Crosstrainer , skillnader??

Home Forums Deff och fettminskning Crosstrainer , skillnader??

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 16 total)
  • Author
    Posts
  • #71694
    #565813

    Tjenare!

    Har en fråga som jag har funderat på.
    Jag tränar på gym 6 dagar i veckan. 3ggr gym (2 split) med 30min crosstrainer efteråt och 3ggr på crosstrainer (Med puls 120-130 i 60minuter/gång). Har fungerat riktigt bra då jag legat på kaloriunderskott. Jag sköter träningen strikt vilket har visat sig vara till stor fördel. I alla fall, jag har haft tanken om att köpa en egen crosstrainer. Men jag har funderat om det är några stora skillnader på dessa? Har ju aldrig råd att lägga ut dom pengarna på en ”värsting” som gymmet har (PRECOR AMT) utan det blir ju en billigare variant för upp till 5000kr. Självklart hoppas jag man får någonting användbart för dom pengarna.

    Kommer kaloriförbrukningen att minska drastiskt eller är det viktiga att jag ligger på samma puls? (mellan 120-130)

    Oerhört tacksam för SERIÖSA svar, inga gissningar!

    Tack på förhand!

    /Crille

    #565814

    ligger du på samma puls så förbränner du ju lika mycket :up:

    #565815

    Du kan alltid köpa en Orbitrek, mkt billigare än 5000 och i princip samma sak som en crosstrainer, bara att den inte är lika otymplig :)

    Lycka till!

    #565816

    Så det är alltså så? Samma puls = Samma förbränning, är det så enkelt?
    Är det bara maskinerna som visar helt galet då på gymmet? (De har olika modeller). Har även noterat att på cyklarna så sjunker förbrukningen ganska rejält gentemot ”crosstrainer”….. Vill verkligen veta säkert då det ändå handlar om några tusenlappar….

    Orbitrek verkar intressant, någon som har erfarenheter av den?
    Säljarsnacket kanske man inte alltid skall lita på….

    Tack för svaren!

    /Crille

    #565817
    Workere wrote:
    Så det är alltså så? Samma puls = Samma förbränning, är det så enkelt?

    Nej så är det inte. Det är nog hundrade gången jag skriver det här men puls som enskilt verktyg för uppskattning av energiförbrukning är odugligt.

    Är mätningen för övrigt utifrån maskinen eller din egen klocka? För om det är så att du utgår från vad maskinen anger och sedan köper en annan maskin så kan du antagligen räkna med helt värdelösa jämförelser tyvärr.

    #565818

    Där ser man, 2 helt olika svar…….
    Jag går inte efter klockan utan vad maskinen anger..

    Därför jag har varit orolig att köpa en ny, ifall man går på en nit och får en maskin som förbränner otroligt mycket mindre kalorier….. Då är frågan, hur skall man ta reda på det?

    /Crille

    #565819

    Två maskiner som ”gör samma saker” ger ungefär samma effekt på din förbränning, om du kör i samma tempo, lutning, tid etc. Däremot kommer troligen de värden som maskinerna visar att diffa duktigt och mycket troligt att vara överskattade (ju högre värden, desto mer populär maskin, även om det skulle vara ljug…).

    Är det mesta möjliga kaloriförbränning du är ute efter bör du skaffa en maskin som aktiverar så stora delar av din muskelmassa som möjligt (typ crosstrainer) och som du orkar jobba länge på. Och som du tycker är tillräckligt rolig och motiverande för att köra pass efter pass vecka efter vecka. Det står ganska många ”fantastiska” maskiner i diverse garderober och källarförråd…

    #565820
    Workere wrote:
    Orbitrek verkar intressant, någon som har erfarenheter av den?
    Säljarsnacket kanske man inte alltid skall lita på….

    Tack för svaren!

    /Crille

    Jag har själv en orbitrek hemma, man kan ställa in motståndet på den och få den lika jobbig som crosstrainern på gymet.
    Jag tycker själv att den är bra, för svettig och andfådd blir man :P

    #565821

    Mitt tips är att du kollar runt på olika ställen som har och helt enkelt testar!. Jag har själv en hemma och jag märkte innan jag köpte min att det var väldigt stor skillnad. En del var väldigt ostadiga och andra kändes konsiga i hantagen som pendlar (onaturlig framåtlutning för att nå fram) etc. Därför tycker jag du ska testa olika´för att hitta en som passar dig, den ska ju hålla ett tag liksom :) . Lycka till!

