Deffa eller bulka?

Home Forums Deff och fettminskning Deffa eller bulka?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 19 total)
  • Author
    Posts
  • #514243

    Jag: Kille, 25 år,90 kg, nästan 1,80 lång.

    Funderar lite på hur man ska göra, jag är naturligt ganska stor/bred. Men jag har en del fett runt buk bak och lår. Jag vill få större armar, har omkring 40 i omkrets nu. Men för att få större armar så har jag förstått att man måste bulka, men jag vill inte lägga på mig mer fett då jag redan anser mig ha ca 10 kg i övervikt. Är att deffa först enda alternativet, eller kan jag bränna fett runt buk samtidigt som jag bygger på armar och andra muskler? Min kost är väldigt varierad då jag går från deff till bulk vecka från vecka, kan aldrig bestämma hur man ska göra:)

    #70112
    #514244

    Känner du dig lite för fläskig och dessutom faktiskt väger 90 kg på 180 cm ser jag ingen anledning för dig till att göra annat än deffa.

    Du lider ju knappast av skadlig fetma men vad jag menar är att om du nu känner att du har lite för många kilon så finns ingen anledning att tveka.

    #514245
    Flessa wrote:
    Kanske inte ska ätnka så mycket då utan bara äta respektive träna bra och regelbundet? Annars håller jag med till fullo det nicklas säger.

    Mja… tränar på gym 4 ggr i veckan, nästan alltid så tungt som möjligt.
    Har inte börjat med nån löpning eller liknande då jag tycker de är så jävla tråkigt:)
    Men jag gjorde en uträkning av vad jag ska ha i mig på en dag. Vet att testet kanske inte stämmer helt då det bara är siffror, men den fick fram att jag bör ha i mig 3200 kalorier om dagen. 1.2 var en dag framför datorn och 2.0 en ”elitförbrännare”:) Räknade mig själv som 1.6, kan det stämma, går ca 8000 steg per jobbdag och sen ganska tunga gympass 4-5 ggr i veckan.
    Så har räknat lite på kosten och tänkte hålla mig under 2500 kalorier om dagen nu. Får väll se om jag tappar något i vikt

    #514246

    Jag är 1.83 väger nu 90 kg och tränar styrka 4 dagar i veckan. Ligger på mellan 1500-2000 kcal beroende på vilo- eller träningsdag. Går ner i snitt 0,8 kg per vecka. Har ett hyffsat stillasittande jobb. Skulle gissa på att vi har rätt lik energiförbrukning.
    Du bestämmer ju själv hur snabbt du vill gå ner i vikt men jag hade åtminstonde lagt mig på 2000 kcal/dag.
    För att du ska räkna dig som elitförbrännare på träningsdagar behöver du träna jävligt hårt och länge/flera ggr. Då en elittränande ofta kör minst 2 pass per dag. Fast du kanske gör det..?

    #514247

    Att 2.0 är elitnivå stämmer definitivt inte. De som tränar typ skidåkning på elitnivå ligger tveklöst över 3.0 eller kanske högre när de tränar som mest.

    2.0 kan motsvaras med kanske ett löppass på en mil plus att du fixar lite med städning, matlagning, disk etc. i hemmet och tar en timmes promenad.

    #514248
    Eddie Vedder wrote:
    Att 2.0 är elitnivå stämmer definitivt inte. De som tränar typ skidåkning på elitnivå ligger tveklöst över 3.0 eller kanske högre när de tränar som mest.

    2.0 kan motsvaras med kanske ett löppass på en mil plus att du fixar lite med städning, matlagning, disk etc. i hemmet och tar en timmes promenad.

    Då har ni inte läst riktigt vad jag skrev:) I denna uträkningsmetod jag räknade efter så var på en skala 1.2 helt stillasittande och 2.0 att röra sig så mkt som det går, alltså 2.0 är högst, det finns inget 3.0….. Så jag satte mig själv som 1.6, mittemellan, kanske ligger något under det men på ett ungefär…

    Försöker iaf satsa på att få i mig under 2500 kalorier per dag. Märker iallfall att det är mkt mindre än vad jag ätit tidigare.

    #514249
    86JW86 wrote:
    det finns inget 3.0

    Va?

    Klart att det finns. I samma sekund som man förbrukat mer än dubbla BMR så har man ju överstigit 2.0. En person med ett BMR på 1600 kcal som förbrukat 3200 kcal under en dag har enligt ekvationen legat på aktivitetsnivå 2.0 den dagen.

