Cykla, trött och på tom mage

Home Forums Deff och fettminskning Cykla, trött och på tom mage

  • This topic is empty.
Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • Author
    Posts
  • #71501
    #563095

    Som topic lyder, snabb fråga, efter 8 timmars nattarbete blir det ca en mil cykling hem på tom mage med en kropp som inget annat vill än till sängen?

    Vad tror ni? Ansåg det som en bra ide både konditionsmässigt och för fettdepåernas minskande? Vad säger ni? Idioti ?

    #563096

    Bättre än att åka buss. Tycker du det är jobbigt att cykla på tom mage kan du äta någonting innan. För fettdepåernas minskande är det mest det totala kaloriantalet som spelar roll, inte om man tränar mätt eller hungrig.

    #563097

    Ska du ner i vikt är det ju ett smidigt sätt att cykla hem från jobbet men du kommer behöva cykla ett tag framöver och för att inte tröttna hade jag nog käkat något energirikt innan jag cyklade hem.
    Känner du dig lite extra energifylld kanske tempot höjs och du bränner mer, får bättre kondis och kommer hem fortare dvs kan sova lite längre.

    Bara fördelar. :)

    #563098

    För att förbättra konditionen är det bästa tillfället när du är som mest laddad och kan prestera bäst, inte tvärtom.

    #563099

    Fina svar! Låter rätt logiskt! Något snabbt med lite energi innan färden börjar hem alltså?

    #563100
    krillep wrote:
    Fina svar! Låter rätt logiskt! Något snabbt med lite energi innan färden börjar hem alltså?

    Vad prioriteras i sammanhanget? Vill du först och främst öka din kondition eller först och främst hamna på kaloriunderskott?

    I det senare fallet blir det ju ett svårare avvägande. Orkar du mer kanske du i slutändan förbrukar de där extra kcal och mer därtill. Om inte så kanske den negativa energibalansen försvåras i och med intaget av energi där.

    Men du kan skära ner på energi vid andra tidpunkter på dygnet, du kan motionera lite extra vid andra tidpunkter på dygnet, du kan göra lite av bägge osv.

    Testa dig fram!:)

    #563101

    jag är inte så hajj på det här med kaloriunderskott och allt va det pratas om :P
    Tänkte bara lite logiskt! jobbar man och sliter hela natten så är ju det tidigare energiintaget troligtvis redan spillt! och om man då cyklar på ”tom mage” en mil så lär det ju tuggas ur fettdepåerna! Jobbar trots allt bara varannan helg så det blir ju inte så mycket cykling! Så det här kanske är en idiotisk återvändsgränd ?

    #563102

    Du kan cykla hur många mil du vill, före eller efter födointag, men äter du mer kalorier än du gör av med under dygnet, blir du fetare i alla fall.

    #563103

    eftersom morgonpromenader innan frukost verkar vara så populärt så lär ju samma mål uppnås med nattcykling på tom mage?
    Har läst att ur fettbränningssynpunkt ska kardion utövas minst 3 timmar efter senaste måltid för maximal effekt ?
    Jag hade nästan försökt pressa mig hem så gott det går på tom mage och ta och njuta av bananen i soffan framför tv:n när man väl kommit hem..

    #563104
    Flessa wrote:
    Nattetid så är ju kroppen inställd på att sova och förbränningen sker inte alls i samma grad skulle jag tro, eller hur fungerar det Eddie Vedder? ;)

    Kroppen ställer väl inte in sig på att sova? Kroppen har ju ingen direkt klocka den blir trött när den blir trött och pigg när den blir pigg. Men tror inte att det spelar någon roll om du har vänt på dygnet eller inte? Eller har jag fel osäker.

    #563105

    Kroppen har definitivt en klocka och påverkas hormonellt av tidpunkten på dygnet. Det är t ex mycket mer negativt för hälsa och överviktsrisk att äta på natten än på dagen, även om det totala kaloriintaget är lika stort.

    #563106
    King Grub wrote:
    Kroppen har definitivt en klocka och påverkas hormonellt av tidpunkten på dygnet. Det är t ex mycket mer negativt för hälsa och överviktsrisk att äta på natten än på dagen, även om det totala kaloriintaget är lika stort.

    Okej tack :) Det där var nyttigt för mig att lära mig =)

    #563107
    Flessa wrote:
    eller hur fungerar det Eddie Vedder? ;)

    Ja du vet att det stämmer eftersom du bara upprepar det jag tidigare skrivit i vanlig ordning.

Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.