjena, jag är en kille på drygt 14 år.

    Jag vet att jag är väldigt ung för att knappt bry mig menmen.
    Som sagt är jag 14 år, ca 172cm lång och väger ca 70kg.
    Jag vet att jag är grymt mycket starkare än dom flesta i skolan och en del av vikten hänger nog där.
    Men nu till saken, jag är lite små fet (mest runt magen)
    Det är inte särskilt mycket men det stör otroligt mycket!
    Jag kan känna musklerna innanför ”fettet” om man säger så.

    Jag vill gå ner några kilon så magmusklerna syns mer :P

    En kost och träning som jag har börjat med nu då:

    *Träna gym minst en gång i månaden (inte mycket men)
    *Ut och jogga varje Mån, Tis, Ons klockan 19.00 på kvällen.
    Efter joggningen gör jag situps och armhävningar senare innan dusch.
    Ibland också hantlar hemma.
    *Tennis varje Torsdag.
    *Idrott i skolan som jag kör extra hårt på, varje Tis. och Tors.

    Kost.

    *Morgon: smörgås med smör (ska ändra till gröt eller *mussli*)
    Till det GRÖN mjölk oftast.
    *Lunch: Skolmaten, undviker mat med grädde i te.x, minst halva tallriken med sallad. Och högst två glas mjölk.
    *Mellanmål efter skolan, protein-shake med mjölk och banan.
    *Lite kvällsmat kanske en 1/3 av tallriken, resten sallad!

    Så någon som kan tipsa mig om hur jag får mina magrutor ?

    Hur gjorde du i min ålder ?
    Hade du magrutor ?
    Har du några tips ?

    Skriv gärna :D

    Tack på förhand :)

    Med Många Vänliga Hälsingar Emil

    #78325
    #679449
    Ssoul wrote:
    Hur gjorde du i min ålder ?

    Jag tränade fotboll för att jag tyckte det var kul och jag åt det jag tyckte om och oroade mig inte för såna saker som du skriver om. Det är skrämmande att en 14-åring medvetet undviker grädde t.ex. Varför gör du det? Du växer ju fortfarande och behöver fett, grädde är inget fel alls.

    Ssoul wrote:
    Hade du magrutor ?

    Nej jag tror inte det. Jag var vältränad eftersom jag spelade mycket fotboll men vet inte om jag hade rutor eller ej.

    Ssoul wrote:
    Har du några tips ?

    Ja, tänk om. Träna för att det är kul, träna både styrketräning och kondition. Väx, ät och bli mer vältränad. Att börja banta såhär tidigt är sannolikt något du lär ångra framöver. Vad finner du för mervärde i rutorna?

    #679450

    Jag har nog inget riktigt svar på varför jag inte gör det, jag har väl fått för mig att det är onyttigt

    Asså egentiligen är jag inte ute så mycket efter magrutorna bara tappa dom små extra kilona på magen :)

    Jag har alltid vart lite ”småfet” men med åren har jag blivit mycket längre och börjat tappat fett. :p

    #679451
    Ssoul wrote:
    Jag har alltid vart lite ”småfet” men med åren har jag blivit mycket längre och börjat tappat fett. :p

    Det borde vara bevis nog för att din kropp utvecklas naturligt och att det inte finns någon anledning att mixtra med kroppen och absolut inte med mat som du inbillar dig är ”bra” respektive ”dålig”.

    Jag tycker definitivt att du ska styrketräna mer än du gör, åtminstone 2-3 gånger i veckan. Gärna instruerad av någon kunnig till att börja med. Det är väl det enda konkreta tips JAG skulle vilja ge. Att ge bantningstips till en icke överviktig 14-åring finns inte i min värld.

    #679452
    Eddie Vedder wrote:
    Det borde vara bevis nog för att din kropp utvecklas naturligt och att det inte finns någon anledning att mixtra med kroppen och absolut inte med mat som du inbillar dig är ”bra” respektive ”dålig”.

    Jag tycker definitivt att du ska styrketräna mer än du gör, åtminstone 2-3 gånger i veckan. Gärna instruerad av någon kunnig till att börja med. Det är väl det enda konkreta tips JAG skulle vilja ge. Att ge bantningstips till en icke överviktig 14-åring finns inte i min värld.

    Jag håller helt med farbror Eddie här! :D Styrketräna lite oftare, tänk inte för mycket på maten och håll på med sporterna du tycker är roligt.
    Att du är lite medveten om vad du trycker i dig är visserligen bra på det viset att du inte dricker litervis med Cola och trycker i dig chips och choklad varje dag. Men mer än så ska du inte behöva bry dig.

    Som Eddie och du själv redan påpekade så växer du fortfarande och magrutorna kommer komma bara du fortsätter att röra på dig och inte fastnar framför tv’n eller datorn hela dagarna. :emo-thumb

    #679453

    Okej, jag har ju tillgång till båda gym och instrukör 8)

    Då min pappa har egna gym i Göteborg :p
    Jag har kort där och allting, det ända jag saknar är viljan att sitta på en buss 5 mil dit

    #679454
    Ssoul wrote:
    Jag har kort där och allting, det ända jag saknar är viljan att sitta på en buss 5 mil dit

    Men om du redan har gratis kort där, då kan du väl inleda med ett par instruerade lektioner och få t.ex. tre pass upplagda som du sedan ska genomföra varje vecka?

