Fluktuering eller anpassning av energiförbränning?

Home Forums Deff och fettminskning Fluktuering eller anpassning av energiförbränning?

  • This topic is empty.
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author
    Posts
  • #51504
    #124672

    Hej,

    Har sedan i början på Juni hållit på med att deffa. Sedan dess har jag tappat nästan 18 kg.

    Jag väger mig regelbundet, en gång i veckan. Problemet är att jag för några veckor sedan tappade ungefär 1 kilo i veckan, för att sedan helt plötsligt tappa ett halvt kilo och slutligen, denna veckan, inte har tappat någon vikt alls.

    Eftersom jag ätit samma kcal och haft samma vardag undrar jag vad detta kan bero på? Jag har anpassat energiintaget allt eftersom jag gått ner i vikt.

    Har kroppen anpassat sig till energiintaget, eller vad är det som händer?!:(

    P.s: Såhär har min viktnedgång sett ut:

    Vecka 39: 98

    Vecka 40: 97

    Vecka 41: 96.1

    Vecka 42: 95.4

    Vecka 43: 94.9

    Vecka 44: 95.1

    Mvh Jonas

    #124673

    Vatten, glykogen.

    Huvudsakligen; helt normalt och det är typ så för alla.

    #124674

    Tack för svaret! Kan du utveckla det?

    #124675

    Ja, alltså kroppen håller olika mängd vatten huvudsakligen beroende på mängden kolhydrater i kosten och saltintag. Kolhydrater binder mycket vatten och gör att man oftast blir aningens ”plufsigare” när man äter mycket kolisar, a k a muskelglykogen, vilket sedan genom glykogenolys bryts ned till glukos som används i arbete.

    Min vikt kan diffa på 2 kg mellan en dag när jag ätit en massa och 3-4 dagar senare när jag ätit lågkolhydrat-kost (t ex under deff) och det är kroppen som släpper vatten.

    Kort och gott; det är lite svårt att mäta viktnedgång rakt av såvida man inte håller en jämn diet (med jämnt intag av kolhydrater). Sedan kompliceras det hela av att viktnedgång ofta inte är linjär i praktiken, utan du kan tappat mer fett vissa gånger än andra.

    T ex den där morgonpromenaden på fastande mage och låga nivåer av muskelglykogen kan orsaka en riktig ”schwooosh” när du kört en kolhydratstung och fettsnål ”re-feed” dagen efter; en egen anekdot om när man kommer förbi en platå i viktnedgång.

    Sömn är också viktigt för viktnedgång och jag har ofta sett att fettförlusten verkar bli större när jag sovit bra; hormoner optimeras osv. Leptin är som bekant också viktigt för att tappa fett och kolhydrater har en viktig del när det gäller påverkan av det hormonet, så att variera sitt kolhydratsintag under deff tror jag är gynnsamt.

    #124676

    Tack för att du tog dig tid att förklara, Madball. För att utesluta så många variabler som möjligt äter jag samma sak i lika stor mängd varje dag, och det är därför jag inte förstår upp- och nergången i min viktnedgång.

    Bör jag fortsätta någon vecka med samma upplägg och se ifall jag börjar tappa igen, eller borde jag skära ner ytterligare på mitt kcal-intag?

    Mvh

    #124677

    En viktnedgång är väldigt sällan linjär och förutsägbar, möjligen med undantag för i början av dieten när man går ner fort och lätt. Ju närmare målet man kommer, desto större chans att man hamnar på platåer, enligt min erfarenhet.

    Detta behöver så klart inte innebära att man gör något fel, bara att viktnedgången kommer lite mer stötvis än tidigare. Man kan ha stått still på vågen i flera veckor för att sedan droppa flera kg över en natt, oftast till följd av att man gjort något annorlunda med kosten som alltså triggat kroppen att släppa vatten.

    Fortsätt med dieten. Gnid på. Det kommer att gå bra och oroa dig inte över viktplatån. Tålamod är det viktigaste.

    #124678

    Kör på, som sagt.

    Dessutom testa att variera kolhydratsintaget; ät lite mindre kolhydrater några dagar och sedan kränger du rejält med kolhydrater och mindre fett under en dag, gärna efter ett träningspass. Det är kortfattat en såkallad re-feed och har gett mig smått fantastiska resultat vad gäller fettförbränning.

    PS. Att variera kcal-underskottet tror jag också är bra.

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.