Hjälp med deff!

Home Forums Deff och fettminskning Hjälp med deff!

  • This topic is empty.
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author
    Posts
  • #108151
    #1084466

    Hej! Jag är en tjej på snart 18 år, 166 cm och 60 kg. Kortdraget: Försöker deffa med står stilla, vad gör jag för fel?
    Gymmar hårt 7dagar i veckan, thaiboxning en dag/v. (har 3-4 vilodygn/mån för återhämtning) sover minst 8h/dygn. Ligger runt 1500 kcaldag. ökade precis fr 1200 kcal då jag stod stilla.. inbillade mig att det blev FÖR lite, men vad vet jag.. en dag kan se ut såhär ungefär:
    5:30 -gym
    9:00-250g havreyoughurt, 200g hallon
    11:30- en dl kokt ris, 100g nötfärs, ca 250 g grönsaker
    14:30 samma som frukost
    18:00- 150g potatis, 150 g kycking, 150 g grönsaker
    19:00- PW ca 1 h
    20:30 – 300 g kvarg, 300g bär/frukt, 20g nötter

    TIPS OCH RÅD? varför händer det inget?

    #1084472

    Hej :)

    Hur pass länge har du tränat som du gör idag? Har du deffat/tappat vikt tidigare? Dessa faktorer spelar till stor roll in då om du exempelvis tränat hårt under en längre tid och eventuellt jojobantat eller tappat kroppsvikt. Detta kan leda till en lätt underproduktion av vissa sköldkörtelhormoner vilket i sig kan leda till förbränningen avtagit en smula.

    Din kost ser bra ut som helhet. Möjligen skulle jag överväga att dra ner på kolhydraterna framåt kvällen. Ett annat tips är att införskaffa en köksvåg och installera Myfitnesspal -app på telefonen. Då kan du få mycket noggrann koll på hur mycket kalorier du får i dig och vad du gör av med.

    Glöm inte bort att se till att du får i dig tillräckligt med vitaminer och mineraler och att du inte tar degfen till extrema nivåer med tanke på att du är så pass ung.
    Något som inte många är medvetna om är att man , som kvinna, i sena tonåren (fram till ca 22 års ålder) lagrar in kalcium i skelettet för att stärka detta. Detta sker genom inverkan av de kvinnliga könshormonerna – menstruationscykeln. Om du skulle får utebliven mens (om du ej går på preventivmedel) kan det tyda på att kroppen är försatt i ett stressläge. Avbryt då deffen eller öka mängden mat. Vill bara informera om dig om detta då detta ofta viftas bort, tyvärr finns det stora risker då detta sker – frakturer o framtida benskörhet. Så var rädd om dig!

    Totalt så handlar det hela om sunda vanor, kalorier in och kalorier ut – samt hormonbalans.

    #1084474

    Okej! Tack för svar! Jag gick fr förra sommaren 70 kg till 60 kg, då började jag öka maten lite igen och nu vill jag, några mån senare skala av det sista.. Jag har en tendens att äta det störta målet på kvällen för jag är oftast väldigt hungrig då, kan det bero på att jag äter för lite under dagen? Spelar det någon roll när maten intas? Ja, jag håller koll på ev varningssignaler ;)

    #1084475

    Glöm inte att när du går ner i vikt måste du också räkna om kaloribehovet (såklart), OCH att varje gång man räknar kalorier, oavsett om man går efter livsmedelsverket eller förpackningarnas förteckningar så räknar man ALLTID fel +/- ungefär 500 kalorier, vilket är ganska mycket beroende på hur seriös man är.

    Du tränar så pass mycket att jag tror 1500 är ett underskott, så resultaten kommer nog. Man vill ju inte gå ner för snabbt heller, iaf inte om deff är målet snarare än ren viktnedgång.

    Och nej det spelar ingen roll när på dagen du äter, det där är broscience.

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.