Några frågor om att väga mat.

Home Forums Deff och fettminskning Några frågor om att väga mat.

  • This topic is empty.
Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author
    Posts
  • #102191
    #1077329

    Har sökt runt lite på forumet men inte hittat svar på just dom frågor jag vill ställa, så jag gör ett nytt inlägg. Har som rubriken lyder tänkt börja väga min mat. Det är bara några saker jag inte riktigt förstår.

    Till exempel, låt oss säga att jag ska äta 40 gram proteiner i en måltid (siffrorna i sig kanske låter helt skeva men det är inte det som är poängen här just nu) och att en kycklingfilé på 100 gram innehåller, på ett ungefär kanske, 20 gram proteiner, säger vi. Måste jag då inte äta 200 gram kyckling för att komma upp i 40 gram proteiner?

    Låt oss också säga att jag ska äta, återigen för exemplets skull, 100 gram kolhydrater till denna måltid och att vanligt vitt jasminris innehåller 80 gram kolhydrater. Då bör man väl återigen äta typ 120 gram ris (eller vad nu det blir) för att det ska bli 100 gram KOLHYDRATER?

    Ett tredje exempel: bregott innehåller 82% fett per 100 gram. Alltså är ju inte 100 gram smör = 100 gram fett? Så alltså om man ska ha i sig, bara för exemplets skull gissar vi på 20 gram fett per dag, Då får man väl i sig för lite fett om man väger upp 20 gram SMÖR? För det blir ju bara runt 16 gram fett egentligen…

    Har jag missförstått? :) Hur funkar allt det här egentligen?

    Ska man väga ris och pasta etc kokt eller okokt? Ska kycklingen vägas stekt eller ostekt? o s v!

    Tacksam för svar :)

    #1077334

    Tjenare!
    Du har fattat det korrekt!

    De värden som står på paketet är de otillagade värderna, finns även tillagade värden på div. forum och webbsidor.

    #1077340

    Ok najs, då vet jag! Tack för svaret! Ska kolla in det med tillagade värden etc…

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.