Deff, ”LCHF” Synpunkter tack.

Home Forums Deff och fettminskning Deff, ”LCHF” Synpunkter tack.

  • This topic is empty.
Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author
    Posts
  • #100826
    #1073709

    Hej, Jag tänkte testa att deffa och se vad man kan åstadkomma med kroppen. Jag har ätit lchf en längre tid och trivs väldigt bra med det.

    Jag har ett väldigt aktivt jobb. Springer mycket i trappor etc. Och tränar 5-7 dagar i veckan. Jag skulle själv säga att jag är ”relativt” vältränad. Om man nu kan säga så, Det är fettet som döljer. Jag väger 82Kg och är ca 176cm.

    Ett gympass kan se ut såhär:
    Ca 1 timme tung styrkelyftning.
    3-5 Övningar per muskelgrupp
    3 * 6 rep
    Efter det kör jag 30Min på löpbandet med 3%lutning och 7,4Kmh

    Matintaget under en dag kan se ut såhär:
    06:00 Frukost: 2 kokta ägg + Kosttillskott; kreatin och zink
    09:00 ”mellanmål” En liten burk tonfisk
    12:00 Lunch ca 200-250g fläskfilé och ca 150g broccoli. Alternativt 100-200g Lax och ca 150g broccoli. Kommer variera mellan dessa.
    15:00 ”mellanmål” En proteindrink Whey 100% ca 1,5dl
    15:30 Pwo, i mitt fall craze
    16:10 Gympass
    18:00 Kreatin + proteindrink Whey 100% ca 1,5dl

    Efter det tar jag kanske 1 burk kvarg 250g.

    Det är första gången jag gör något sånt här så var snälla:)

    Väldigt tacksam för svar och synpunkter!

    #1073750

    LCHF? Var är fettet?

    #1073755
    Johan Otterström wrote:
    LCHF? Var är fettet?

    Sant, nu när du säger det så blir det ju inte särskillt mycket. Har lite creme fraiche till lunchen men det är nog det enda. Har du något tips som du skulle byta ut mot något mer fettrikt?

    Tack för ditt svar

    #1073777

    Det där är absolut inte LCHF iaf, enligt ”riktlinjer” ska det vara 80E% fett, 15-20E% protein och 0-5E% kolhydrater om man vill vara en sann LCHF:are. Och detta är långt ifrån den uppdelning du har skulle jag vilja säga.

    #1073829

    Med din meny skulle jag lägga till detta för att få det till LCHF.


    Matintaget under en dag kan se ut såhär:
    06:00 Frukost: 2 kokta ägg mosat med ett par msk smör, alt 2 kokta ägg med skinka, majonäs och avokadobitar. Äggröra på 2 ägg med 1 dl vispgrädde och skinka, paprika och tomat (helst inte röda produkter)
    LCHF-bröd (finns hur många recept som helst) med smör och ost.

    09:00 ”mellanmål” En liten burk tonfisk, eller en avokado, eller ägg, eller ostskivor.

    12:00 Lunch ca 200-250g fläskfilé och ca 150g broccoli. Alternativt 100-200g Lax och ca 150g broccoli. Kommer variera mellan dessa. Tillsätt en dl hemgjord bea eller någon majonäsbaserad sås. Blomkål & HarryKuvär är gott med (speciellt kokt och sedan ett par klickar smör iblandat)

    15:00 ”mellanmål” En proteindrink Whey 100% ca 1,5dl. Ta lite nötter med om du är hungrig.

    15:30 Pwo, i mitt fall craze
    16:10 Gympass

    18:00 Kreatin + proteindrink Whey 100% ca 1,5dl

    Avokado, ost (tex Babybel), nötter är enkelt att ha med sig och smaska på när sug och hunger sätter in!

    #1074702

    Funderar på en sak. När man kör lchf så ska man skita fullständigt i kaloriräkning eller? När jag deffar käkar jag 2000 kcal per dag. Skulle jag byta ut det mesta till fett så blir det inte mkt jag får äta och skulle ständigt gå hungrig? Men kör man lchf så går man ner i vikt fast man egentligen ligge på kaloriöverskott, rätt uppfattat?

    #1074747
    MMA wrote:
    Funderar på en sak. När man kör lchf så ska man skita fullständigt i kaloriräkning eller? När jag deffar käkar jag 2000 kcal per dag. Skulle jag byta ut det mesta till fett så blir det inte mkt jag får äta och skulle ständigt gå hungrig? Men kör man lchf så går man ner i vikt fast man egentligen ligge på kaloriöverskott, rätt uppfattat?

    Fel uppfattat. Äter du mer än du gör slut på så går du upp i vikt. Men en av huduvpelarna inom LCHF är att man ska vara mätt under en längre period och enbart äta utefter hunger. De flesta som äter enligt LCHFsom jag känner håller sig till 3 huvudmål och inga mellanmål för att de håller sig mätta länge. Och det är inte alls konstigt baserat på den fettmängd och långsamma magsäckstömning samt tarmrörelser som uppstår.

    #1074901

    Du borde inte följa LCHF den är skadlig diet.

    #1074937
    MorfiusBaltzar wrote:
    Du borde inte följa LCHF den är skadlig diet.

    Råder väll ganska delade meningar om den saken?

    #1075821
    MorfiusBaltzar wrote:
    Du borde inte följa LCHF den är skadlig diet.

    Tror jag inte, inte farligare än annat i alla fall då man fokuserar på natuliga råvaror så långt det går.

    Sen ser inte LCHF’are det som en diet utan ett val av hur/vad man äter. Precis som att en del väljer att äta vegetariskt år ut och år in.

    #1076288

    Jag startade min deff för ca 4 veckor sedan och kör med LCHF. Gått riktigt riktigt bra för mig. Bara min åsikt. Har aldrig tänkt på deff eller liknande tidigare men detta fungerade fint för mig iaf :)

    Hey första posten! :)

    #1076300

    Dina glukosnivåer kommer vara tomma = du blir trött = får sämre pass. Varför jag inte väljer LCHF. Har kört LCHF och en ”vanlig deff”, mycket bättre resultat med den vanliga deffen. Jag kommer inte utsätta mig själv får LCHF igen då jag gick runt trött fastän jag sov +7-8h varje dag vilket jag gör nu också och idag är jag mycket piggare. Valet är dock ditt men jag avråder dig ifrån den.

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.