Första deffen, kan du Förbättra mitt matschema?

Home Forums Deff och fettminskning Första deffen, kan du Förbättra mitt matschema?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • Author
    Posts
  • #65780
    #459264

    tja
    Jag är en kille på 25 år som är 178 lång och väger 83kg.
    Förra veckan påbörjade jag min första deff och jag har tänkt att försöka losa 0.5kg i veckan. Jag ska få i mig 2000kcal/dag och tänkte ligga på lite över 200 g i proteinintag.
    Lägger här ut mitt första matschema med förhoppning om att ni ska ge goda råd och såga det som verkar dåligt, kanske behöver några måltider flyttas eller helt bytas ut. Jag jobbar olika tider olika veckor så detta är bara ett av mina scheman.

    08.00
    250 g kvarg
    1 ägg
    1 dl brämhultsjuice

    09.00
    Gym, tung träning. (gymmar 5 ggr/vekca)

    12.00
    1dl proteinpulver med 2,5dl röd mjölk
    40g fullkornspasta

    15.00
    55g Proteinbar
    30g cashewnötter

    17.00
    300 g kyckling
    40g fullkornspasta
    1 ägg

    20.30
    250g kvarg
    1 ägg

    *Vad ska man räkna på att ett ägg har i kcal, har räknat på 90 kcal hittils står olika överallt.
    *När man ska få ut rätt vikt på kycklingen, ska man då väga den fryst, tinad eller stekt? är ju lite skillnad

    Är tacksam för alla synpunkter förutom de på stavning och liknande:)

    #459265

    Det varierar på äggen tror jag…. men 150kcal / 100g. så väg ägget först och räkna ut det. Väg kyckligen tinad

    #459266

    okej.
    En sak till. Jag tycker det är oerhört svårt att få i sig över 80 g fett om dagen när proteinet ligger på över 200 g. bör jag ändra något? I mitt schema får jag i mig för lite fett egentligen, men allt fett har ju så jäkla mkt kcal så då måste man ta bort massa annat. och jag behöver åtminståne det jag skrivit med för att inte känna mig hungrig hela tiden.

    #459267

    Om vi tar de värdena du angett är det
    800kcal från 200g protein
    720kcal från 80g fett, vilket ger resterande
    480kcal från 120g kolhydrater

    Mitt tips är att skippa proteindrink och proteinbar, då de generellt mättar mindre än fast föda. Lite gott kött eller fisk gör att du får i dig ditt kcal behov och troligtvis blir lite mättare på köpet.
    Och varför inte äta en apelsin istället för att dricka juicen?

    90kcal låter inte allt för galet. Kolla livsmedelverkets hemsida för värden:
    [http://www7.slv.se/livsmedelssok/]
    De ”standard”ägg jag köper är ca 60g st- vilket ger 80-85kcal st

    kolla värdena för kyckling på slv.se, vilket bör vara för tinad eller färsk kyckling. Så länge du går för samma värde hela tiden, lär det göra ganska liten skillnad.

    Ett tips kan också vara att byta ut pastan mot potatis, då det innehåller mindre kcal/100g och är rätt mättande.

    #459268

    tack för många bra svar!
    Har potatis samma typ av kolhydrater som pasta, antar det för att du skrev det men jag är itne så beläst. Och ja en apelsin kanske hade varit bättre men dock är faktiskt brämhultsjuice ganska bra.

    Tar jag bort proteindrinken med röda mjölken blir jag av med mkt protein och fett, plus att denna faktiskt mättar bra. Proteinbaren kan man ju skippa men den är mer en morot för att orka med allt det andra, är ju satans god den nya sorten jag fått hem:)
    Men jag skulle väll kanske kunna äta en burk tonfisk istället för drinken på morgonen då kanske, är ju inte så gott men får väll fungera. Skulle kunna tänka mig att äta fler ägg, är det nån fara? kan man äta för många och kan det vara skadligt för kroppen? Äter tre om dagen i nuläget. Behöver som sagt en bra fettkälla. Tar även 4 omega-3 tabletter om dagen…

    #459269
    zeke wrote:
    Har potatis samma typ av kolhydrater som pasta

    Potatis har högre GI men lägre GL, självklart är det tvärtom vad gäller pastan.

    Förenkling; Potatis innehåller ”snabbare” kolhydrater men har lägre antal kolhydrater per 100g än pasta. Vilket gör att du kan äta en större mängd potatis än pasta med angiven mängd kolhydrat att röra dig med. Dessutom är potatis rik på vitaminer och andra näringsämnen. Kom ihåg att färskpotatis innehåller fler vitaminer än lagrad.

