hur mycket kcal bränner kroppen själv per dag?

Home Forums Deff och fettminskning hur mycket kcal bränner kroppen själv per dag?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 32 total)
  • Author
    Posts
  • #651510
    Insulinus wrote:
    Det där va en sjukt intressant föreläsning och studie. Gissa om jag är avundsjuk på personen som ökat sin basalmetabolism med 30% vid en vikt uppgång på endast 7%…… ;)

    Håller med, såg den precis riktigt intressant. Skulle vara roligt att se bilder på ”biffen” som ökade från 82kg till 92kg på 3veckor, och det såg ut som muskler.

    #651511

    Min kropp förbrukar(utan motion) enligt denna formel:
    66.1 + (13.75 * 74.5) + (5.003 * 180) – (6.775 * 17)~1875Kcal/dag

    17 år, 74.5kg, 180cm

    totala intag(vilodagar):1700kcal, dvs ca 200kcal underskott och ca 300kcal till av vanliga motioner (ca 400-600 underskott)
    totala intag(träningsdagar):1900kcal,
    1900kcal-1875kcal(kroppsförbruk)= 25kcal överskott.
    Men sedan 25kcal-300kcal(vanliga motioner)= -275kcal(underskott)
    -275kcal och -500kcal till av träningen = (ca 800 i underskott)

    Kosten
    det ska ätas såhära ungefär alltid, om inte ni kommer med nya tips och ideer.
    Frukost: proteindrink + 1 dl fiberhavregryn + 20g jordnötter
    lunch: tonfisk 140g + ett äpple
    middag: 100g kvarg+ proteindrink innan träning
    (842 kcal hittils)
    TRÄNA
    efter träningen: proteindrink , 1 dl havregryn + 2 riskakor + 15g jordnötter
    1h tonfisk 140g
    kvarg: 150g
    sova: protein med mellanmjölk
    (960kcal till)

    totalt: 842+960= 1802kcal
    Mängd –240g protein— 37.5g fett— 117g kolhydrater
    E%


    54.7%


    19.4%


    26.5%

    känner mig osäker om jag ska öka kalori intaget, eftersom enligt former som ni ser där uppe, ska jag få i mig 1900kcal för ett underskott på 800kcal, men jag får i mig ca 1800kcal och vet inte hur jag ska öka det?
    Genom mer fett, kolhydrater, protein ??? Kanske så behöver jag sänka någon av intaget oxå, tex kolhydraterna??
    Kom med tips,hjälp,ideer osv..

    #651512

    Kroppen har ju en förbrukning på energi, dygnet runt.
    Då alla organ i kroppen kostar energ,i liksom hjärta, hjärna, njurar, lever och vad du kan hitta på, till och med fettvävnad och muskelvävnad.

    Så har du en energiförbrukning på 2100 en dag, med aktivitet inräknat (låter lågt), och du äter för 1600 kcal, så kommer kroppen förmodligen bryta ner egen vävnad för 500 kcal, för att stimulera energibehovet.

    Du ”behöver” inte träna bort energi, ifall du inte vill.
    Äter du mindre energi än vad din kropp kostar en dag, så kommer du gå ner i vikt, oavsett träning eller inte.
    Sen har träning tvåtusen fördelar, men det är en annan femma :)

    #651513
    NoGain_Diabetes wrote:
    Ge mig vikt, längd och ålder ska jag ge dig din grundförbränning.. :D

    kan du räkna åt mig med? :)

    187 cm 92 kg 17 år, Vad är formlen förresten?

    #651514
    Raaze wrote:
    kan du räkna åt mig med? :)

    187 cm 92 kg 17 år, Vad är formlen förresten?

    [http://traningslara.se/blogg/att-uppskatta-sitt-energibehov/]

    #651515
    Eddie Vedder wrote:
    [http://traningslara.se/blogg/att-uppskatta-sitt-energibehov/]

    Uppskattas grymt mkt,

    2100-2200 är mitt då? har jag gjort rätt? ;)

    66.5 + (13.75 x 92) + (5.003 x 187) – (6.775 x 17)

    menar utifrån att inte röra sig ett dugg :p

    #651516
    Raaze wrote:
    Uppskattas grymt mkt,

    2100-2200 är mitt då? har jag gjort rätt? ;)

    66.5 + (13.75 x 92) + (5.003 x 187) – (6.775 x 17)

    menar utifrån att inte röra sig ett dugg :p

    Ja det kan stämma. Ekvationen är ju det enkla. Det svåra är att uppskatta aktivitetsnivån sen, det är där de allra flesta gör fel. Man tror att man räknar fel fastän de uteblivna resultatetn helt enkelt beror på att man slaviskt följer en siffra som baseras på en feluppskattad aktivitetsnivå.

