Hej jag har ett problem..

Home Forums Deff och fettminskning Hej jag har ett problem..

  • This topic is empty.
Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author
    Posts
  • #49066
    #118862

    Tja jag är en kille på 17år väger 106kg, som tränar 7dar i veckan, 5 är barmarksträning med laget och 2 är egen träning ibland blir det 6 dar i veckan beror på hur frisk jag känner mig. Jag har slutat äta kolhydrater och har minskat mitt socker intag med väldigt väldigt mycket jämnfört med vad jag har tagit in annars. Men även fast jag anstränger mig så mycket så tappar jag ingen vikt alls, när jag började träna igen efter hockey säsongen gick jag upp 6kg (antar att det e muskler som kommer tillbaka) men tappade ingenting runt midjan..

    Jag är starkt och så men har en del fett runt midjan som jag verkligen vill ha bort, men det går bara inte.. Jag tar 106kg i bänk en gång, 106kg i benböj 15ggr, springer coopern (3km) på 13:30.. men har en övervikt på 6-8kg, någon som har något konkrekt förslag vad det kan bero på?

    #118863

    Du äter för mycket.

    #118864

    Helt klart äter du för mycket om du inte tappar vikt!
    7 dagar i veckan låter som mycket träning. skulle nog ha minst 1 vilodag!
    2-3 raska promenader på ca. 1h i veckan å 1-2 vilodagar, skulle jag köra på.

    (dom flesta brukar springa cooper på 12 min då det går ut på att springa så långt som möjligt på 12 min:) )[/b]

    #118865

    du skulle tappa 20kg på att äta 3500kcal på den aktiviteten.

    och 3500kcal är inte lite så att det är jobbigt. tvärt om så är det tre ordentliga varma mål med bra lass fisk/fågel/kött och ett par mellanmål och frukost.

    #118866
    Dementis wrote:
    Du äter för mycket.

    Det är det jag inte förstår hur jag gör, äter ju bara tills jag är mätt :O

    Johnny Furu wrote:
    Helt klart äter du för mycket om du inte tappar vikt!
    7 dagar i veckan låter som mycket träning. skulle nog ha minst 1 vilodag!
    2-3 raska promenader på ca. 1h i veckan å 1-2 vilodagar, skulle jag köra på.

    (dom flesta brukar springa cooper på 12 min då det går ut på att springa så långt som möjligt på 12 min:) )[/b]

    Nja coopern inom hockeyn innebär 3km så fort du kan, 13min e inte snabbt men inte segt heller för en tung hockeyspelare :) jo har tänkt och börja gå varje morgon då jag ändå börjar 9:20/10:00 varje dag :)

    Sammy wrote:
    du skulle tappa 20kg på att äta 3500kcal på den aktiviteten.

    och 3500kcal är inte lite så att det är jobbigt. tvärt om så är det tre ordentliga varma mål med bra lass fisk/fågel/kött och ett par mellanmål och frukost.

    Vad menar du med det där första du sa om man får fråga? :) Det ända jag inte riktigt förstår är hur man ska vet vad man ska få i sig, för jag äter bara tills jag är mätt mer äter jag inte :| Äter Frukost, lunch, mat innan träning och mat efter träning mer äter jag inte.. Och är inte så att jag proppar i mig bara för att.

    #118867

    Mättnad säger egentligen väldigt lite. Det finns många som håller vikten år ut och år in enbart genom att käka tills de känner sig nöjda. Men det finns desto fler (gissar jag) som, om de går efter mättnad, kommer gå upp i vikt. Det finns även många som måste tvinga i sig mer mat än de egentligen har lust att äta för att undvika att gå ner.

    Kort sagt: Mättnad är ingen generell måttstock för energibalans. Då skulle ingen i världen med tillgång till adekvata mängder mat ha problem med vikten.

    #118868

    Kör HIIT innan frukost 2-3 gånger i veckan och gå ca30 min efteråt, och dra ner på energiintaget, inte bara kolhydraterna!

    #118869
    Eddie Vedder wrote:
    Mättnad säger egentligen väldigt lite. Det finns många som håller vikten år ut och år in enbart genom att käka tills de känner sig nöjda. Men det finns desto fler (gissar jag) som, om de går efter mättnad, kommer gå upp i vikt. Det finns även många som måste tvinga i sig mer mat än de egentligen har lust att äta för att undvika att gå ner.

    Kort sagt: Mättnad är ingen generell måttstock för energibalans. Då skulle ingen i världen med tillgång till adekvata mängder mat ha problem med vikten.

    Aha okej då förstår jag detta lite bättre, är fortfarande bara nybörjare i dessa sammanhang, tack för hjälpen och förklaringen :)

    fitnesserik wrote:
    Kör HIIT innan frukost 2-3 gånger i veckan och gå ca30 min efteråt, och dra ner på energiintaget, inte bara kolhydraterna!

    Vad menar du med HIIT? Kollar mitt energi intag också, Tack för responsen :)

    #118870
    Thedude94 wrote:
    Vad menar du med HIIT?

    Högintensiv intervallträning står det för. Du ger allt du har i 20-30 sekunder och därefter ”vilar” du i 1-2 minuter. Vila innebär inte att du ska stå still och flåsa utan du ska vara aktiv, dock på en låg nivå. Säg att du kör i en backe, 20-30 sek upp för backen och lätt jogg i 1-2 minuter ner för backen. Upprepa 20 gånger eller tills du inte orkar. Du ska inte hålla på för länge utan det ska vara ordentligt intensivt under kortare tid, säg 20 minuter.

    #118871
    Thedude94 wrote:
    Det är det jag inte förstår hur jag gör, äter ju bara tills jag är mätt :O

    Där är problemet. Du har ingen koll.

    Börja jämföra dina portioner med dina lagkamrater, dina kompisar och dina föräldrar osv.

    ”Du äter så jävla mycket, inte konstigt att du är tjock” är inget påhitt och det är inte macho att äta världens lass varenda gång.

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.