    #459270

    Jag kollade upp din kost för att se vad du får i dig

    Frukost 250 gram Färskost fett 1 % Lätt Kesella 189kcal 32p 9k 3f
    Frukost 1 st Ägg rått el kokt 73kcal 6p 1k 5f
    Frukost 1 dl Apelsinjuice färskpressad 49kcal 1p 11k 0f
    311kcal 39g protein, 21g kolhydrater 8g fett

    Lunch 40 gram Dalblads vassleprotein 164kcal 32p 2k 3f
    Lunch 250 gram Mjölk 3% 150kcal 9p 12k 8f
    Lunch 40 gram Pasta makaroner spaghetti fullkorn 131kcal 4p 26k 1f
    445kcal 45g protein 40g kolhydrater 12g fett

    Mellanmål 2 1 hel swebar 55g 209kcal 19p 23k 4f
    Mellanmål 2 30 gram Cashewnötter 174kcal 5p 8k 14f
    383kcal 24g protein 31g kolhydrater 18g fett

    Middag 300 gram Kyckling bröst kött kycklingfilé 314kcal 69p 0k 4f
    Middag 40 gram Pasta makaroner spaghetti fullkorn 131kcal 4p 26k 1f
    Middag 1 st Ägg rått el kokt 73kcal 6p 1k 5f
    518kcal 79g protein 27g kolhydrater 10g fett

    Kvällsmål 250 gram Färskost fett 1 % Lätt Kesella 189kcal 32p 9k 3f
    Kvällsmål 1 st Ägg rått el kokt 73kcal 6p 1k 5f
    262kcal 38g protein 10g kolhydrater 8g fett

    Totalt 1918kcal 226g protein 130g kolhydrater 54g fett

    100g potatis innehåller ca 74kcal med 16g kolhydrater. Du kan alltså äta nästan 200g potatis för samma kalorier som 40g okokt pasta

    Annars tycker jag det ser rätt bra ut. Du kan ju välja att byta ut kycklingen mot något fetare kött och istället äta lite potatis till. Det ger ju ett högre fettvärde, mindre kolhydratsvärde men gör att du ändå inte går över kalorbudget

    #459271

    Bort med juice, nötter och pasta. In med saker man tuggar som ger någon form utav mättnad.
    Istället för juice, ät frukt.
    Istället för nötter, ät ägg eller kanske avocado.
    Istället för pasta, ät grönsaker och rotfrukter.

    Protienpulvret och mjölken är jag inte överförtjust i, men det kan få finnas kvar. Fast du borde slå ihop måltiderna på 12 och 15 till en och se till att äta något riktigt istället för krafs.

    #459272
    Dispatcher wrote:
    Bort med juice, nötter och pasta. In med saker man tuggar som ger någon form utav mättnad.
    Istället för juice, ät frukt.
    Istället för nötter, ät ägg eller kanske avocado.
    Istället för pasta, ät grönsaker och rotfrukter.

    Protienpulvret och mjölken är jag inte överförtjust i, men det kan få finnas kvar. Fast du borde slå ihop måltiderna på 12 och 15 till en och se till att äta något riktigt istället för krafs.

    Är väl bättre att äta lite och ofta under en diet för att låta blodsockret ligga på en jämnnivå hela dagen?

    #459273
    philippg wrote:
    Är väl bättre att äta lite och ofta under en diet för att låta blodsockret ligga på en jämnnivå hela dagen?

    Nej.

    #459274
    philippg wrote:
    Är väl bättre att äta lite och ofta under en diet för att låta blodsockret ligga på en jämnnivå hela dagen?

    Äter man inte helt uppåt väggarna dåligt så är det inget problem. Än mindre under kalorirestriktion då insulinkänsligheten är på topp.

    #459275

    Tack för många bra svar. Finns de något mer jag behöver i kosten? Funderar på att beställa eaa-xxx eller va de heter. Behöver jag sånt?

    #459276
    Flessa wrote:
    Det beror på helt hur du definierar ”behöver”?

    eh ja du.. tycker ni att jag behöver få imig aminosyror i pulverform och rent allmänt finns det någotsomhelst som saknas i kosten, jag tar omega tre och multivitamin. Behöver jag köpa mineraler? vill att kroppen ska få isig det den vill ha för att må så bra som möjligt och för att kunna bygga muskler. i det härfallet under deff att behålla muskler

    #459277
    J.v.K wrote:
    du behöver det inte för att lyckas :)

    ok då får jag i mig allt jag behöver, brabra:)

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.