    Workere wrote:
    Tjenare!

    Har en fråga som jag har funderat på.
    Jag tränar på gym 6 dagar i veckan. 3ggr gym (2 split) med 30min crosstrainer efteråt och 3ggr på crosstrainer (Med puls 120-130 i 60minuter/gång). Har fungerat riktigt bra då jag legat på kaloriunderskott. Jag sköter träningen strikt vilket har visat sig vara till stor fördel. I alla fall, jag har haft tanken om att köpa en egen crosstrainer. Men jag har funderat om det är några stora skillnader på dessa? Har ju aldrig råd att lägga ut dom pengarna på en ”värsting” som gymmet har (PRECOR AMT) utan det blir ju en billigare variant för upp till 5000kr. Självklart hoppas jag man får någonting användbart för dom pengarna.

    Kommer kaloriförbrukningen att minska drastiskt eller är det viktiga att jag ligger på samma puls? (mellan 120-130)

    Oerhört tacksam för SERIÖSA svar, inga gissningar!

    Tack på förhand!

    /Crille

    #565822
    elinorLilja wrote:
    En del var väldigt ostadiga och andra kändes konsiga i hantagen som pendlar (onaturlig framåtlutning för att nå fram) etc. Därför tycker jag du ska testa olika´för att hitta en som passar dig, den ska ju hålla ett tag liksom :) . Lycka till!

    Väldigt bra påpekande.

    En halvdan cross-trainer är bannemig sämre än ingen cross-trainer. I alla fall om man har planerat att faktiskt köra ganska mycket på den. Risken för felbelastning på en darrig och dålig maskin är nog ganska stor.

    Lika viktigt som att köpa bra skor när man planerar att komma igång med löpning på allvar. I det här fallet pratar vi dock om en investering där samma skaderisk kan tänkas kosta mycket mer än de mest superba löpardojjer,.

    #565823

    Jo det stämmer, felbelastning och skador kan kosta mycket mer än vad en bättre crosstrainer kostar. Min kostade 2000 och den köpte jag på team sportia och den tycker jag är helt ok faktiskt, sedan kan man ju inte jämföra med de på gymmen kanske :)

    Eddie Vedder wrote:
    Väldigt bra påpekande.

    En halvdan cross-trainer är bannemig sämre än ingen cross-trainer. I alla fall om man har planerat att faktiskt köra ganska mycket på den. Risken för felbelastning på en darrig och dålig maskin är nog ganska stor.

    Lika viktigt som att köpa bra skor när man planerar att komma igång med löpning på allvar. I det här fallet pratar vi dock om en investering där samma skaderisk kan tänkas kosta mycket mer än de mest superba löpardojjer,.

    #565824
    elinorLilja wrote:
    Jo det stämmer, felbelastning och skador kan kosta mycket mer än vad en bättre crosstrainer kostar. Min kostade 2000 och den köpte jag på team sportia och den tycker jag är helt ok faktiskt, sedan kan man ju inte jämföra med de på gymmen kanske :)

    Det var ju faktiskt sjukt billigt. Skulle ju passa finemang här i studentlyan. Om inte annat tar jag ut den och kör i korridoren.:D

    #565825

    Jo det är faktiskt helt ok. Jag tycker det låter som en bra ide! då kanske du får med dig ett helt crosstrainergäng om kör i er korridor!, dvs fler som börjar träna *fniss*

    Eddie Vedder wrote:
    Det var ju faktiskt sjukt billigt. Skulle ju passa finemang här i studentlyan. Om inte annat tar jag ut den och kör i korridoren.:D
    #565826
    elinorLilja wrote:
    Jo det är faktiskt helt ok. Jag tycker det låter som en bra ide! då kanske du får med dig ett helt crosstrainergäng om kör i er korridor!, dvs fler som börjar träna *fniss*

    Det känns inte så troligt. Låt mig säga såhär:

    Jag lever inte i en korridor med hälsofreaks direkt.:D

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 16 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.