Gå ned 40 kg på ett år

Home Forums Deff och fettminskning Gå ned 40 kg på ett år

  • This topic is empty.
Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author
    Posts
  • #108220
    #1084540

    Ciao! Jag är ny på det här forumet.

    Just nu är jag rejält överviktig och behöver verkligen gå ned i vikt.
    Jag har tidigare gått ned men senare gått upp igen.

    Tänker att nu måste jag skärpa mig och äta riktigt nyttigt samt börja röra på mig.

    Den tanken fick jag efter jag hade varit rätt sjuk med förkylning + feber och var inne i min lägenhet länge. Jag tänkte, jag måste göra något åt min vikt och hälsa. Så var ska jag börja?

    Kosten jag äter består mest av vegetariska måltider samt ibland fisk. Jag är alltså pescetarian tror jag det heter.
    Jag äter av vana Inte chips eller godis. Försöker också i så stor omfattning som möjligt undvika socker och snabba kolhydrater. Av någon anledning tål jag inte havregrynsgröt, råggröt heller. Till frukost äter jag för det mesta två halvgrova bröd med ost på. Till lunch Pasta, Ris, vegetarisk soya/quorn, grönsaker, olivolja, mycket kryddor. Resten av dagen brukar jag äta frukt, ibland bröd och rester från lunchen. Brukar göra stora grytor som jag sen värmer upp under dagen.

    Jag har under lång tid inte tränat någon form av motion eftersom jag har extrema ryggsmärtor. Det läkare har sagt är att jag har problem med ryggen förmodligen pga övervikten. Trots smärtan har jag börjat sen i Torsdag, denna veckan att ta 1 timmes promenad före frukost. Detta för att förbränna så mycket som möjligt. Jag orkar precis ta en timmes promenad, dricker mycket vatten och tar koffeintabletter innan promenaden. Däremot kommer smärtan under dagen tillbaka i ryggen och ibland blir det outhärdligt. Min tanke är att jag måste ändå fortsätta att kämpa mot smärtan och fortsätta med promenader för att gå ned i vikt och så småningom försvinner förhoppningsvis smärtan. Jag har alltså tagit promenader några dagar nu och känner mig väldigt motiverad. Det jobbiga är att jag har svårt att varva ner på kvällen och har sömnproblem. Kan mina sömnproblem bero på att jag delvis börjat äta mer kalorisnål kost i kombination med att jag rör på mig? Jag har Imovane som sömntablett men nu hjälper den inte. Så jag sover ungefär varannan natt. Tar ändå promenader på tom mage som sagt.

    När jag gått ned mer i vikt, typ 10-20 kg kilo och mår allmänt bättre tänkte jag starta med någon annan träning förutom promenade t.ex. motionscykling eller styrketräning.

    Tack för att ni läst så här långt. Ni får gärna komma med tips, råd eller allmän pepp. Jag har verkligen bestämt mig den här gången för att lyckas. Målet är att gå ned 40 kg till nästa år och att må allmänt bra.

    #1084560

    1 Räkna dina kalorier och se till att du är i ett kaloriunderskott för att gå ner i vikt.

    2 Börja styrketräna, exempel på bra nybörjarprogram är starting strength.

    3 Finns inga fördelar med att göra cardio på tom mage, forskningen visar snarare att mer kalorier förbrukas när du inte tränar fastad eftersom att du har mer energi och kan generellt hålla ett högre tempo.

    4 Sluta använda stimulanter som koffein om du har sömnproblem. Koffein har en 6 timmars halveringstid och är mest troligt kvar i ditt system när du försöker sova.

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.