Idag föll jag dit (hemska transfetter!)

Home Forums Deff och fettminskning Idag föll jag dit (hemska transfetter!)

  • This topic is empty.
Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author
    Posts
  • #65391
    #454090

    Idag föll jag dit – ostbågar.

    Håller nu på med ett ganska seriöst deffschema där jag varje dag landar på ungefär 500-700 kcal underskott per dag. Det har gått bra hittills, har gått ner från 77 kilo till 73-74 kilo på åtta veckor och lyckats vidhålla muskler så gott det går, sexpacket börjar synas mer och mer med andra ord :emo-thumb

    Enligt aktuell litteratur är det ju bra med en ”overfeeding day” med kaloriöverskott i veckan för att kickstarta metabolismen igen, så det gör jag. Nu är det dock såhär, vilket blir huvudfrågan med tråden, att förutom min överskottsdag så unnar jag mig godis och annat fruktansvärt en gång i veckan, ungefär som en motivationsfaktor.

    Idag var jag dock ovanligt ohälsosam och åt en påse ostbågar (trots de ökända transfetterna), med de +1450 kalorier detta innebar landade jag dock ändå på -60 kcal för den här dagen. Det är ju en avsevärd mängd fett i en sån här påse, typ 45g per 100 g.

    Så frågan, nu när jag åt den här otroliga mängden onyttigt fett, påverkar detta inte min fettdepå ändå, trots att jag i slutändan hamnade på minus 60 kcal? Kan det vara så enkelt? Låter för bra för att vara sant, skulle kroppen verkligen bränna de här 100 gram fett någonting helt utan konsekvenser?

    Tack!

    #454091
    Bapumba wrote:
    Enligt aktuell litteratur är det ju bra med en ”overfeeding day” med kaloriöverskott i veckan för att kickstarta metabolismen igen, så det gör jag.

    Källa till den ”aktuella litteraturen”?

    Bapumba wrote:
    Idag var jag dock ovanligt ohälsosam och åt en påse ostbågar (trots de ökända transfetterna), med de +1450 kalorier detta innebar landade jag dock ändå på -60 kcal för den här dagen. Det är ju en avsevärd mängd fett i en sån här påse, typ 45g per 100 g.

    Så frågan, nu när jag åt den här otroliga mängden onyttigt fett, påverkar detta inte min fettdepå ändå, trots att jag i slutändan hamnade på minus 60 kcal? Kan det vara så enkelt? Låter för bra för att vara sant, skulle kroppen verkligen bränna de här 100 gram fett någonting helt utan konsekvenser?

    Tack!

    Fettet kommer metaboliseras om OM det är så att det innehåller en viss andel transfettsyror (vilket jag inte har koll på) så kommer de ju antagligen göra en liten liten negattiv inverkan. Men den är som sagt mycket liten och betydlig.

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.