Hjälp med deffning!

Home Forums Deff och fettminskning Hjälp med deffning!

  • This topic is empty.
Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author
    Posts
  • #71687
    #565724

    Hej allihopa, har suttit i timtal och läst på olika forum och hemsidor om hur man ska deffa men har inte gjort mig riktigt klok på hur jag ska göra och vilket sätt som passar mig. Därför vänder jag mig hit och hoppas att jag kan få svar på mina frågor.

    Jag är 16 år och är ca 188 lång och väger ca 85 kg. Jag började för ca 1 år sedan med gym. Tänkte nu i 2 månader testa på att deffa och få bort det onödiga fettet runt magen. Men har dock MÅNGA frågor innan jag kan sätta igång.

    Tränar för nuvarande såhär:
    Måndag: gym
    Tisdag: spinning
    Onsdag:gym
    Torsdag: fys pass med kampsport (Thai boxning)
    Fredag: Gym.
    Vilar på lördagar och söndagar

    Tänkte äta såhär nu ungefär:
    Frukost – 2 dl gröt + macka och frukt
    Lunch – Nästan halva tallriken grönsaker, lite kolhydrater och resten protein.
    Innan träning – 1 dl gainer(great mega gainer).
    Efter träning – frukt och 2 dl gainer(great mega gainer)
    När jag kommer hem – En grov macka.
    Middag – Nästan halva tallriken grönsaker, lite kolhydrater och resten protein.
    Natt mål – Frukt

    Passen på Tisdagar och Torsdagar slutar ganska sent så kommer även hem sent. Vad borde jag äta då ? Kan jag äta riktig lagad mat eller är det frukt/gröt/mussli med fil eller liknande som gäller?

    Frågor:
    1. Undrar om man förbränner mycket på att springa i ca 20 min efter ett avslutat gym pass?
    2. Kommer det göra mycket skillnad om man hoppar hopprep varje morgon i ca 10 min eller är det något man kan strunta i?
    4. Äter jag för lite eller för mycket?
    5. Är det något som saknas som jag borde äta?
    6. Dricker just nu väldigt mycket mjölk, ca 10 liter på en vecka. Borde jag dricka mindre eller det påverkar inte så mycket?
    7. Hur mycket tror ni jag kan gå ner under dessa två månader?
    8.. Är det något jag kan göra så jag går ner snabbare som jag kan tänka på eller göra?

    Går i skolan och bor hemma så får käka det som bjuds på men försöker göra det bästa av situationen. Morsan lagar dock mat enligt GI metoden om det är till någon hjälp.

    Tack för er som tog er tid att läsa detta och hoppas att ni kan hjälpa mig.
    Förstår också om många blir irriterade på mina frågor, och till er ber jag om ursäkt.

    Mvh

    #565725

    tack för svaren, gjorde mig ju iaf lite klokare:D som du märker så är jag ganska inte så kunnig om att deffa så det är nog därför mina frågor kan uppfattas som dumma.

    #565726

    Jo faktiskt.

    Men har läst lite här och var att det är bra att köra så många repitioner man kan på en lätt vikt om man vill förbränna fett och har även läst att man ska köra få repitioner på en tung vikt om man vill förbränna.
    Stämmer något av dessa påståenden?

    Och säg om du själv skulle deffa. Skulle du lägga till något konditionspass istället för gym eller liknande?

    tack för du tar dig din tid, uppskattas verkligen.

    #565727

    1. Undrar om man förbränner mycket på att springa i ca 20 min efter ett avslutat gym pass?
    – Lika mycket som du annars gör när du springer, skulle tipps på runt en ca 400 kcal om du springer mellan 9-14 km/h

    2. Kommer det göra mycket skillnad om man hoppar hopprep varje morgon i ca 10 min eller är det något man kan strunta i?
    -Vet inte hur mycket Kcal man bränner vid hopprep

    4. Äter jag för lite eller för mycket?
    -Du tar 3 dl Gainer på en dag :S Du vet att man brukar använda gainer för att gå upp i vikt. Jag hade istället bytit ut gainern mot proteinpulver och inte tagit 3 dl utan 1-2 dl / dag.

    Annars om du äter för mycket är svårt att konstatera, räkna ut ditt totala energi behov och börja räkna Kcal. Sikta på att ligga på ett underskott runt en 500 så går du ca ner 0,5 kg i veckan :)

    5. Är det något som saknas som jag borde äta?
    -Proteinpulver istället för gainer hade jag kört på

    6. Dricker just nu väldigt mycket mjölk, ca 10 liter på en vecka. Borde jag dricka mindre eller det påverkar inte så mycket?
    – Mjölk innehåller just väldigt mycket kcal men är även bra för skelettet särskilt för dig som växer. Jag hade dock dragit ner på mjölkdrickandet.

    7. Hur mycket tror ni jag kan gå ner under dessa två månader?
    – Beror på ditt Kcal underskott men om vi säger 0,5 i veckan x 8 veckor = 4 kg.

    8.. Är det något jag kan göra så jag går ner snabbare som jag kan tänka på eller göra?
    – Om du vill gå ner snabbare i vikt så kan du ligga på ett större underskott.

    #565728

    Okej, tack känner att jag fått en del kött mer på benen nu.

    Men tänkte köpa nytt protein pulver som jag tänkt inhandla ett tag. Suttit och kollar på 2 st som jag ska välja ibland.
    Men vad menas det med att pulvret är vasselproteinkoncentrerat? Vad gör vasselprotein för något?

    Var för övrigt Great best whey och Great pure whey jag kollat på om någon har erfarenhet ifrån dessa.

    tack på förhand

    mvh

    #565729

    400 kcal för 20 minuters löpning = ca 4.7 km

    Köp ett kaseinpulver istället, de verkar vara bättre på alla områden.

    #565730
    daawg wrote:
    Okej, tack känner att jag fått en del kött mer på benen nu.

    Men tänkte köpa nytt protein pulver som jag tänkt inhandla ett tag. Suttit och kollar på 2 st som jag ska välja ibland.
    Men vad menas det med att pulvret är vasselproteinkoncentrerat? Vad gör vasselprotein för något?

    Var för övrigt Great best whey och Great pure whey jag kollat på om någon har erfarenhet ifrån dessa.

    tack på förhand

    mvh

    Vassle protein är snabbare protein än kassle. Köp whey 100 istället.

    #565731
    CVN wrote:
    Vassle protein är snabbare protein än kassle. Köp whey 100 istället.

    Jag antar att du menaer kasein? Eller menar du kassler?:D

    Kasein efter träning är likvärdigt med vassle och ger minst lika bra effekt.

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.