Måste deffa och räkna kalorier för att tappa fett?

Home Forums Deff och fettminskning Måste deffa och räkna kalorier för att tappa fett?

  • This topic is empty.
Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author
    Posts
  • #71831
    #567858

    Det är så att jag har hört mig omkring lite granna och vissa säger att deffa är nånting endast bodybuilders gör innan tävling och andra säger ”Läs deffguiden!” ifall jag undrar hur jag ska gå till väga för att tappa fett.

    Så jag har kommit fram till detta – ”Antingen deffar man eller så tappar man inte fett”. Är det så?

    Och ifall jag deffar går det bra att göra det på känn, eller, bör jag räkna kalorier? Känns ju lite overkill om man hoppar runt i hemmet och väger allting man ska äta.

    Tacksam för svar!

    #567859

    deff = ligga på kaloriunderskott/träna bort kalorierna

    jag har själv deffat bort över 10kg på känn, räkna kalorier är jävligt onödigt om du inte är proffs. Man kan skaffa sig en uppfattning om ungefär vad man bör äta o ca hur mkt kalorier man får trycka i sig men lättast är att prova sig fram. Tänk på att inte glömma fettet, många som tar bort det helt men några g om dagen är bara bra.

    #567860

    Du tappar alltid fett, fettförbränningen upphör aldrig.

    Dessutom lagrar du alltid in fett också och det väsentliga är att under en given mätperiod skall frisättningen av kroppsfett överstiga den parallellt pågående inlagringen.

    Räkna behöver du definitivt inte göra, det kan underlätta men är inget krav. Åstadkommer du en successiv förändring på både vågen och i spegeln som du trivs med så är det ju bara att köra på. Skulle du sedan hamna på en platå där det står still kanske det kan vara bra att testa något nytt, typ mer noggranns kaloriräkning och vägning. Det avgör ju du.:)

    Vad du sedan väljer att minska på mest i kostväg är upp till dig. Lågkolhydratdieter är ju populära och förefaller väldigt effektiva, mycket fett och protein och mycket grönsaker är dessutom väldigt bra sätt att få i sig mycket näring trots lägre energiintag.

    #567861

    Jaha! Tack för svaren!

    Tror ni detta livsschema kommer fungera? (175cm, 75kg, ifall det skulle betyda något).

    *Frukost: En tallrik havrefras med mjölk.

    *Lunch: På skolan

    *Efter träning: Gainomax/mjölk + banan/något annat

    *Middag: Lågenergitallriksmodellen? Eller behöver jag inte lågenergitallriksmodellen om jag bara äter tre ggr/dag?

    #567862
    Wanted wrote:
    Jaha! Tack för svaren!

    Tror ni detta livsschema kommer fungera? (175cm, 75kg, ifall det skulle betyda något).

    *Frukost: En tallrik havrefras med mjölk.

    *Lunch: På skolan

    *Efter träning: Gainomax/mjölk + banan/något annat

    *Middag: Lågenergitallriksmodellen? Eller behöver jag inte lågenergitallriksmodellen om jag bara äter tre ggr/dag?

    Helt omöjligt att ens gissa. Det där säger tyvärr ingenting i stort sett.

    #567863

    Okej okej. Får ta och läsa på om detta!

    Har räknat ut att 1 tallrik med havrefras med mjölk (som jag alltid äter till frukost) innehåller ca:
    375kcal
    15,8g protein
    50,1g kolhydrat
    12,5g fett

    Och idag har jag ätit det till både frukost och lunch så då ligger jag nu på ungefär:
    750kcal
    31,6g protein
    100,2g kolhydrat
    25g fett

    Hittade inte havrefras i livsmedelsverkets databas så fick ta till lite hederlig gammal matte. Ser detta ut som en okej frukost?

    #567864

    Havrefras med mjölk är både gott och en bra frukost helt klart.:) Om du sedan räknat rätt på mängden vet ju bara du men i vilket fall som helst är det en nyttig frukost.

    #567865

    Ja! :) Stort tack för dom snabba svaren!

    #567866

    skippa mat med mycket kolhydrater i, så använder kroppen fettet på kroppen som energikälla, och du förbränner. Jag har själv börjat och gått ner från 83 tjocka kilo till 78 lite fastare kilon på under 2 månader ;)

    #567867
    antuun wrote:
    skippa mat med mycket kolhydrater i, så använder kroppen fettet på kroppen som energikälla, och du förbränner. Jag har själv börjat och gått ner från 83 tjocka kilo till 78 lite fastare kilon på under 2 månader ;)

    Skilj på dietärt fett och kroppsfett. Drar du ned på kolhydrat och ersätter den energin med fett så ökar fettförbränningen, visst, men det är dietära fettsyror, inte kroppseget fett. För att få kroppsfettbalansen negativ måste du dra ned på kaloriintaget, och då blir gör det ingen speciell skillnad om det handlar om kolhydrat- eller fettrestriktion.

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.