    Om samma person dagen efter tränar så extremt att energiförbrukningen uppnått 4800 kcal så är aktivitetsfaktorn 3.0.

    #514250
    Eddie Vedder wrote:
    Va?

    Klart att det finns. I samma sekund som man förbrukat mer än dubbla BMR så har man ju överstigit 2.0. En person med ett BMR på 1600 kcal som förbrukat 3200 kcal under en dag har enligt ekvationen legat på aktivitetsnivå 2.0 den dagen.

    Om samma person dagen efter tränar så extremt att energiförbrukningen uppnått 4800 kcal så är aktivitetsfaktorn 3.0.

    När jag räknade ut enligt den tabellen och de ber mig sätta en siffra från 1.2 till 2.0 för att räkna ut ungefär hur många kalorier man ska ha i sig per dag. Då är det ju de som gäller….
    Detta är ju inget helt tillförlitlig sätt att ta reda på det då det är olika från person till person.
    Men min fråga var ju om 1.6 kan stämma på mig ellet inte.

    #514251
    86JW86 wrote:
    När jag räknade ut enligt den tabellen och de ber mig sätta en siffra från 1.2 till 2.0 för att räkna ut ungefär hur många kalorier man ska ha i sig per dag. Då är det ju de som gäller….
    Detta är ju inget helt tillförlitlig sätt att ta reda på det då det är olika från person till person.
    Men min fråga var ju om 1.6 kan stämma på mig ellet inte.

    Vilka är ”de” som har så fel? Vad siffran betyder är inget annat än hur mycket energi du förbrukar i förhållande till ditt BMR och inget annat. Det finns ingen siffra man inte kan uppnå.

    Förbrukar du mer än dubbla BMR är det givetvis mer än 2.0, den siffran är inget ”tak”. 2.0 betyder inte ”så mycket man kan göra av med” utan BMR multiplicerat med 2 helt enkelt.

    Ja 1.6 kan mycket väl stämma.

    #514252

    ”Det finns ingen siffra man inte kan uppnå”

    93828382983238328928393.4? :)

    #514253
    86JW86 wrote:
    ”Det finns ingen siffra man inte kan uppnå”

    93828382983238328928393.4? :)

    Inte i praktiken givetvis för då skulle man dö.;) Men nu förstår du i alla fall rent teoretiskt vad siffrorna handlar om.

    #514254

    absolut, har för mig att det var något foruminlägg jag såg uträkningsmetoden på så det var ju inte helt vetenskapligt förankrat:)

    tänkte lägga upp mitt matschema som jag börjat med så kan ni väll lämna lite respons på vad som bör ändras. Detta är när jag jobbar natt.

    14.00 Börjar dagen ,med en banan och en halv skopa proteinpulver i mjölk.
    =345kalorier

    15.00Gymmar sedan på gym en och en halv timme. När jag kommer hem blir det 200-250g kyckling med 100 g pasta eller potatis, och lite grönsaker.Samt en halv skopa protein/mjölk.
    =510K

    17.30
    Mellanmål, apelsin eller banan
    =max 200k

    19.00
    Kvällsmat
    kyckling eller liknande 250g
    pasta eller potatis 100g
    Denna måltid kan variera väldigt mkt,
    Kan vara vilken mat som helst egentligen
    max=700k

    11.00
    Mellanmål
    Frukt
    =max 200k

    02.00
    lättare mål
    4 knäckebrödmed smör, Hur många kalorier blir de ungefär per skiva i smöret?
    1 passionsfrukt
    några cocktailtomater
    vatten
    =max 400k

    04.00
    Proteindrink en skopa med mjölk
    =250k

    Hela dagen= 2600 kalorier.

    Behöver egentligen ligga på 2400 kalorier, kan jag ta bort proteindrinken efter gymmet då jag äter kyckling?
    Vad kan jag ändra på?
    Detta är bara en veckas matsedel, varierar ju självklart sedan.

    #514255

    tänkte på en grej. Hur mkt mer kalorier blir det om man steker något? För kycklingen steks ju, vet inte om det är inräknat i min tabell…
    Hur mkt kalorier är det i en dl vetemjöl, såg att det är ca 350k på 100g, helt sjukt mkt!:)
    1 dl och 100 gram är väll kanske typ samma.

    #514256

    Varför skulle det bli MER energi för att du tillagar det? Magi?

    Om du menar steker i olja/smör/whatever – visst, då kommer det säkert bli lite mer. Hur mycket? Det beror på hur mycket stekfett som det du steker absorberar.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 19 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.