Deff. Start

Home Forums Deff och fettminskning Deff. Start

  • This topic is empty.
Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author
    Posts
  • #71277
    #554160

    Hej, jag har börjat min deff. på riktigt idag. Tänkte att jag skulle skriva ner vad jag har ätit och se om någon har några tips om förbättring. Eller ifall jag gör helt fel så får ni gärna säga det också ;)

    Längd: 191cm
    Vikt: 81kg
    Ålder: 17

    Frukost

    Havregrynsgröt + mjölk: 185kcal

    Lunch

    Fullkornspasta + Någon form av köttfärs + grönsaker: 540kcal

    Mellanmål

    1 äpple + 1 glas blodapelsin juice: 180kcal

    Middag

    Potatis + Samma kött som jag åt till lunch: 520kcal

    Totalt antal Kcal: 1425kcal

    Det här är vad jag har ätit idag. Jag ska försöka äta liknande de andra dagarna, kommer såklart att diffa lite +- på Kcal-värdet.

    Kommentarer?

    #554161

    På tok för lite kalorier kan jag säga direkt. Sedan saknar jag någon bra fettkälla

    #554162

    hmm, ok. Hur många kalorier borde jag ligga på ungefär? Sen vet jag inte riktigt hur många kalorier jag gör av med på en dag, hur är bästa sättet att räkna ut det?

    #554163

    1. Hur ser din fördelning ut mellan råvarorna? Hur mycket kcal det blir totalt spelar förvisso in, men jag kan inte gissa hur du doserar t.ex gröt och mjölk.

    2. Hur har du räknat ut detta?

    3. Hur ser din vardag ut, vad tränar du?

    4. 1425kcal låter otroligt lite och jag tror att ditt underskott är för stort för att du ska må bra av det.

    Fettsnålt men kolhydratsrikt, Mer proteiner, mindre kolhydrater.

    Kontenta: Jag förutsätter att du tränar iaf två dagar i veckan och går i skolan, har någon form av idrott och inte sover hela dagarna. Räkna ut din basala ämnesomsättning, i alla fall ett generellt värde, öka dosen protein, minska dosen kolhydrater. När du vet din basala ämnesomsättning räknar du ut din dagliga ämnesomsättning, därifrån drar du bort 500kcal ungefär, du kommer då se vilken nivå du bör ligga på för att ha en jämn men sund viktnedgång på ca 0.5kg i veckan. Jag tror att du ska ligga på minst 1800kcal om dagen.

    #554164

    1. Gröten är 140kcal från gröten (baserat på det som står på förpackningen). 45kcal från mjölken (även det från förpackningen).

    2. Alla mina ”beräkningar” har jag tagit utifrån förpackningarna till maten och från en bok med listor över vad olika typer av kött, grönsaker m.m innehåller.

    3. I vanliga fall gymmar jag 4ggr i veckan, men har haft ett uppehåll nu ett tag efter att ha tränat hyfsat seriöst hela våren. (ofrivilligt uppehåll för jag är som du säger en fattig gymnasieelev ;) ). Nu springer jag snabba intervaller ungefär 3ggr/veckan, kör styrka hemma med egna hantlar och försöker gå promenader på ca. 30-40 innan frukost.

    Tack för den beskrivningen. Är det bästa att öka portionerna eller att öka antalen mål på dagen? Sen funderade på en annan grej också. När jag tränade under våren så använde jag Pro Gainer och Kreatin som kosttillskott. Pro Gainern har jag lagt av med, är inte värt finnar på ryggen! :O Men kreatinet gör ju ingen skada. Så min fråga är: Gör Kreatin något till eller från när man deffar?

    #554165

    Energikrävande högintensiv träning såsom intervaller gör ju att du gärna vill få i dig bra med kolhydrater, men högre protein och fettintag och mindre mängd kolhydrater tillsammans med lågintensiv konditionsträning har iaf för mig fungerat bäst med hänsyn till minimal muskelförlust. Hur du vill styra detta är självklart upp till dig, men eftersom du gymmar 4ggr i veckan borde du dra upp på proteinet för att skona musklerna. Sen är ju 1500kcal om dagen på tok för lite! Räkna ut ditt dagliga behov och försök hålla dig ~500kcal lägre, då går det i lagom fart!

    #554166

    Just nu gymmar jag inte 4ggr/veckan. Ska köra 3ggr/veckan när jag har skaffat mig ett nytt gymkort. Tänkte köra så under sommaren och sen börja med 4ggr/veckan igen till hösten. Just nu kör jag bara med hyfsat lätta vikter hemma efter löpningen.

    #554167

    Äsch. Du kan hålla intaget på 1500kcal/dag så länge underskottet inte överstiger 1000kcal/dag. Se bara till att få i dig drygt 2.5g protein/kg kroppsvikt så ska det nog gå bra.

    Edit – Varför inte ett lätt kvällsmål bestående av 250g kvarg och en skvätt fun-light?

    #554168

    Får man hoppa in här med en följdfråga? När ni säger att 1500 kcal är på tok för lite, vad menar ni då? Att man går ner för fort och kommer ha svårt att hålla vikten sen eller vad? Jag äter i runda slängar 1500 kcal, men jag känner mig varken trött, hängig eller sjuk i allmänhet. Snarare är jag piggare och gladare sedan jag började dra ner på kalorierna och träna mer.

    #554169
    Gitarristen wrote:
    Får man hoppa in här med en följdfråga? När ni säger att 1500 kcal är på tok för lite, vad menar ni då? Att man går ner för fort och kommer ha svårt att hålla vikten sen eller vad? Jag äter i runda slängar 1500 kcal, men jag känner mig varken trött, hängig eller sjuk i allmänhet. Snarare är jag piggare och gladare sedan jag började dra ner på kalorierna och träna mer.

    Om du ligger på för högt kaloriunderskott kommer du tappa muskelmassa. Varje dygn kan varje kg kropssfett frisätta i runda släng 70kcal. Alltså om du har 10kg kroppsfett (70000kcal) kan du gå ner ca 0.7kg i veckan utan att tappa muskelmassa.

    #554170
    norbit wrote:
    Äsch. Du kan hålla intaget på 1500kcal/dag så länge underskottet inte överstiger 1000kcal/dag.

    1500kcal för en växande kille som gymmar och springer intervaller är med all säkerhet för lite. Förvisso vet vi inte hans förbränning, men hans basala förbränning bör vara över 2000kcal/dag då han tränat mycket och dessutom växer. Redan här är alltså underskottet 500kcal, lägg sen till hans aktiviteter så blir underskottet snabbt mycket större.

    #554171

    Jag har lagt till 2 ägg till frukosten för att få i mig mer protein. Ska även lägga till Cashewnötter till mitt mellanmål, det är väl en bra fettkälla? Så nu ligger jag nog runt 1600-1700 Kcal om dagen.

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.