”Deffa”?

Home Forums Deff och fettminskning ”Deffa”?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 16 total)
  • Author
    Posts
  • #71836
    #567929

    E helt ny här på forumet, har dock kollat runt lite innan jag bestämde mig för att bli medlem.
    Ni verkar va grymma på det här med dieter, deff osv så vore glad om ni kan hjälpa mig.

    Jag är 16 år, 161 cm och väger ca 54 kg.
    Skulle vilja gå ner till 50.

    Har tränat styrketräning varvat med kondition 3-4 ggr/vecka seriöst nu i några månader, och vill nu deffa bort dessa 4 kilona.
    Jag satte ihop ett matschema men är lite osäker på om det kommer funka, lägger in det och så får ni gärna säga vad ni tycker :)

    Frukost – 1 dl havre o quinoa – (Gröt)
    Lättmjölk 2 dl
    1 msk frukostmarmelad
    1g Omega3
    Proviva 1 dl

    Mellanmål – Frukt, alt. äpple

    Lunch – i skolan, eller eventuellt egen mat – wokgrönsaker med kycklingfilé

    Träning ca 60 min
    Gainer (Mass FX) 0,75 dl/2 före resp efter träning

    Middag – Det som serveras hemma ( kött, kyckling, ris, bulgur etc o mkt grönsaker)

    kvällsmål – 1 dl kvarg
    frusna bär 1-1,5 dl (hallon, blåbär, mango, ananas beror på)
    Vatten
    Fun light eller 2 msk proviva

    Vore jäkligt shyst om ni gav lite respons om detta matschemat och om det är något jag ska ändra på.
    Går upp 5,30 varje dag så e inte så pepp på att ta en morgonpromenad innan frukost, men funkar kvällspromenad lika bra ? Om jag går en sväng innan jag tar mitt kvällsmål så är jag ju relativt tom i magen, eller ? :)

    #567930
    Qvick wrote:
    Går upp 5,30 varje dag så e inte så pepp på att ta en morgonpromenad innan frukost, men funkar kvällspromenad lika bra ? Om jag går en sväng innan jag tar mitt kvällsmål så är jag ju relativt tom i magen, eller ? :)

    Ja kvällspromenad ”funkar” lika bra om energiförbrukningen är densamma från promenaden och dagen i övrigt kommer se likadan ut i båda fallen.

    Huruvida din mage är tom eller ej är av mindre betydelse. Självklart är det opraktiskt att gå ut och gå med full mage och har du ätit alldeles inpå så kommer du kanske riskera magont o.s.v.

    Men min gissning är att du åsyftar den gamsla uttjatade myten som bara VÄGRAR dö om att man måste vara ”tom” för att förbränna fett. Det skitsnacket i kombination med ”äta var tredje” timme verkar ha kommit för att stanna tyvärr, tycker man får förklara att det inte har betydelse flera gånger per dag.

    Det senaste var för övrigt på intet sätt riktat mot dig Qvick utan mer generellt raljerande.:D Till dig säger jag stort lycka till och hoppas att svaret var till hjälp!:up:

    #567931
    Eddie Vedder wrote:
    Men min gissning är att du åsyftar den gamsla uttjatade myten som bara VÄGRAR dö om att man måste vara ”tom” för att förbränna fett. Det skitsnacket i kombination med ”äta var tredje” timme verkar ha kommit för att stanna tyvärr, tycker man får förklara att det inte har betydelse flera gånger per dag.

    Det senaste var för övrigt på intet sätt riktat mot dig Qvick utan mer generellt raljerande.:D Till dig säger jag stort lycka till och hoppas att svaret var till hjälp!:up:

    Tack så mycket för ditt svar, det hjälpte mig lite på traven :)
    Hur tycker du att mitt matschema ser ut ? Är det okej eller ska jag ändra på något ? :)

    #567932
    Eddie Vedder wrote:
    Det skitsnacket i kombination med ”äta var tredje” timme verkar ha kommit för att stanna tyvärr, tycker man får förklara att det inte har betydelse flera gånger per dag.

