Energifördelning diet

Home Forums Deff och fettminskning Energifördelning diet

  • This topic is empty.
Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author
    Posts
  • #48263
    #117600

    Hej! Jag har precis suttit och räknat ut kalorier och energifördelning på dieten jag har tänkt köra. Är en fördelning på 50 % protein, 30 % kolhydrater och 20 % fett något som kan funka för fett/viktminskning? Tänkte köra på det här upplägget i 4 veckor och sen justera om det behövs. Kcal per dag ligger på ca 2050, vet att det är i underkant men vill testa och se vad det kan ge och kommer justera kcal intaget efter några veckor om jag märker att det inte fungerar.

    Är 173 cm och väger just nu ca 93-94 kg och styrketränar 5 pass i veckan + 15-20 min cardio efter passen.
    Maten består av: kyckling, nötfärs, ris, äpple, grönsaker
    Kosttillskott: Wheypulver, PWO, Omega-3, multivitamin, ALA, Testobooster, ZMA samt fettförbrännare.

    Just nu tränar jag igenom alla muskelgrupper 1 gång/vecka och ca en muskelgrupp per pass. Funderar lite på att träna varje muskelgrupp 2 ggr/vecka, dock med samma antal totala set per muskelgrupp (max 20 set för stora och max 16 set för små). Vad anser ni om detta?

    Tacksam för tips!

    #117601

    Fördelningen ser ok ut. Skulle dock minska till 3-2 tunga pass i veckan.
    fettförbrännare funkar inte.

    #117602
    Eira wrote:
    Fördelningen ser ok ut. Skulle dock minska till 3-2 tunga pass i veckan.
    fettförbrännare funkar inte.

    beror på ifall du har lagliga eller olagliga

    #117603
    Train hard or go home wrote:
    Hej! Jag har precis suttit och räknat ut kalorier och energifördelning på dieten jag har tänkt köra. Är en fördelning på 50 % protein, 30 % kolhydrater och 20 % fett något som kan funka för fett/viktminskning? Tänkte köra på det här upplägget i 4 veckor och sen justera om det behövs. Kcal per dag ligger på ca 2050, vet att det är i underkant men vill testa och se vad det kan ge och kommer justera kcal intaget efter några veckor om jag märker att det inte fungerar.

    Är 173 cm och väger just nu ca 93-94 kg och styrketränar 5 pass i veckan + 15-20 min cardio efter passen.
    Maten består av: kyckling, nötfärs, ris, äpple, grönsaker
    Kosttillskott: Wheypulver, PWO, Omega-3, multivitamin, ALA, Testobooster, ZMA samt fettförbrännare.

    Just nu tränar jag igenom alla muskelgrupper 1 gång/vecka och ca en muskelgrupp per pass. Funderar lite på att träna varje muskelgrupp 2 ggr/vecka, dock med samma antal totala set per muskelgrupp (max 20 set för stora och max 16 set för små). Vad anser ni om detta?

    Tacksam för tips!

    Om jag ville deffa skulle jag skippa cardion (åtminstone inte köra det varje pass) och minska kalorimängden i motsvarande utsträckning. Jag skulle även, som någon var inne på, satsa på basövningar med lägre volym (dvs färre set än det du anger).

    #117604

    Tackar för tipsen och råden, uppskattas! :)
    Eira: Delar din uppfattning om fettförbrännare och köpte dessa för att det var bra pris och tänkte jag kunde testa när jag ändå ska satsa på en deff, men känns inte som de gett mig något. Har kört några veckor utan och några veckor med fettförbrännare med ungefär lika resultat, som snarare beror på bra kosthållning än fettförbrännare.

    Eira, Jarp: Ok, kanske ska satsa på lägre volym och även reglera cardion något. Är det bäst att satsa på tung träning då, 6-8 reps och hur många set kan vara lagom per muskelgrupp? Just nu kör jag mellan 6-12 reps och som sagt ca 20 set per muskelgrupp.

    #117605

    Tung träning absolut. Vad gäller antalet sett så kör jag färre än 20, men det är för att jag försöker hålla mig minimalistisk. Det kanske ger viss effekt att köra fler set per pass men jag tycker inte det är värt den extra tiden/ansträngningen det kräver.

    Jag brukar köra 2-3 pass per vecka, 1-2 övningar per pass, typ såhär:

    måndag: bänkpress 4-5 set, minskande antal reps från ca 12 till ca 2
    chins 4-5 set, försöker maximera antalet repetitioner totalt.

    onsdag: marklyft ungefär samma upplägg som bänkpress

    fredag: knäböj 4-5 set, inte lika tungt som de andra utan så pass att jag orkar köra ca 12 repetitioner varje set
    militärpress 3-4 set, minskande antal reps från ca 12 till 6, ibland från 12 till 2

    Inte särskilt många övningar, set eller reps, men jag ökar sakta men säkert och det tar inte särskilt mycket tid från annat jag vill göra. Trivs jättebra med det här upplägget. Vissa veckor tränar jag bara en av mark/böj-passen, prioriterar bänkpressen.

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.