kaloriunderskott

Home Forums Deff och fettminskning kaloriunderskott

  • This topic is empty.
Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author
    Posts
  • #78220
    #678162

    Kan för lite kalorier under en diet (ex 2000 kcal istället för 2800 kcal) göra att viktminskningen stannar?

    #678163

    Beror på vad du menar med ”för lite”.

    För lite såsom ”mindre än mitt energibehov” så är svaret nej, man fortsätter ner i vikt om man understiger sitt behov.

    Om du däremot menar att din ämnesomsättning anpassar sig till ett alldeles för lågt intag så kan svaret vara ja. Det kan hända, energiförbrukningen kan sjunka rejält vid för lågt intag med stora individuella variationer. Dessutom sjunker ju BMR automatiskt med viktnedgången, en kost vars energimängd innebär 500kcal underskott vid 80kg innebär inte lika mycket underskott vid 70kg t.ex. Förutsatt identisk aktivitetsnivå.

    #678164
    Eddie Vedder wrote:
    Beror på vad du menar med ”för lite”.

    För lite såsom ”mindre än mitt energibehov” så är svaret nej, man fortsätter ner i vikt om man understiger sitt behov.

    Om du däremot menar att din ämnesomsättning anpassar sig till ett alldeles för lågt intag så kan svaret vara ja. Det kan hända, energiförbrukningen kan sjunka rejält vid för lågt intag med stora individuella variationer. Dessutom sjunker ju BMR automatiskt med viktnedgången, en kost vars energimängd innebär 500kcal underskott vid 80kg innebär inte lika mycket underskott vid 70kg t.ex. Förutsatt identisk aktivitetsnivå.

    Jag ska förklara lite bättre hur jag menar…
    Jag själv är 182 cm lång och väger 105 kg. Muskelmassan är strax under vad tävlande fitnesskillarna har om jag ska uppskatta mellan tummen och pekfingret.

    Om jag börjar deffa, äter den vanlig byggardiet mat. Cirka 2000kcal om dagen, tränar styrka 4-5 ggr/vecka och 6 morgonpromenader 1 timme/vecka samt cykel 30 min efter styrkepassen.
    Är 2000 kcal för lite och min förbränning stannar upp?

    #678165

    Din ämnesomsättning sjunker, men du fortfarande ned i vikt på ett energiunderskott. Basalomsättningen sjunker vid energiunderskott, mer än vad som förklaras med kostnaden för den förlorade kroppsvikten.

    #678166

    Märkligt…har legat på ca 2300 kcal per dag i fyra veckor nu. Ingen skillnad på vågen men stor skillnad i spegeln.

    #678167

    Om du väger lika mycket men tycker att du ser bättre ut är det väl så bra det bara kan bli? Att få snyggare estetik utan att tappa massa är ju det ultimata.

    #678168
    Eddie Vedder wrote:
    Om du väger lika mycket men tycker att du ser bättre ut är det väl så bra det bara kan bli? Att få snyggare estetik utan att tappa massa är ju det ultimata.

    Jo absolut, Visst är det så.
    Men ändå. Varför tappar jag inte i vikt, trots kaloriunderskottet…
    Kan det bero på att jag har två ätardagar?

    #678169

    Om du eftersträvar en viss viktnedgång inom mätperioden en vecka och ätardagarna innebär att din vecka totalt sett innebär energibalans/energiöverskott så går du förstås inte ner.
    -500kcal/dygn under fem dygn och sen +1250kcal/dygn under två dygn kommer ju teoretiskt sett innebära +-0 under veckan.

    #678170
    Eddie Vedder wrote:
    Om du eftersträvar en viss viktnedgång inom mätperioden en vecka och ätardagarna innebär att din vecka totalt sett innebär energibalans/energiöverskott så går du förstås inte ner.
    -500kcal/dygn under fem dygn och sen +1250kcal/dygn under två dygn kommer ju teoretiskt sett innebära +-0 under veckan.

    Nu är det slut på frossandet. Tack för hjälpen!

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.