nyfiken..

Home Forums Deff och fettminskning nyfiken..

  • This topic is empty.
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author
    Posts
  • #66285
    #469993

    Några frågor som jag gått runt och tänkt på..

    Ni på forumet säger ju att om man t.ex. käkar 2500kcal men bara behöver 2000kcal per dag, så går man upp i vikt (håller med er till 100% såklart). Men det jag funderade över är ju att man skiter ju alltid, och skiten är ju rester från maten. Då borde väl inte kroppen tagit upp alla dessa 2500kcal…eller? Jag vet inte riktigt hur det fungerar. :p

    En annan sak, om jag har en förbrukning på 2500kcal per dag, då spelar det ingen roll VAD jag käkar för att inte gå upp i vikt (dvs 2500kcal), ex. om det är sallad, bananer eller toblerone?
    mvh

    #469994

    1. Det finns spår av näringsämnen i avföringen, men är man frisk är det inga mängder som påverkar energibalansen speciellt.

    2. [http://forum.body.se/showthread.php?t=22090]

    #469995

    så skiten i sig innehåller inga kalorier och i princip inga näringsämnen om jag förstod det rätt?

    btw ser att du är från norrtälje, najs! :D gymmar du på träningscenter? Kanske har sett dig någongång isånafall.

    #469996
    clappen wrote:
    så skiten i sig innehåller inga kalorier och i princip inga näringsämnen om jag förstod det rätt?

    Jo avföringen innehåller energi, dock väldigt små mängder i förhållande till hur mycket du intar. Men visst är det så att mer mat innebär mer energi i avföringen, olika ”status” på mag- tarmsystemet gör att mängden varierar mellan individer. Mer fibrer i kosten brukar ofta generera i att mer fett följer med avföringen t.ex. Även en kost rik på kalcium har påvisat en ökad mängd fett i avföringen. Mycket antinutrienter i kosten kan hämma spjälknigen av t.ex. protein m.m.

    Näringsämnen kan också lämna via avföringen, där är nog mängderna större skulle jag tro. Finns en hel del antinutrienter som t.ex. hämmar mineralabsorbtion (såsom fytinsyra från fullkornsprodukter och oxalsyra från t.ex. broccoli och spenat).

    Men i vilket fall som helst så är ALDRIG mängden kcal i avföringen stora nog för en frisk individ för att hindra överätning att leda till viktuppgång.

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.