fet av protein?

Home Forums Deff och fettminskning fet av protein?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 30 total)
  • Author
    Posts
  • #705436

    Helt enkel fråga, folk som säger att dieteser säger att man kan bli fet av protein om man inte tränar?
    Sant?:S

    #78874
    #705437

    Man blir väl fet av allt om man får i sig för mycket kalorier jämfört med hur mycket man gör av med. Men de, dietisterna, vill väl bara att man ska äta linssoppa istället…

    #705438
    Fyresdal wrote:
    Helt enkel fråga, folk som säger att dieteser säger att man kan bli fet av protein om man inte tränar?
    Sant?:S

    Det har jag aldrig hört en enda person säga. Och jag tror faktiskt aldrig att du hört det heller utan snarare grovt missuppfattat.

    Utan daglig adekvat tillgång till essentiella aminosyror dör man så småningom.

    Vad wiiwii menar med att dietister tycker man ska leva på linssoppa är förstås ett löjligt påstående, en dietist utblidar sig inte på Waldorfskolor utan på universitet och har självklart goda kunskaper i näringslära.

    #705439

    Att just kalorierna från proteinet skulle lagras in som kroppsfett vid en blandad kost är inte så sannolikt, men även proteinet ger ju energi som bidrar till det totala energiintaget, och vid ett energiöverskott kommer något att lagras in så pass mycket att fettinlagringen blir större än fettförbränningen, även om det inte är kalori från just livsmedel X. Exakt vilket kalorigivande livsmedel som hamnar i vilken fettcell är rätt ointressant ur praktiskt synvinkel.

    #705440
    Kung Bruno wrote:
    Det har ju rätt åtminstone – man KAN bli fet på protein.

    Ja fast jag uppfattade det som att Fyresdal fått för sig att man blir fet av protein om man inte tränar och tränar man så blir man inte fet av protein.

    Och det är däri jag tror missförståndet ligger, för alla kan ju bli feta om man överkonsumerar energi. Oavsett lågt eller högt proteinintag och oavsett, låg eller obefintlig träningsdos.

    #705441
    King Grub wrote:
    Att just kalorierna från proteinet skulle lagras in som kroppsfett vid en blandad kost är inte så sannolikt, men även proteinet ger ju energi som bidrar till det totala energiintaget, och vid ett energiöverskott kommer något att lagras in så pass mycket att fettinlagringen blir större än fettförbränningen, även om det inte är kalori från just livsmedel X. Exakt vilket kalorigivande livsmedel som hamnar i vilken fettcell är rätt ointressant ur praktiskt synvinkel.

    Varför är det så osannolik med tanke på att du nån gång nämnde att alltid det mesta av proteinet oxideras till glukos? Speciellt vassle har väl den egenskapen, och skulle man ta en gigantisk vassledrink på kvällen efter att man redan har tillgodogjort sitt dagsbehov av energi så bör det väl inte vara så osannolikt, eller är det något jag missar?

    #705442
    Tyskn wrote:
    Varför är det så osannolik med tanke på att du nån gång nämnde att alltid det mesta av proteinet oxideras till glukos?

    Glukos är glukos, glukos är inte fett. Kolhydraters omvandling till fett sker i väldigt liten utsträckning även den, endast vid ganska extrema undantagstillfällen.

    Då säger det ju sig självt att proteinets förmåga att omvandlas till fett knappast är stor den heller. Visserligen kan deaminerade aminosyrors kolskelett bilda glycerol och fettsyror även dom men det sker mycket sällan som sagt.

    #705443

    Ok, men om vi tar det här (fiktiva) exemplet då: Om två identiska personer (typ cloner), där det enda som skiljer dem åt är just energifördelningen i maten, äter ett överskott på ca. 200kcal över deras underhållsintag. Den ena personen äter mycket protein, oförädlade kolhydrater och ett lågt men balanserat fettintag, och den andra personen äter mycket kolhydrater, varav en hel del är förädlade, opropotionerligt mycket mättat fett och lite protein.
    Skulle båda gå upp lika mycket i vikt? Låt oss säga att de inte tränar heller.

