Kommer detta funka för att gå ner i vikt?

Home Forums Deff och fettminskning Kommer detta funka för att gå ner i vikt?

  • This topic is empty.
Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author
    Posts
  • #105938
    #1082257

    Hejhej! Skulle behöva lite rådgivning från erfarna människor 8)

    Jag är en tjej på 22 år som tränar regelbundet varje vecka, tränar då typ bara kondition och brukar träna 3-5 gånger per vecka och då 30 -60 min.
    Dock står det still på vågen, går snarare upp i vikt sakta men säkert och har nu kommit fram till att jag har alldeles för stor kärlek för mat och all träning ger liksom ingenting! :

    Jag har nu börjat med en ”typ egenpåhittad diet” som jag skulle vilja ha lite råd om då en dag kan se ut såhär:

    Frukost: Ex lite kvarg eller två kokta ägg
    Mellanmål: 2 riskakor
    Lunch: Kan vara var som helst, alltså då makaroner och köttbullar tex (inte nyttigt då alltså)
    Mellanmål: Typ riskakor eller kvarg
    Och det sista målet för dagen middag/kvällsmat: 2 kokta ägg.

    Har kört detta i två veckor och känner mig redan typ tightare om magen men tänker att detta är väldigt enkelt, kan detta verkligen funka eller måste jag dra ner även på lunchen, tex inte äta kolhydrater och sånt (är svaaag för pasta och kolhydrater hehe), för jag tänker att om man äter såhär borde det väl ändå bli kaloriunderskott med tanke på träningen, vad tror NI? Eller kan det vara rentav dåligt för kroppen att äta såhär?

    Mycket tacksam för tips och råd, har försökt med allt och det känns som att det här kan funka men är inte så insatt i hur man ska käka iochmed viktnedgång :

    #1082290

    Hej tjejen! Anledningen till att du gått upp i vikt är antagligen beroende på du lagt på dig muskler med hjälp av kaloribalans eller kaloriöverskott.

    För att smalna av, tighta till och bli mer definierad krävs det som sagt ett underskott. Hur stort underskottet ska vara är beroende på hur snabbt du vill gå ner. Dock så rekommenderar jag ett underskott på max 500 kalorier per dag.

    Det förstnämnda vet du säkert redan, men ville bara förtydliga det ändå!

    Träningen låter superbra. Dock så skulle jag rekommendera några konditionspass (helst svettig PW) på morgonen några dagar i veckan innan frulle. Du kan absolut köra på ca två i veckan. Bidrar till snabbare fettförlust på kroppen. Och sedan några få pass till, det du känner för men inkludera gärna lite styrka med. Det bidrar till en mer hälsosam kropp, högre ämnesomsättning m.m.

    Och DÅ kommer vi till kosten, som är det allra viktigaste i det hela. Du vill som sagt ha resultat för det du kämpar för på träningen. Då krävs det rätt kalorier och mat som du tycker är god.

    Låt oss säga att du behöver 2000 kalorier per dag. Sätter ett dagligt underskott på 400 kalorier per dag.
    Då har du 1600 kalorier att äta för om dagen. Jag tycker personligen att protein mättar väldigt bra!
    Ett exempel på diet som jag hade satt ihop till dig hade varit:

    Frukost: 1 dl havregryn – 1 skopa proteinpulver (eller 3 äggvitor) – eventuellt några bär och t.ex. kanel – 2 stk omega3

    Mellanmål: proteinshake / eller kvarg med funlight / eller en msk nötsmör

    Lunch: Här kan du äta dina makaroner och köttbullar, trots att jag rekommenderar vitt kött med tex. potatis. Men eftersom att du tycker om ditt ovanstående exempel, kan du räkna dina kalorier i en app, då du kan göra dina köttbullar med kycklingfärs/nötfärs, krydda med salt & peppar och steka utan fett. Koka upp makaroner (helst fullkorn för mättnad) i de kalorier du har. Och tex servera med lite stevia-ketchup. Se till att lunchen hamnar på max 500 kcal.

    Mellanmål: 250 gram keso/kvarg. Om du vill ha lite kolhydrater här hade jag valt bär.

    Middag: Som lunchen. Minska kolhydraterna lite grann om du inte tränat innan middag. Om du tränat är det bra att äta som lunchen.

    Om du är hungrig på kvällen och har kalorier för dagen kvar, är det bra att äta någon forum av protein. Tex proteinpulver i form av shake, pudding, fluff osv. Eller keso/kvarg.

    Hoppas detta kan hjälpa till lite iaf!

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.