NI SOM KAN DET HÄR OM FETTFÖRBRÄNNING

Home Forums Deff och fettminskning NI SOM KAN DET HÄR OM FETTFÖRBRÄNNING

  • This topic is empty.
Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author
    Posts
  • #100775
    #1073562

    Hallå!

    Jag har en fundering kring det här med fettförbränning.. Blir ganska förvirrad. Det sägs att cardioträning börjar använda sig av fett som energikälla efter ca. 30-45 minuter, visst stämmer väl det? Vad som inte riktigt går ihop i min hjärna är då hur man vid ett kaloriunderskott (bantning/deff) tappar kroppsmassa i form av fett endast genom att ligga på ett underskott. Alltså, vid träning måste kroppen ansträngas MINST 30 min för att bränna fett men ändå så påstås det att kroppen gör sig av med fett om man ligger på ett underskott.. Hmm..Någon som kan förklara detta?

    #1073639

    ”Jag har en fundering kring det här med fettförbränning.. Blir ganska förvirrad. Det sägs att cardioträning börjar använda sig av fett som energikälla efter ca. 30-45 minuter, visst stämmer väl det?”

    Nej det stämmer absolut inte, relativt sett bränner du som mest fett under vila då fettoxidationen kan uppgå till över 90% av din energiförbrukning. Men i absoluta tal så är andelen fett som bränns ytterst låg så du bränner totalt sett mer fett under hård fysisk aktivitet trots att fettoxidationen då kanske endast utgör 10-20% av energiförbrukningen.
    Cardioträning säger inte heller så mycket, det beror på vilken intensitet du kör på. Du har relativt sett högst fettförbränning vid 70-75% av ditt max (VO2max).

    I övrigt så fallerar dina gissningar på att kroppen faktiskt bränner fett dygnet runt året om. Det är alltså aldrig så att det är en on/off-funktion utan fettförbränningen och inlagring pågår dygnet runt.

    #1074990
    Tommy Ivarsson wrote:
    ”Jag har en fundering kring det här med fettförbränning.. Blir ganska förvirrad. Det sägs att cardioträning börjar använda sig av fett som energikälla efter ca. 30-45 minuter, visst stämmer väl det?”

    Du har relativt sett högst fettförbränning vid 70-75% av ditt max (VO2max).

    Stämmer säkert under själva kondtitionstäningen, men bäst resultat avseende minskning av kroppsfett på betydligt kortare tid med t. ex i tervallträning med max intensitet.

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.