Hur tolka Deffguidens stress-/aktivitetsfaktor?

Home Forums Deff och fettminskning Hur tolka Deffguidens stress-/aktivitetsfaktor?

  • This topic is empty.
Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author
    Posts
  • #50048
    #120412

    Jag tänkte börja räkna lite bättre på min -500 kcal diet. Jag har följt denna i 2 veckor och gått ner ca 1.5 kg men jag vill ha lite bättre koll på fett/protein/kolhydrater jag får i mig. Har alltså bara kört ögonmått och småräknat med iphone-app.

    Min fråga är om något i deffguiden

    ”Ditt ungefärliga energibehov kan du räkna ut genom den beprövade Harris&Benedict-ekvationen från 1919:

    Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) – (6.775 x ålder)

    Slutsiffran är ditt BEE, dvs ditt basala energibehov vid vila.

    Därefter multipliceras BEE:t med en stress- och aktivitetsfaktor från 1.2 – 2.0, där 1.2 är en dag framför datorn och 2.0 är en idrottsmans dag inom en konditionsgren, och från summan du får fram (som alltså visar det energiintag du behöver för att din kroppsvikt skall vara konstant vid den aktivitetsnivå du anger) drar du av 500 kcal. Det är kaloriintaget som du bör ligga på för att uppnå viktminskningen av ett halv kilo per vecka.”

    Jag cyklar till bussen (ca. 3km) varje dag och jag lägger min stress-/aktivitetsfaktor på 1,35. (btw, Rimligt värde?)

    Då blir mitt kaloriintag (23år, 176cm, 82kg): 1919(BEE) *1.35 (stressfaktor) – 500 = 2090kcal.

    Hur implementerar jag min träning?

    – Ska jag räkna enligt ovan och sedan lägga på min träning, alltså höja kaloriintaget? (t.ex träning 300kcal ==> kaloriintag för dagen : 2390kcal)
    – Ska jag bara träna och skita(hittade inget bättre ord) i att lägga på kalorierna från träningen. (dvs. Träna och ändå äta 2090kcal)

    – Eller ska jag räkna en ny stressfaktor varje dag beroende på träning? (t.ex 1.7 istället för 1.35 de dagar jag tränar)

    Hoppas det inte blev för luddigt

    #120413

    Använd den här är mitt tips:

    [http://matkalkyl.se]

    Kör på ”Harris-Benedict-ekvationen”.

    Som du ser räknas stressnivån ut som en medel över veckan.

    #120414

    Läste igenom, fick lite bättre info.

    För att ha det svart på vitt
    Då ska jag inte räkna kalorierna från min träning och lägga på varje dag?

    Utan ska köra på ett fast kaloriintag med stressfaktor 1.7 då jag tränar tungt 4-6 ggr i veckan

    rätt`?

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.