Mitt i deffen; krävs justering?

Home Forums Deff och fettminskning Mitt i deffen; krävs justering?

  • This topic is empty.
Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author
    Posts
  • #49995
    #120328

    Tjena!

    Var ett tag sedan jag tittade förbi här senast, men tänkte börja med det igen, för lite tips och motiveras av att läsa vad andra har att säga om sin träning och kost.

    Nu till saken.
    Jag har deffat sedan slutet av februari, vilket jag kände var ganska tidigt, då jag var ganska smal redan och är hyfsat tränad. Låg på ca 1000 kcal i underskott, då jag har misslyckats lite halvt med min deff tidigare, eller åtminstone inte nått riktigt de resultat jag önskat.

    I år bestämde jag mig för att den här gången ska rutorna fram till 100%, så det passade perfekt att jag flyttade till Norge, där jag bor ensam och kan husa över exakt min egen kost, och aldrig ha något onyttigt hemma som man kan bli sugen på att äta någon gång.

    Jag är 21 år och är 185 cm lång.
    När jag började min deff så vägde jag 84-85. Har dessvärre ingen våg här i Norge, men när jag var hemma den 31 mars i Sverige, så vägde jag 78-79.
    5-6 kg på ca 5 veckor alltså. Rutorna lite synliga nu, men för att få den där fullt definerade tvättbrädan kommer det behövas några kilo till tror jag.

    Jag räknade på mitt basala energibehov + stressnivå (som jag tyckte kändes väl hög, så sänkte den lite) och det slutade på ca 2700 kcal om dagen, så då körde jag runt 1700 kcal om dagen.

    Nu när jag kommit tillbaka till Norge så har jag börjat köra ytterligare lite strikare, så jag verkligen når mitt mål.

    En ledig dag brukar bestå av
    2x300g kesella. 36g x 2 protein, 225 x 2 kcal.
    1 x 150g tonfisk. 37,5 g protein, 165 kcal
    1 x 400g kycklingfärs/köttfärs. 68 g protein, 540 kcal
    1-2 proteindrinkar. 30-60g protein, 100-200 kcal

    +ytterligare lite för stekning i olja, och vitlökssås, som brukar pryda färsen.

    Alltså; 1255-1355 brukar det landa på.
    Tar dessutom 2×2 piller Adipokill (ska stimulera fettförbränning) och koffeintabletter (1-2 vid behov. Är morgontrött + att det ibland kan behövas innan gym).

    En dag på jobbet är i princip detsamma, fast en burk kesella byts ut mot den maten som serveras på jobbet. Brukar dock se till att inte äta mycket mer än 300-500 kcal på jobbet. Rör mig dock hela dagarna när det är jobbdagar, så det landar nog ändå på samma nivå.

    Har helt slutat röka för att kunna bygga kondis nu, så har hunnit löpa en gång, och tränar ben lite flitigare, så man ska kunna spela fotboll i sommar.

    Tränar ofta, 5-6 dagar i veckan, plus att jag nu tänkt lägga in lite konditionspass. I vissa fall blir det ett av varje på en dag, i vissa fall får gym ge plats åt ett konditionspass, och i vissa fall får konditionspass ge plats för gym – det kommer jag köra lite som jag känner. Mitt mål är dock att köra minst 4 pass gym och 3 pass kondition i veckan – mer om jag orkar.

    Nu till frågorna när ni vet hur min situation är.

    1. Det är i princip inga kolhydrater i min kost. Är det något som är nödvändigt vid deff i avseendet fettminskning, muskelbibehållning eller muskelbyggnad – eller är det rent i syftet att man ska få energi till att kunna träna?
    Om det senare är fallet, så känner jag inget större behov av det, då min motivation, min kost och i vissa fall koffein, är energi nog för mig.

    2. Har hört lite olika signaler om att gå ”för lågt” med sitt kaloriintag. Vissa hävdar att kroppen drar ner på förbränning och att det hämmar ens fettnedbrytning, medan andra hävdar att det trots allt fortfarande är fettet som i huvudsak bryts ner oavsett, även vid ”svält”.
    Om jag fortsätter ligga på ett relativt högt proteinintag som nu, dvs. en bit över 2g protein / kg kroppsvikt, så bör muskelmassan inte minska nämnvärt?

    3. Konditionsträning i sig ska inte vara så bra för muskelbibehållning / muskelbyggnad.
    Finns det någon väg att gå för att bygga kondition, utan att riskera att förlora för mycket muskelmassa? Konditionen ska vara hyfsat anpassad för fotboll.
    Jag är medveten om att jag bör äta lite mer de dagar då jag kör kondition.

    Tackar för svar, och hoppas jag kan få ut en del bra åsikter och tips, även om frågorna inte är så direkta.

    #120329

    Kan tilläggas att jag gjorde lite mätningar för att försöka få lite halvkoll på kroppsfett. Hade dock inget måttband, så fick försöka använda saker för att få fram mått.

    Tog min datormus, och mätte sladden mot en 32″ tv, vilket motsvarar 80-81 cm, och det var ganska exakt min omkrets vid naveln.
    Mätte sladden sedan igen mot ett rutat papper jag hade där varje ruta var en cm, och fick ett ungefärligt mått på nacken.

    Kroppsfettet ska med dessa mått vara ungefär 9,7%, men de är ju förstås inte 100% korrekta, men de kan förhoppningsvis ge en bättre bild av det hela.

    Ibland får man improvisera :emo-thumb

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.