Nu är det dags för första ”deffen”

Home Forums Deff och fettminskning Nu är det dags för första ”deffen”

  • This topic is empty.
Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author
    Posts
  • #66752
    #471744

    Tänkte dra igång min första deff och skulle vara hemskt tacksam om man kunde få lite hjälp! Jag tränar just nu 4 gånger i veckan på gym alltså mån(bröst/biceps) tis(ben) tors (axlar/triceps) fred (rygg/mage) och vill nu deffa ner mig lite och vill självklart förlora så lite muskler som möjligt! Jag har ett väldigt stillsittande arbete och tränar inget förutom på gymmet och passen brukar vara cirka 1h och jag kör ganska intensivt! Räknade ut vad jag gör av med per dag och det blev 2702kcal så tänkte lägga mig på 2000-2200kcal? Hur mycket protein osv ska jag få i mig? Ska man skippa kreatinet på deff? Ska jag fortf ta gainer efter träning på cirka 500kcal (80gkolhy, 40g protein). Något kosttillskott man kan tänka sig att ta för att hjälpa till? Tar redan multivitamin, r-ala samt omega 3! Hur ska jag dela upp mina måltider, stor måltid efter gym? Om jag kör morgonpromenader ska jag äta något innan?
    Stats
    Ålder:23
    Vikt: 95kg
    Längd 187cm

    #471745

    Blir det bra med maten såhär, väldigt lite fett dock några tips på att få in lite mer fett? Hur ser det ut annars?

    Frukost: Sportgryn – havre & råg 35g (115, 5kcal) 4,2g protein, 20g kolhydrater, 2,1g fett
    1dl mellanmjölk (45kcal), 3,4g protein 5g kolhydrater 1,5g fett (4dl=13,6g protein,20g kolhydrater, 6g fett (180kcal)
    1 portion Whey 100 (105kcal) 25g protein
    Totalt: 400,5kcal ,42,8g protein, 40g kolhydrater,8,1g fett,

    Lunch: Kycklingfilé 200g (209kcal) 46,2g protein, 2,4g fett
    100g Pasta Fullkorn (337kcal) 12,5g protein, 67,2g kolhydrater
    Totalt: 546kcal 58,7g protein,67,2g kolhydrater, 2,4g fett

    Middag: Kycklingfilé 200g (209kcal) 46,2g protein, 2,4g fett
    100g Pasta Fullkorn (337kcal) 12,5g protein, 67,2g kolhydrater
    Totalt: 546kcal 58,7g protein,67,2g kolhydrater, 2,4g fett

    Kvällsfika: 400kcal

    Nattmat: Night-Pro 45g (162kcal) 37g protein,1,6g kolhydrater 0,7g fett

    #471746

    Eller omega 3-6-9 tabbar om man nu orkar haha =)

    #471747
    kridah wrote:
    Eller omega 3-6-9 tabbar om man nu orkar haha =)

    Tillskott av omega-6 och 9 finns ingen som helst anledning till. Omega-6 och -9 får vi i oss hur mycket som helst via kosten redan, omega-9 är ju dessutom inte ens essentiellt.

    Många skulle nog vinna på att minska intaget av omega-6, knappast öka det.

    #471748
    Eddie Vedder wrote:
    Tillskott av omega-6 och 9 finns ingen som helst anledning till. Omega-6 och -9 får vi i oss hur mycket som helst via kosten redan, omega-9 är ju dessutom inte ens essentiellt.

    Många skulle nog vinna på att minska intaget av omega-6, knappast öka det.

    Även om man är dålig på o äta fisk? Var finns de då omega-6?

    #471749
    Ultra-Henke wrote:
    Även om man är dålig på o äta fisk? Var finns de då omega-6?

    Omega-6 finns inte mycket av i fisk. Däremot är vegetabilier väldigt rika på det. Stor snedfördelning i oljor som solrosolja och majsolja t.ex. Nötters fettsammansättning är ett annat exempel där fördelningen är ganska dålig i regel.

    Det är svårt att INTE få i sig massa omega-6. Hur fördelningen ser ut från djur beror på vad de ätit.

    #471750
    Eddie Vedder wrote:
    Tillskott av omega-6 och 9 finns ingen som helst anledning till. Omega-6 och -9 får vi i oss hur mycket som helst via kosten redan, omega-9 är ju dessutom inte ens essentiellt.

    Många skulle nog vinna på att minska intaget av omega-6, knappast öka det.

    Jo, jag har inte läst om 6 och 9, endast o-3. Har du orken att skriva vad 6 och 9 gör?

    #471751

    Information kring Omega-3 och -6
    [http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=14548&epslanguage=SV]

    Angående ditt upplägg.
    Skippa Gainern, den är vad det låter som, det är till för att ”Gain” vikt, inte förlora vilket det är du ska göra.
    Efter du har tränat ska du äta MAT som du föreslår senare i din text.
    Om du väljer att äta något innan din morgonpromenad är upp till dig själv, känner du dig orkeslös så ta något lätt och se fram emot frukosten under gången, men du får testa hur du själv känner.

    Frukosten.
    Whey 100 eller någon form av protein dryck här anser jag att du kan ta bort, käka ett eller 2 ägg istället. Då får du i dig både mer fett och mycket protein, samt mycket rika på vitaminer och mineraler som är bra att ha. Mättar mer också, frukosten är viktig, dumt att slösa bort på en protein drink.

    Både kvällsfika och en natt protein? Skippa ena men kom ihåg att fast föda mättar mer än drickbar, vilket är viktigt att tänka på under deff. Dumt att gå runt och vara hungrig när man kunde tryckt i sig en hel broccoli o vara mätt :)
    Föresten? 400kcal på kvällsfikan? Det låter mer som en måltid än en fika, om det nu inte är en stor muffins du har tänkt dig :)

    När du nu skriver upp maten så får du (enligt egna metoder) räkna med att all dricka, grönsaker, såser är extra kalorier, om dock inte mycket så blir det myket i längden. Just sallad brukar inte jag räkna men dock saker som, lök, bönor, frukter kan (iaf för mig) bli ganska mycket. Ett glas mjölj, juice, läsk bör du också räkna med om detta nu kommer drickas.

    Kortfattat; att ligga precis på målet (2000kcal) med grundfödan är i överkant då de oftast tillkommer saker, så sikta in dig på något under detta.

    Krydda maten ordentligt så den inte blir så tråkig =)

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.