Kan man från precis data se om det lämpar sig med deff?

Home Forums Deff och fettminskning Kan man från precis data se om det lämpar sig med deff?

  • This topic is empty.
Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author
    Posts
  • #49893
    #120143

    Hallå eller!
    Jag vet inte om detta är rätt ställe att posta denna tråd, men jag tror jag hamnat rätt :)

    Jo, det är så att jag undrar om man kan från rätt exakta data, säga om man skulle se ”tanig” ut om man började deffa inför sommaren 2012 eller om man ska fortsätta med bulk till nästa sommar och deffa då istället?

    Detta är mina resultat från en BIM (tror jag det hette) mätning.

    BODY COMPISITION ANALYZER
    -min kroppssammansättning

    Datum: 28/3-2012
    Gender: Male
    Age: 20
    Height: 173cm
    Clothes Weight: 1,0 kg

    RESULT

    Weight: 71.8 kg
    Fat %: 13.2 %
    Fat Mass 9.5 kg
    FFM: 62.3 kg
    Muscle Mass: 59.2 kg
    TBW (vatten): 44.6 kg
    TBW (vatten) %: 62.1 %
    Bone Mass: 3.1 kg
    BMR (hur mkt du gör av med i viloläge): 7736 KJ/1849 kcal

    Metabolic Age: 12
    Visceral Fat Rating: 1
    BMI: 24.0
    Ideal Body Weight: 65.8 kg
    Degree Of Obesity: 9.1% (ligger 9.1% över min idealvikt)

    DESIRABLE RANGE

    Fat %: 8.0-19.9 %
    Fat Mass: 5.4-15.5 kg

    Alltså, kan man på något sätt säga att jag ligger bra till för att kunna börja deffa inför sommaren utan att se ut som ett skelett? eller är det bara att fortsätta äta som en hest tills man nått ”bättre” förutsättningar?

    Mina mål är att jag vill bli större än vad jag är nu, men jag vill inte se allt för ”degig” ut heller till sommaren, när man är ute och solar osv. Man kan börja dra lite extra mycket i skinnet vid magen än vad jag kunde förr. :

    #120144

    Tror det lättaste hade varit att ta en bild på din kropp och posta den. Sedan får du ju höra vad folk tycker.

    Det är ju dock bara du som vet ungefär hur du vill se ut.

    #120145

    Du kan ju avbryta deffen när du är nöjd?

    #120146

    Ja, lättast hade väl varit en bild och se hur det ser ut, tänkte bara om man kunde säga t ex att om musklerna väger 59kg och besitter på en fettprocent på 13% då man väger 71,8kg totalt.
    om man kunde konstatera något utifrån det :P typ att ”du har för lite muskelmassa för din vikt, fortsätt bulka innan deffen så du inte ser allt för liten ut”. Ja, jag är lite kluven alltså.

    Jag vet inte riktigt hur jag ska göra, om jag börjar deffa till jag når en bättre/nöjdare nivå på mitt underhudsfett, ska jag stanna där då resten av sommaren? Vad jag egentligen är ute efter är kanske ett sätt att få ner mitt underhudsfett samtidigt jag är i en period där jag vill bli större, om det ens finns ett sådant sätt. haha.

    #120147

    Har full förståelse, har varit, och är fortfarande lite i samma sits. Om du vet med dig att du inte är så muskulös, men ändå vill ha fram rutorna, så får du ju antingen prioritera det ena eller det andra skulle jag tro.
    Antingen får du vara tanig med rutor i sommar, eller så börjar du bygga redan nu för en alltigenom snyggare kropp till nästa år, men magen kanske inte blir lika fin denna sommaren.

    Tror inte det är någon bra idé att göra som jag gjorde, med en halvdan deff, och sedan en ångra sig och försöka bygga. Blev ingen reda med något den gången.

    #120148

    Ja, precis så är det.
    antingen har jag en sommar då jag är mer eller mindre tjock och väntar till nästa sommar jag börjar deffa med betydligt bättre förutsättningar för en mer muskulös kropp.
    eller så behåller jag de muskler jag har vid slutet av april och börjar banta ner fett.
    Det känns som att de är lättare att börja bulka igen efter sommaren, det är ju så gott som att man bara dricker en massa gainers och äter mer för att komma in på rätt spår igen.

    #120149

    Det heter BIA-mätning :emo-thumb

    Vad man kan se på dina resultat så tycker jag att du ligger bra till, jag skulle nog legat på ett litet överskott och fortsatt bygga. 13% fett ser i de flestas ögon bra ut :) Men självklart så får du ju helt avgöra själv, men jag tycker inte att du bör oroa dig för att se ”plufsig” ut i sommar, det kan du överlåta åt oss lite fläskigare ;)

    #120150

    ah, juste. BIA :)
    Jag får se hur jag gör. min sista gainer tar slut när april tar slut, jag får nog utgå ifrån hur jag känner då. antingen beställer jag mer gainer och kör på eller så börjar jag deffa. jag skulle kunna avbryta om jag ser att det verkligen inte funkar, jag behöver mer muskelmassa, vad tror du? tack för synpunkterna! :)

    #120151

    Man behöver alltid mer muskelmassa ;) Men en schysst form med lite mindre muskler kan iallfall i mina ögon se bra mycket bättre ut än en lite bulkigare men muskulösare form, men det är väl smaksak. Posta en bild så blir det mycket lättare att ge en rättvis kommentar :)

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.