Minska kroppsfettet – behålla/bygga muskler

Home Forums Deff och fettminskning Minska kroppsfettet – behålla/bygga muskler

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • Author
    Posts
  • #70660
    #545575

    Hej,

    Jag har hört att man inte kan minska i fett samtidigt som man vill bygga? Stämmer det?

    Jag skulle vilja bygga på mig mer muskler och få en tydligare definition utav mina muskler. Kan jag genom normal till tung styrketräning ca 40-50 minuter per pass och 20-30 minuters lågintensiv cardio efter varje pass bibehålla/bygga mina muskler men minska mitt kroppsfett? (förutsatt att jag sköter kosten på ett korrekt sätt.)

    Är det någon som kan rekommendera vad jag kan göra för att uppnå mina resultat? Kanske lägga upp det på ett annat sätt. Varannan dag cardio, varannan styrketräning..

    Tacksam för svar! :)

    #545576

    Det beror på hur lång metmetod du har.

    Energiunderskott: bli av med kroppsfett.
    Styrketräning: bibehålla/öka muskelmassa.

    #545577
    hejsvejs55 wrote:
    Vad är då den riktiga sanningen om styrketräning mikael j?

    somliga gurus påstår mycket HIIT med bra återhämtning givetvis,
    TUNG styrketräning och ett visst underskott på tex -500.

    Då du avvaktar med progression och tränar samma vikter TUNGT & utför tex HIIT & morgon promenader med BCAA drink innan tex.
    Förlorar du inte muskler då? av HIIT o styrketräningen då de inte byggs upp igen (pga energiunderskott)

    Eh. Har du en mer konkret fråga som relaterar till dig själv här? Ställ gärna den istället för vad ”somliga gurus” påstår.

    #545578

    Varför skall du träna HIIT?

    Vad jag förstår är det bättre att inte ägna sig åt högentinsiv konditionsträning vid underskott om målet är att bibehålla så mycket muskelmassa som möjligt…

    #545579
    mikaelj wrote:
    Varför skall du träna HIIT?

    Vad jag förstår är det bättre att inte ägna sig åt högentinsiv konditionsträning vid underskott om målet är att bibehålla så mycket muskelmassa som möjligt…

    Det är korrekt. HIIT är bättre ur bibehållen muskelsynpunkt än lång tids lågintensiv konditionsträning men fortfarande sänder det ”fel” signaler. Ett tips är att inte ens diskutera med trollet hejsvejs55.

    On topic: Nej det stämmer inte Peirree. Att INTE förbränna fett och syntetisera muskelmassa samtidigt är tvärtemot HELT omöjligt. Du måste dö i så fall.

    #545580

    Det hänger mest på hur nära ditt genetiska max. vad gäller muskelmassa du är.

    Om du fortfarande kan få muskler och får i dig tillräckligt mycket protein och styrketränar kan du öka i muskelmassa trots att du blir av med fett. Men om du inte har så mycket kvar att öka går det långsammare.

    Såvida du inte är styrkelyftare/strongmantävlande och faktiskt vill bli smal igen tjänar du lite på att göra en typisk bulk-/deffcykel jämfört med att öka långsamt och se bra ut under hela tiden…

    #545581

    Tack för svar.

    Men då utgår jag ifrån att det är bättre att jag bygger nu och ligger på överskott, och sedan när jag anser att det är dags att minska i kroppsfett så börjar jag med en deff och kör tung styrketräning den tiden medans jag deffar eller bör man ligga på högreps?

    Från en fråga till en annan medans vi ändå är inne på ämnet fettförminskning. Hur lång bör en defftid vara på ungefär? Finns säkert många olika svar beroende på hur man ser ut och vad man vill uppnå för resultat. Men jag är kortväxt, 165 cm väger 64-65 kg och har inte mycket ”fett” på kroppen och ser inte överviktig ut. men jag har en hel del fett sittandes runt magen/midja som gör att jag har en s.k ”putmage” och ser ut att vara gravid i 7e månaden. (Dels beroende på svag bukmuskulatur tror jag? och dålig hållning)

    Tacksam för svar! :)

    #545582
    Pierree wrote:
    så börjar jag med en deff och kör tung styrketräning den tiden medans jag deffar eller bör man ligga på högreps?

    Varför då?

    Mina kunskaper om styrketräning är dåliga men basövningar och låg volym känns spontant som ett klokare val.

    [http://forum.body.se/showthread.php?t=29333]

    #545583

    Okej. Nu kommer jag säkert med en jävligt korkad fråga. Men lågvolymsträning, vad innebär det i praktiken? Lätta vikter, många reps eller? Om ja vad är många reps isf, 10-12?

    #545584
    Pierree wrote:
    Okej. Nu kommer jag säkert med en jävligt korkad fråga. Men lågvolymsträning, vad innebär det i praktiken? Lätta vikter, många reps eller? Om ja vad är många reps isf, 10-12?

    Vad står det i länkarna?

    #545585
    Pierree wrote:
    Okej. Nu kommer jag säkert med en jävligt korkad fråga. Men lågvolymsträning, vad innebär det i praktiken? Lätta vikter, många reps eller? Om ja vad är många reps isf, 10-12?

    Volym är rep x set. Om du vill behålla den totala vikten på träningspasset får du öka intensiteten (= vikterna på stången).

    Ett populärt medellågvolymprogram är 5×5. Då lyfter du vikter som är såpass tunga att du bara orkar max. 6-8 rep på den vikten.

    Det brukar ge goda ökningar för många. Gratis program i urval:

    * Stronglifts 5×5: [http://stronglifts.com/stronglifts-5×5-beginner-strength-training-program/]
    * Korte (som också är 5×5): [http://www.fituncensored.com/forums/sistemi-di-allenamento/128-korte-3-x-3-revolutionary-approach-powerlifting.html]

    Vid kraftigt energiunderskott orkar man inte så mycket. Då är det viktigt att behålla vikterna på stången, men du kan minska antalet set/rep du utför det. Minskar du vikterna kommer kroppen inte få signaler om att bibehålla muskelmassan, eftersom det inte behövs lika mycket för lätta vikter…

    #545586

    Eddie_Vedder – Jag suger på engelska… Finns det någon svensk sida?

    mikaelj – Tack så mycket, tror jag förstår bättre nu.

    Så då är denna typ utav styrketräning bäst vid en deff?

    Någon som har lust att svara på den andra frågan jag hade angående hur lång tid en deff bör vara på?

    #545587
    Pierree wrote:
    Eddie_Vedder – Jag suger på engelska… Finns det någon svensk sida?

    Det gör det säkert, men du menar väl inte att du inte ens kan siffrorna på engelska? Och ord som ”set” och ”reps” skiljer sig ju inte direkt.

    #545588
    Pierree wrote:
    Från en fråga till en annan medans vi ändå är inne på ämnet fettförminskning. Hur lång bör en defftid vara på ungefär? Finns säkert många olika svar beroende på hur man ser ut och vad man vill uppnå för resultat.

    Tills du är nöjd.
    Det brukar väl rekommenderas att ta kortare pauser om 1-4 veckor dock, för att sedan köra vidare en 2-3 månader..

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.