Gainer under deff

Home Forums Deff och fettminskning Gainer under deff

  • This topic is empty.
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author
    Posts
  • #49957
    #120253

    Har läst massor att man inte ska ta gainer efter träningspasset vid deff.
    Men är det inte lika viktigt att tillföra kroppen snabba kolhydradter direkt efter träningen då också, om inte ännu viktigare. Risken är ju ännu större att man förlorar muskelmassa vid deff med 500 kcal i underskott t.ex..
    Förut åt jag mat efter träningen, men det tar ju ca 45-60 minuter innan kroppen kan börja tillgodogöra sig den. Tar man en gainer så går den ju nästan direkt ut i blodet (ca: 5 min) och kan användas som energi för att fylla på glykogendepåerna!!! Det är ju bara räkna på kalorierna så man ligger på 500 kcal underskott per dag ändå!!! Någon som kan berätta för mig, varför man inte ska ta gainer efter träningspasset vid deff. Jag förstår verkligen inte det!!!:what: Tack på förhand!!:)

    #120254

    I grova drag, både ja och nej:

    Värdet av sk. snabba kolhydrater direkt efter styrketräning har man kommit fram till är ganska överskattat vad gäller glykogen och proteinsyntes. För att stimulera proteinsyntesen tillräckligt har man sett att det funkar med omkring 20g snabbupptagligt protein tex vassle direkt efter. Alltså tycks det gå alldeles utmärkt att ta +20g vassle eller tex EAA direkt efter, för att sedan ta sig hem och äta en vanlig måltid.

    Eftersom fast föda mättar bättre än gainer så är den modellen generellt sett att föredra vid tex deff.

    Å andra sidan:
    Om du vill ta en gainer efter träningen, med de eventuella/marginella(?) fördelar detta skulle ge så är det ur deffsynpunkt fullt möjligt, så länge det ligger inom din budget för kaloriunderskott.

    Hoppas det rätade ut litegran? Finns de som har mer djuplodad koll här på BF annars.

    Lyckat till!

    #120255

    Om du ska få i dig kolhydrater under deff då är bästa tillfälle direkt efter tungt pass. Om du ska dricka eller äta är upp till dig. Jag föredrar att äta.

    #120256

    Tack för alla kloka ord.!!!. Ska köra en månad nu med giner och se om jag känner någon skillnand. Förut körde jag med vassle och en banan efter passet.. Tror inte jag kommer uppleva någon direkt skillnad..
    Jag kör ca: 60 minuters stenhårt gympass 5 dagar i veckan så det behövs nog i alla fall något direkt efter passen tror jag.

    #120257
    massakay wrote:
    Tack för alla kloka ord.!!!. Ska köra en månad nu med giner och se om jag känner någon skillnand. Förut körde jag med vassle och en banan efter passet.. Tror inte jag kommer uppleva någon direkt skillnad..
    Jag kör ca: 60 minuters stenhårt gympass 5 dagar i veckan så det behövs nog i alla fall något direkt efter passen tror jag.

    Ja något behöver du (förutsatt att du vill optimera dina resultat) men knappast en gainer. Jag har en vän som kör EAA+ vitargo innan och efter oavsett deff eller bulk.

    Som andra konstaterat innan, så länge det rymmer sig inom din kaloribudget så kommer du gå ned. Och praktiskt har det ingen negativ effekt.

    Men jag(!) upplever att mitt sötsug under diet ökar i takt med att jag öser i mig snabba kolhydrater. Därför skippar jag dem under diet. (Men knappast under bulk :P)

    #120258
    Indec wrote:
    Jag upplever att mitt sötsug under diet ökar i takt med att jag öser i mig snabba kolhydrater. Därför skippar jag dem under diet.

    Har inte märkt någe sockersug än i alla fall, men har inte kört med gainer så länge. Men vågen börjar röra sig sakta nedåt i gen, efter en tids stilla stående. Jag får i mig ganska exakt 2400 kcal om dagen nu totalt. Det borde vara lagom för min kropp!!!
    Är 183cm och väger ca: 100 kg. (Vägde 114 kg nu vid nyår.. suck!!) Gymmar 5 dagar i veckan och löper 1-2 gånger i veckan. Mitt mål är väl att ligga på någonstan mellan 90-93 kg. Då vet jag att det ser bra ut i spegeln. Har tränat i 15 år till och från, men dom sista 3 åren har varit lite si och så. Har fått två barn under den tiden och inte kunnat träna som jag har velat. Men nu har jag tränat på luncherna (ca: 60 min x 5 dagar) sen nyår, och fått hyfsad fysik igen. Skam den som ger sig!!:nono:

    #120259

    Har kört med gainer i mer än 14 dagar nu, gått ner ca:1,5 kilo och 2 cm midjan på den tiden. Har inte tappat styrkan, snarare ökat den. Jag tror helt och hållet på att man återhämtar sig snabbare, och där med behåller mer muskelmassa med gainer/deff. Det är ju vid deff gainer gör mest nytta helt enkelt… Vid bulk eller bibehållen vikt har man ju ändå nästan alltid fyllda glykogendepåer, då tror jag det är överkurs med gainer direkt efter träningen!!! Det verkar i alla fall som om det funkar kanon med gainer vid deff :emo-thumb (om man inte äter mer kcal totalt än man förbrukar, vill säga -500 kcal i underskott)

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.