    Edit: även om person 2 äter lite protein så får denne i sig sitt dagliga behov av protein.

    #705444

    Min gissning är att man säkert skulle kunna uppmäta små skillnader till fördel för person 1 men att skillnaderna inte skulle bli märkbara. Exemplet är ju som sagt 100% fiktivt där varenda liten minidetalj är exakt densamma förutom just maten. Så i ett sådant exempel tror jag inte att en mätbar skillnad är osannolik.

    Inte otänkbart att mätbara skillnader skulle kunna observeras som sagt, om de ens skulle vara stora nog för att uppnå statistisk signifikans kan man ju fråga sig.

    #705445
    Tyskn wrote:
    Ok, men om vi tar det här (fiktiva) exemplet då: Om två identiska personer (typ cloner), där det enda som skiljer dem åt är just energifördelningen i maten, äter ett överskott på ca. 200kcal över deras underhållsintag. Den ena personen äter mycket protein, oförädlade kolhydrater och ett lågt men balanserat fettintag, och den andra personen äter mycket kolhydrater, varav en hel del är förädlade, opropotionerligt mycket mättat fett och lite protein.
    Skulle båda gå upp lika mycket i vikt? Låt oss säga att de inte tränar heller.

    Edit: även om person 2 äter lite protein så får denne i sig sitt dagliga behov av protein.

    Det är helt säkert att det skulle bli skillnader, speciellt på sikt. Trots att dessa personer är cloner så är det väldigt många faktorer i kosten som skiljer sig åt så innehållet och absorptionen av än mängd olika näringsämnen kommer skilja sig åt. Det blir hur som helst problematiskt att beräkna energiinnehållet i de olika kosterna på ett rättvist sätt.

    #705446

    För fan! Kloner, inte ’cloner’.

    Vad gäller exemplet ovan skulle högproteinkosten leda till en mindre viktuppgång pga proteinets egentliga bidrag till energiomsättningen (som är lägre än 4 kcal). Ett högt proteinintag motverkar även spontan överätning via aptitreglering, medierat av ett antal hormoner som styr mättnad, vilket är intressant ur praktisk synvinkel som en långsiktig koststrategi för gemene man.

    #705447
    Grandmaster wrote:
    För fan! Kloner, inte ’cloner’.

    Vad gäller exemplet ovan skulle högproteinkosten leda till en mindre viktuppgång pga proteinets egentliga bidrag till energiomsättningen (som är lägre än 4 kcal). Ett högt proteinintag motverkar även spontan överätning via aptitreglering, medierat av ett antal hormoner som styr mättnad, vilket är intressant ur praktisk synvinkel som en långsiktig koststrategi för gemene man.

    clowner..

    Ja, det var delvis en av de saker jag försökte få fram. Man skall naturligtvis räkna med rätt energivärde men vilket är rätt?, det finns det inte riktigt någon klarhet i för tillfället.
    Spontan överätning har inte något med exemplet att göra eftersom kosten ju skulle vara kontrollerad för energiinnehåll, men påståendet håller jag med om.

    #705448
    Fyresdal wrote:
    Helt enkel fråga, folk som säger att dieteser säger att man kan bli fet av protein om man inte tränar?
    Sant?:S

    Jag hör ibland folk säga protein när de i själva verket pratar om gainerdrinkar. Är det så du menar, att du undrar om personer som dricker gainerdrinkar fastän de inte tränar kommer att lägga på sig fett?

    #705449

    Min kompis tränar inte, fast äter som ett djur, dricker läsk som en törstig kamel utan vatten på 3veckor i öknen. Tjock är han inte, men dåligt mår han, högt blodtryck osv.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 30 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.