Deff/minska i fettmassa

Home Forums Deff och fettminskning Deff/minska i fettmassa

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 19 total)
  • Author
    Posts
  • #563607

    Hejsan allihopa! jag heter joakim och försöker deffa. (176cm, 17år, 84,5kg
    Jag har minskat 1000 kcal om dagen för att gå ner snabbt, (vet att jag kanske mår dåligt och tappar mkt muskelmass) Men jag tränar stenhårt i veckorna så jag hoppas det reducerar minskningen av muskelmassa.

    Min fråga: Räcker det med att jag kollar på t.ex Snabb makaroner står det att det är 350kcal per 100g, Är det den totala kcalen inräknat med fett och allt eller måste jag plussa på fetterna och allt sånt?

    Mitt mål: är alltså att gå ner 1k/veckan i 7 veckor (inför en kommande boxnings tävling) och såklart stranden.

    Jag vill att min deff ska bli så snabb / bra som möjligt! hjälp mig!
    tackar.

    #71538
    #563608

    Om det står 350kcal per 100g så är det 350kcal per 100g. De skriver inte bara ner kcal för kolhydraterna om det var det du trodde.

    Förstod inte riktigt vad du menade med ”fetterna”. Menar du smöret du lägger i efter makaronerna är kokta då eller?

    #563609

    tack för så snabbt svar! nej på vissa produkter står det ju ”0.6g fett 350 kcal 0,7g protein”

    skulle du kunna kolla om jag har räknat rätt och detta kommer funka för mig?
    Jag tränar boxning 2 dar i vekcna, gym 4, vilar en dag och går 60 – 70 minuter en dag. Borde vara en faktor på 1,6 ~~ Snälla! min tränare är hård på detta!

    #563610

    kanske skriver lite fumligt men detta är så grymt viktigt för mig :/

    #563611
    kimmen19 wrote:
    tack för så snabbt svar! nej på vissa produkter står det ju ”0.6g fett 350 kcal 0,7g protein”

    skulle du kunna kolla om jag har räknat rätt och detta kommer funka för mig?
    Jag tränar boxning 2 dar i vekcna, gym 4, vilar en dag och går 60 – 70 minuter en dag. Borde vara en faktor på 1,6 ~~ Snälla! min tränare är hård på detta!

    Förstår fortfarande inte vad du är ute efter. Om det står 0,6g protein per 100g så är det 0.6gram protein per 100g.

    Annars kan du komma om det stämmer på livsmedelsverkets hemsida: [http://192.121.81.11/livsmedelsok/?epslanguage=SV]

    #563612

    det jag är ute efter är en bekräftan om detta: om jag minskar mitt kcal instag med 1000 om dagen, kommer jag gå ner 1kg veckan då?.

    Jag fick det till 3188 med benedict uträkningen från 1919
    så 3188-1000 = 2188 kcal/dag

    Eller måste man räkna fetter och sånt också eller räcker det med kcal intaget?

    #563613

    vad har fetterna för inverkan på deffen? osv.

    #563614
    kimmen19 wrote:
    det jag är ute efter är en bekräftan om detta: om jag minskar mitt kcal instag med 1000 om dagen, kommer jag gå ner 1kg veckan då?.

    Jag fick det till 3188 med benedict uträkningen från 1919
    så 3188-1000 = 2188 kcal/dag

    Eller måste man räkna fetter och sånt också eller räcker det med kcal intaget?

    Ja, antingen så minskar du intaget med 1000kalorier per dag eller så ökar du motionen så det blir ett minus på 1000kalorier per dag, en blandning av båda alternativen är att föredra.

    kimmen19 wrote:
    vad har fetterna för inverkan på deffen? osv.

    Fett (ca 9 kcal) per gram innehåller mer kalorier än vad kolhydrater och protein (ca 4kcal) gör, men fett är absolut ingenting du ska hoppa över. Dra hellre ner på kolhydraterna.

    #563615

    så den dagen jag vilar tar jag -1000 kcal.
    Sen på gymmet kan jag ju köra styrka sen gå i en timma rask promenad det är cirka 500kcal?

    #563616
    kimmen19 wrote:
    så den dagen jag vilar tar jag -1000 kcal.
    Sen på gymmet kan jag ju köra styrka sen gå i en timma rask promenad det är cirka 500kcal?

    Ja, på vilodagarna kan du dra ner extra på maten.

    Svårt att säga, beror på hur intensivt och hur ”raskt” du promenerar. Men kör du intensivt på gymmet och går fort så är det mer än 500kcal, jag skulle tippa på ca 700-800kcal.

    #563617

    Mitt gym är ganska explosivt så det står hur mkt man förbränner på maskinerna :)

    #563618
    kimmen19 wrote:
    Mitt gym är ganska explosivt så det står hur mkt man förbränner på maskinerna :)

    Okej, det verkar konstigt. Hur kan maskinerna säga hur mycket man bränner? Alla använder sig inte utav lika vikter, lika utföranden, lika intensivt osv. Så ta de siffrorna med en nypa salt.

    Annars kan du googla på formfixaren och ladda ner det. Det är ett program som kan hjälpa under dieten, jag använder det. Sen får du sitta och klura lite hur allting fungerar.

    Lycka till.

    #563619

    Men tack för alla svar nible! nu känner jag mer lite mer säker, men som sagt, första deffen så man vet ju inte riktigt om det funkar lr så:)
    Så efter en vecka ska jag ha gått ner ett kilo alltså..
    Ska hålla koll på midjemått också!

    #563620
    kimmen19 wrote:
    Men tack för alla svar nible! nu känner jag mer lite mer säker, men som sagt, första deffen så man vet ju inte riktigt om det funkar lr så:)
    Så efter en vecka ska jag ha gått ner ett kilo alltså..
    Ska hålla koll på midjemått också!

    Nemas problemas.

    Och gå inte enbart efter vad vågen säger, utan mer vad spegelbilden säger. Väg dig ca 1gång i veckan vid samma tidpunkt, exempelvis söndagsmorgon innan frukost.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 19 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.