    När de övningarna sedan sitter rent teknikmässigt och du har fått in passet ordentligt kan du ju köpa dig ett kort närmare där du bor. D.v.s. ”offra dig” de där 5 milen för att lära dig övningar och få ett personligt och passande upplägg och börja sedan träna regelbundet närmare ditt hem som sagt.

    #679455

    Jag ska försöka :D

    #679456

    Ät vettig mat på veckorna och lyxa till det lite en dag i veckan, exempelvis lördag i samband med bio eller film osv.

    Träna på gym oftare, kanske finns det nåt gym närmare dig? Eller så ber du om råd och tips på övningar på gymmet där du har kort och gör övningarna hemma med dina hantlar/redskap.

    MEN börja inte mixtra med maten! Den är jätteviktig. Se istället till att äta mat från bra källor, skippa snabbmat och skit på veckorna.

    Det roliga med styrketräning är ju att man kan väga lika mycket men kroppen ser helt annars ut efter några månader med tung träning.

    Lycka till!

    #679457

    Hur gjorde du i min ålder ?
    När jag var 14 år skulle jag gissa att jag hade ung samma kroppsform som dig. Dock var jag inte lika lång (och därav inte lika tung heller).
    Jag började nog också intressera mig för hur jag skulle bli av med lite extra vikt. Kan tänkas att jag hade lite mer extra vikt än vad du har också tror jag.
    Jag slutade äta/dricka: Läsk med socker, godis, chips, bullar, tårtor (utom på kalas typ) osv… Du fattar. Förutom det åt jag precis så mycket jag ville, tänkte inte det minsta på mängden mat och jag var knappast het på att käka mycket sallad.
    Resultatet var att inte så mycket hände med min vikt, men jag växte betydligt på längden de närmaste två åren. Blev därav betydligt smalare.
    Träning begränsades till: Tyngdlyftning (lätt, mest på skoj, med/hos min far när jag besökte honom varannan helg), gymnastiken i skolan, basket/fotboll på raster och efter skolan typ. Sånt som var skoj. Annars blev det väl mest playstation eller liknande. =)

    Hade du magrutor ?
    Nope, definitivt inte.

    Har du några tips ?
    Det jag gjorde funkade utmärkt för mig. När jag blev 16 år började jag träna på gym med min bror. Kanske 3 ggr i veckan. Jag ökade snabbt betydligt i muskelmassa och droppade i kroppsfett. Vad gäller kosten så kan jag säga att när man är 16 år, växer några cm på längden per år och samtidigt ska öka markant i muskelmassa… ja, då äter precis det man vill och så mycket som bara möjligt. Min mat såg ut så här:
    Frukost: mackor, juice, müsli, yoghurt.
    Mellanmål: Det som erbjöds i bamba precis när bamba öppnade (hade 15 min rast då).
    Lunch: Bamba.
    Mellanmål: Lagad mat efter skolan.
    Middag: Lagad mat.
    Gym
    Kvällsmat: Lagad mat.

    Regel vid alla mål var: Ät någorlunda nyttigt, dvs ingen läsk/godis, ät så mycket du bara möjligtvis klarar av! =)
    Resultat: Jag ökade mycket i storlek och med tanke på hur mycket tillväxthormoner som strömmar genom kroppen när man går genom puberteten och är på väg ur den så är det omöjligt att lägga på sig fett när man styrketränar. (Min erfarenhet iaf).

    Tipset är alltså: Gör det som är roligt och vänta på att du går igenom puberteten ordentligt. Det kommer verkligen hända saker i din kropp de närmaste åren, bland annat kommer du förmodligen växa 10 cm till och därav bli betydligt smalare jämfört med din längd.

    Öka lite i gym-träning ifall du tycker det är kul, men se till att någon hjälper dig som vet något om gym-träning. Resultatet blir säkert bra!

    Lycka till och ha roligt!

    #679458

    Jag rasade 18 kilo på 6 månader genom och bara och skita i onyttig snabbmat, läsk och godis en lång period i början. Senare kanske 4 månader efter la jag in en liten smaskvecka typ varannan vecka.

    Men angående vanlig mat, det åt jag grymt mycket av, skolluncen var maffig hela tiden, grymt mycket grönsaker också, växte också och kände mig mycket friskare och att jag orkade mer.

    Kör inga bantningsmetoder, läs inte aftonblaskans tips heller.

    #679459

    Okej tack så mycket för svar :)
    Kan säga att på gymmet prövade jag en sån här *vibrations* sak…
    Man står på en platta med en rem på kroppen!
    Funkar det ?

    Mvh Emil

    #679460
    Ssoul wrote:
    Funkar det ?

    Vad jag förstått så ska den vara effektiv i behandling mot reumatism i alla fall. Så visst tror jag den ”funkar”, frågan är ju vad du syftar på.

    #679461
    roosm wrote:
    Frukost: mackor, juice, müsli, yoghurt.
    Mellanmål: Det som erbjöds i bamba precis när bamba öppnade (hade 15 min rast då).
    Lunch: Bamba.
    Mellanmål: Lagad mat efter skolan.
    Middag: Lagad mat.
    Gym
    Kvällsmat: Lagad mat.

    Bamba är göteborgarens svar på skolmatsal, kände att jag var tvungen att sprida den kunskapen ;)

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 28 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.