    På samma sätt kan man ALDRIG få 100% koll på exakta mängder energi och näringsämnen i sin kost. Det går att komma bra nära men aldrig helt.

    #651517
    Eddie Vedder wrote:
    Ja det kan stämma. Ekvationen är ju det enkla. Det svåra är att uppskatta aktivitetsnivån sen, det är där de allra flesta gör fel. Man tror att man räknar fel fastän de uteblivna resultatetn helt enkelt beror på att man slaviskt följer en siffra som baseras på en feluppskattad aktivitetsnivå.

    På samma sätt kan man ALDRIG få 100% koll på exakta mängder energi och näringsämnen i sin kost. Det går att komma bra nära men aldrig helt.

    Grejen är ju man vill ned i vikt så håller man sig under den nivån kroppen själv förbränner så bör det går nedåt iallafall ;)

    #651518
    Flessa wrote:
    Ja, men grejen är också den att det är energin som kroppen behöver för att fungera. Lägger du dig under den nivån, tränar och gör andra saker på dagen mer än att ligga helt still och kolla upp itaket, så lär du inte gå ner i vikt, snarere dö.

    Det är klart man går ner i vikt om man äter mindre än vad man förbrukar. Ju mindre man äter, desto mer går man ner. Inte för att svält är något att rekommendera för den som tränar och vill prestera (eller någon annan heller), men inte slutar man gå ner i vikt (tvärtom!) och dör, det gör man inte knall och fall heller.

    För gravt överviktiga är en diet som ger mindre energi än deras grundförbrukning en effektiv viktminskningsmetod.

    #651519
    King Grub wrote:
    Det är klart man går ner i vikt om man äter mindre än vad man förbrukar. Ju mindre man äter, desto mer går man ner. Inte för att svält är något att rekommendera för den som tränar och vill prestera (eller någon annan heller), men inte slutar man gå ner i vikt (tvärtom!) och dör, det gör man inte knall och fall heller.

    För gravt överviktiga är en diet som ger mindre energi än deras grundförbrukning en effektiv viktminskningsmetod.

    Jag ligger på mellan 1500-1800 kcal per dag. Mår bra osv, inte märkt nån skillnad på gymet heller, (dock är jag relativt ny där) Om det vore svält bör väl jag känna av det?

    #651520
    Flessa wrote:
    Det är just det jag menar. Du går ju ner i vikt, men det är ju inte hälsosamt. (så länge man inte har fetma etc.)

    Kanske lite överdrivet att skriva att det finns risk för döden om du nu inte menade vad du skrev. Jag håller med om det ohälsosamma i att som icke överviktig äta under BMR en längre period men inte riskerar man att dö.

    #651521
    Flessa wrote:
    Okej. Men om man fakto får i sig mindre energi än vad organ o.s.v behöver för att underhållas, så borde det ju i slutändan leda till döden?

    Känns det relevant i sammanhanget tycker du? Sålänge man får i sig essentiella näringsämnen i adekvata mängder kan man ligga sjukt lågt utan att dö.

    Och att ens diskutera så extremt sjuka situationer känns ju bara onödigt. Särskilt när du inte ens påpekar det i första inlägget. Där framgår det ju inte alls vilken omfattning du egentligen menar (om du nu ens tänkt efter vilket jag tvivlar på) och risken finns ju att du bara skrämmer TS i onödan.

    #651522

    så vi säger att jag äter 1000kcal per dag och bränner 1000kcal i gymmet går man ner i vikt mkt då?

    #651523

    aha ok tack men tar det långt tid då?

    vill gärna gå ner 6 kg tills sommaren :P

    undra om någon kunde hjälpa är inte så erfaren :P

    #651524
    Cristiian wrote:
    så vi säger att jag äter 1000kcal per dag och bränner 1000kcal i gymmet går man ner i vikt mkt då?

    Tre trådar räckte inte?

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 32 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.