    Ja vet vad du menar, men det är ju fortfarande inte skitsnack, så länge man får i de antalet kcal om dagen som man behöver, eller hur?;)

    Annars så tycker jag att han ska läsa deffguiden.. Tycker ALLA SKA LÄSA DEN INNAN DE POSTAR INLÄGG OM DEFF! :D

    #567933
    MannenMedMusklerna wrote:
    Ja vet vad du menar, men det är ju fortfarande inte skitsnack, så länge man får i de antalet kcal om dagen som man behöver, eller hur?;)

    JA det är ju just det som är grejen. Vissa påstår att förbränning ökar så enormt av A jämfört med B. Och det är ju skitsnack.

    #567934
    MannenMedMusklerna wrote:

    Annars så tycker jag att han ska läsa deffguiden.. Tycker ALLA SKA LÄSA DEN INNAN DE POSTAR INLÄGG OM DEFF! :D

    jag har faktiskt läst den, men ville höra era åsikter och så tillråga på allt så är jag en tjej :P och inte ”han” haha8):emo-thumb

    #567935
    Eddie Vedder wrote:
    Men min gissning är att du åsyftar den gamsla uttjatade myten som bara VÄGRAR dö om att man måste vara ”tom” för att förbränna fett. Det skitsnacket i kombination med ”äta var tredje” timme verkar ha kommit för att stanna tyvärr, tycker man får förklara att det inte har betydelse flera gånger per dag.

    Har stört mig på det här ett tag nu.. Vad menar du med skitsnack?
    Jag syftar inte på det med ”tom” för att förbränna fett nu, utan äta var tredje timme. Såklart att jag vet att det handlar om kalorieunderskott för att bränna fett, men..

    Att äta var tredje timme ökar ju ämnesomsättningen och du bränner ju därmed konstant fett?

    Påstår du att det är skitsnack?

    #567936
    Simon_aeg wrote:
    Att äta var tredje timme ökar ju ämnesomsättningen

    Det gör det inte alls.

    [http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2230075&postcount=2]

    #567937
    Quote:
    Är det inte så att om man äter var tredje timme undviker man kroppen från och gå in i svältmode. Om man äter väldigt sällan så samlar väl kroppen på sig fett som den sedan tar energi från när den inte har mat och ta energi från.

    Rent och skärt nonsens. Fettförbränningen ökar om man inte äter. Dom första två dygnens svält ökar dessutom energiförbrukningen.

    #567938
    Simon_aeg wrote:
    Att äta var tredje timme ökar ju ämnesomsättningen och du bränner ju därmed konstant fett?

    Påstår du att det är skitsnack?

    Nej du har fel och ja det är skitsnack.

    #567939

    Det har inget samband med måltidsfrekvensen.

    Din totala makronutrientsammansättning och kaloribalans ser inte ut nu som då.

    #567940
    Quote:
    okej är lite osäker på vad makronutrientsammansättning betyder har du lust och förklara lite simpelt?

    Makronutrienterna = de energigivande näringsämnena. Kolhydrater, fett och protein.

    Mikronutrienterna = de icke energigivande, essentiella, näringsämnena. Vitaminer och mineraler alltså.

    Makronutrientsammansättningen är då alltså sammansättningen av fett, protein och kolhydrater i kosten.

    #567941
    flerp wrote:
    men vad är det som gör att mitt underhudsfett går bort lättare nu än förut?
    om ni bara orkar förklara lite simpelt.

    såhär såg en dag ut förut (rasade i vikt):
    1. sitta vid datorn halva dagen tills 17-18
    2. springa långt långt i lugnt tempo brukade vara borta någon timme ibland
    3. äta ett stort lass spaghetti och falukorv.

    Just nu (går ner i lugnt tempo) :
    1. morgonpromenad 30-60min
    2. frukost 2 ägg 1-2 mackor
    3. gå 30min till körskolan
    4. äter en banan efter lektionen
    5. gå hem 30min
    6. husmanskost mycket protein liten portion vet inte exakta gram o sånt tyvärr
    7. efter det så äter jag var tredje timme proteindrink eller ägg/skinkmackor
    8. kvällspromenad
    9. och på gymdagar äter jag även husmanskost efter träningen mycket protein

    Äter nästan på pricken var tredje timme just nu.

    Oavsett hur långa inlägg du skriver så ändrar du inte människans fysiologi. Hur många gånger behöver du samma svar?

    #567942

    Inte för o va sån nu, men jag ville faktiskt ha svar på mitt inlägg och det var lite därför jag skrev, just so u know ;)

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 16 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.