fett under deff

Home Forums Deff och fettminskning fett under deff

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 17 total)
  • Author
    Posts
  • #464260

    Hej!
    Nu under deffen har jag hittills ätit cashewnötter för att fylla upp de fettbehovet som saknats. Men nu har jag fått hem omega-3 tabletter som jag tänkte börja ta. Kan jag hoppa nötterna då eller är det olika typer av fett? vet bara att båda innehåller bra fett. Och hur många kcal inehåller omega-3 tabletterna, måste ju räkna med dessa i deffkalkylen. tar man 9 om dagen så blir det ju en del fett som måsta räknas med. skall ha ungefär 20-25% fett av måltidsintaget så jag kan ju inte skippa att räkna med dessa.

    tacksam för alla tips då jag är ny i branchen:)

    #65957
    #464261

    1. Cashewnötter som fettkälla är inget särskilt men nyttiga är de.

    2. Ja omega-3 bör räknas in.

    3. 9 kapslar per dag känns overkill.

    4. På vilka grunder har du valt just 20-25% fett? Det är inget fel i det men jag är bara intresserad.

    #464262

    Makrill är perfekt fett källa sprängdfylld med Omega 3 fetter.

    Annars 2 matskedar olivolja om dagen räcker när jag deffar de har jag på salladen=)

    #464263
    Eddie Vedder wrote:
    1. Cashewnötter som fettkälla är inget särskilt men nyttiga är de.

    2. Ja omega-3 bör räknas in.

    3. 9 kapslar per dag känns overkill.

    4. På vilka grunder har du valt just 20-25% fett? Det är inget fel i det men jag är bara intresserad.

    6 per dag mena jag, max 6.
    Men finns det något annat fett än de i kapslarna jag behöver, egentligen?
    25% va en kompis som sa, vet inte vad han baserade det på. Men hur ska jac få reda på hur många kcal och hur mkt fett mm en kapsel har för att kunna räkna in de. Står inte på paketen

    #464264
    86JW86 wrote:
    6 per dag mena jag, max 6.
    Men finns det något annat fett än de i kapslarna jag behöver, egentligen?

    Ja

    86JW86 wrote:
    25% va en kompis som sa, vet inte vad han baserade det på.

    Inget du behöver följa alls.

    86JW86 wrote:
    Men hur ska jac få reda på hur många kcal och hur mkt fett mm en kapsel har för att kunna räkna in de. Står inte på paketen

    1 gram fett är 9kcal.

    #464265

    Fett från vad mer? Är det inte samma typ av fett i nötter som fisk?
    Men jag kanske kan skippa att räkna in tabletterna i mina fettprocent, blir ju inte så mkt ändå av 6 kapslar..

    #464266
    86JW86 wrote:
    Fett från vad mer? Är det inte samma typ av fett i nötter som fisk?

    Nej verkligen inte. Kolla en livsmedelsdatabas.

    Men varför bry sig om det? Av vilken anledning vill du sträva efter minimalt fettintag för att överleva? Det verkar nästan så. Du kommer ju få i dig fett både här och där från kött, ost, grädde, såser o.s.v.

    86JW86 wrote:
    Men jag kanske kan skippa att räkna in tabletterna i mina fettprocent, blir ju inte så mkt ändå av 6 kapslar..

    Det gör du som du vill. Det ger kcal, vad du räknar in och räknar bort är ju oväsentligt om det inte påverkar formen i praktiken.

    #464267
    Eddie Vedder wrote:
    Nej verkligen inte. Kolla en livsmedelsdatabas.

    Men varför bry sig om det? Av vilken anledning vill du sträva efter minimalt fettintag för att överleva? Det verkar nästan så. Du kommer ju få i dig fett både här och där från kött, ost, grädde, såser o.s.v.

    Det gör du som du vill. Det ger kcal, vad du räknar in och räknar bort är ju oväsentligt om det inte påverkar formen i praktiken.

    Jag vill ju få i mig fett, men jag deffar och ska till en början bara ha i mig 2000 kcal per dag.
    220g protein typ ungefär 25% fett av hela intaget och testen kolhydrater. Vill bars veta vad för fett jag kan stoppa i mig som är bra. Säg att jag tar 6 kapslar omega 3 och 30g nötter. Vad bör jag mer fylla på med för fett. får ju i mig lite från kyckling mm och det har jag räknat med i kalkylen.

    #464268
    86JW86 wrote:
    Jag vill ju få i mig fett, men jag deffar och ska till en början bara ha i mig 2000 kcal per dag.
    220g protein typ ungefär 25% fett av hela intaget och testen kolhydrater. Vill bars veta vad för fett jag kan stoppa i mig som är bra. Säg att jag tar 6 kapslar omega 3 och 30g nötter. Vad bör jag mer fylla på med för fett. får ju i mig lite från kyckling mm och det har jag räknat med i kalkylen.

    Jag skrev ju det. Du lär ju få i dig från ost, grädde, kött etc.

    Och 25% är som sagt inget du behöver ta till dig om du inte vill.

    #464269
    86JW86 wrote:
    Jag vill ju få i mig fett, men jag deffar och ska till en början bara ha i mig 2000 kcal per dag.
    220g protein typ ungefär 25% fett av hela intaget och testen kolhydrater. Vill bars veta vad för fett jag kan stoppa i mig som är bra. Säg att jag tar 6 kapslar omega 3 och 30g nötter. Vad bör jag mer fylla på med för fett. får ju i mig lite från kyckling mm och det har jag räknat med i kalkylen.

    Häng inte upp dig på allt. Se till att få i dig lite olika fettkällor. Som Eddie skriver så kommer du automatiskt få i dig från kött, mejeriprodukter mm.

    Ta sånt fett du tycker är gott dvs. du kan blanda lite hur som. Ena dagen kan du ju äta avokado med majonnäs för att dagen efter ha smör och fet fisk.

    Så släpper du optinojan nu och njuter av maten istället.

    Men 6 gram omega 3 är 6g x 9kcal = 54kcal

    #464270

    Om Andreaz – som tävlar och i all akt och mening är seriös med sin kosthållning – kan vara så pass avslappnad så kan vi andra också vara det. :)

    In the words of Mr Baboom:
    Let’s all take a chill pill and enjoy ourselves.

    #464271

    Själv har jag kört vad jag kallar för köttbullediet i 5 månader och tappat ca 10 kg, med köttbullediet menar jag att jag ätit vad jag vill, enbart minskat mina ”rena” kolhydratskällor som potatis pasta osv, men 50%. Det jag tänkt på är att hamna runt 1700kcal, detta är då givetvis individuellt.
    Lycka till!

    #464272
    soccom83 wrote:
    Själv har jag kört vad jag kallar för köttbullediet i 5 månader och tappat ca 10 kg, med köttbullediet menar jag att jag ätit vad jag vill, enbart minskat mina ”rena” kolhydratskällor som potatis pasta osv, men 50%. Det jag tänkt på är att hamna runt 1700kcal, detta är då givetvis individuellt.
    Lycka till!

    Tycker du på allvar att detta inlägg pass bra in i tråden? :p

    #464273
    Gustaf Lindberg wrote:
    Tycker du på allvar att detta inlägg pass bra in i tråden? :p

    Lite, tycker inte man behöver ta allt på så grymt allvar, man kan få resultat ändå.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 17 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.