Gå upp i vikt o minska i fett?

Home Forums Deff och fettminskning Gå upp i vikt o minska i fett?

  • This topic is empty.
Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • Author
    Posts
  • #71510
    #563226

    Tjena jag har lite fett runt magen som jag skulle behöva ta bort. jag väger 72kg och vill gå upp till 77, jag undrar om man kan öka i vikt o ta bort fettet samtidigt, om man håller sig till det nyttiga och skiter i allt skräp dvs fastfood,godis,cola etc..

    #563227

    Nej

    #563228
    mSJÖDIN wrote:
    Nej.
    mattiasson wrote:
    Nej

    Jo

    Det är inte omöjligt, nästintill omöjligt men inte så att jag tycker man skall skriva helt kategoriskt ”Nej”.

    Avesstt: Även om det inte är en fysiologisk omöjlighet så bör du inte räkna med att lyckas utan får helt enkelt välja. Antingen mindre fett och således en viktnedgång eller att du ökar dina kilon och även blir fetare.

    Vill du dessutom lyckas med båda är det ett sjujäkla pillande och noggrant upplägg under flera år som gäller för den viktuppgången i samband med märkbar fettförlust.

    #563229

    Har man mycket fett på kroppen är det väl inte alls en motsättning att på samma gång minska i fettmassa samtidigt som man bygger muskler? Det får någon gärna förklara.

    (nu struntar jag helt i att TS vill gå upp till 77 kg och förutsätter att det egentligen är kroppskompositionen som är intressant)

    #563230
    mikaelj wrote:
    Har man mycket fett på kroppen är det väl inte alls en motsättning att på samma gång minska i fettmassa samtidigt som man bygger muskler? Det får någon gärna förklara.

    Åh nej, definitivt inte. Det finns mängder av studier där överviktiga förlorat vikt och samtidigt ökat andelen fettfri massa. Främst då styrketräning ingår i dietupplägget givetvis.

    Men är den feta individen så extremt ”nedgången” till en början kan man säkert uppnå den mätbara effekten bara genom att gå upp och ner på en step-up bräda varje dag.

    #563231

    Så om jag vill ta bort fettet på magen måste jag först gå ner o sen upp? jag försöker uppnå detta genom att styrketräna o inte bara gå upp i vikt om ngn trodde d

    #563232

    Fettförlust kräver energiunderskott, och även om du lyckas öka din muskelmassa på ett energiunderskott (fysiologisk helt möjligt), finns det ingen chans i världen att någon kan nybilda muskelprotein i samma takt som en fettförlust. Möjligen med ett minimalt energiunderskott så du förlorar några gram fett om dagen och ökar ungefär lika mycket i muskler, men sådan energikoll är omöjlig, så det är bara ett teoretiskt tankeexperiment.

    #563233
    Avesstt wrote:
    Så om jag vill ta bort fettet på magen måste jag först gå ner o sen upp? jag försöker uppnå detta genom att styrketräna o inte bara gå upp i vikt om ngn trodde d

    Ja i praktiken gäller det en eller det andra för de allra flesta. Och i vilket fall som helst (dvs om du skulle lyckas med konststycket att minska ditt kroppsfett och samtidigt åstadkomma märkar muskeölkning) så kan du glömma att gå upp SÅ många kilon.

    Det är tillräckligt svårt (nästan omöjligt) att ens öka litegrann samtidigt som du försöker deffa. Så antingen väljer du det ena följt av det andra och satsar rejält i båda fallen eller så försöker du ha kakan och äta den samtidigt men riskerar att inget händer eller att du i bästa fall får supersmå resultat genom supermycket arbete.

    #563234

    OK då vet jag , tackar för hjälpen! :)

    #563235

    vill påstå att de är fullt möjligt, har själv lyckats någorlunda…
    men svårt att avgöra utan riktig kroppsmätning(av fett muskler m.m) har tränat ´1-2 pass om dagen och då kört promenad cykling eller liknande och magövningar på ett av passen och ett styrketräningspass, o hade samma problem som du att magen hängde kvar men resten var oki innan men nu har mesta av magen försvunnit och jag har ändå gått upp 5kg på 2mån…muskler väger ju mera än fett så teoretiskt så borde ju kroppen kunna ta av fettlagringen till musklerna…

    om dock du inte lyckas måste rek. vara att först bygga upp musklerna och sedan koncentrera sig helhjärtat på fettet, ha de

    #563236

    Det kanske bara är jag som inbillar mig, men jag tycker mig minnas att när man tränar kardio tas en del av energin från kroppsfettet? Borde det inte isåfall, under en lång period, vara möjligt att bränna fett samtidigt som man ligger på ett kaloriöverskott(och på så vis bygga muskler)?

    #563237

    Självklart bränner man fett även vid kaloriöverskott. Problemet är bara att mängden kroppsfett inte bara är beroende av fettförbränningen, utan även av fettinlagringen. Och vid kaloriöverskott kommer fettinlagringen att vara större än fettförbränningen…

    #563238

    Jag var otränad en period och satte sedan igång med ganska intensiv träning.
    Både styrka och kondition. Var inte överviktig men vägde 82 kg och är 183 cm lång och var utan definition. 28 år gammal. Efter sex månader vägde jag fortfarande 82 men sexpacket satt på plats. Tränade igenom kroppen på tre styrkepass i veckan.
    Tränade endast musklerna en gång i veckan hårt för maximal återhämtning.
    Käkade endast lite snabbare kolhydrater som tex ris efter styrketräning och höjde mitt fett- proteinintag. Fett blev lite av min bästa kompis då det var ”happy days” för kroppen som inte lagrade ett smack kändes det som.
    Sluta överträna om du vill ha resultat och var noggrann med protein och fett då det mättar längre. Levde och lever själv mest på smoothies, sallader och omeletter. Blandar ofta i fetaost, bacon, kyckling, lax etc. Kör också havremjölk då magen känns bättre av det.

    Mvh Erik

Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.